Hej!
Får man lägga en annan kvinnlig åsikt, så tycker inte jag att skidlärare är det optimala. Klingar lite Sällskapsresan i mina öron. Däremot är jag böjd att hålla med Yvla om att lite sexig, självsäker brant åkning av en hankönad individ faller in fint i siktfältet och gärna får en att stanna upp och kolla in hur han var klädd… för att senare känna igen och eventuellt kunna kolla om han också är trevlig (kunnig och tekniskt intresserad av skidornas brätten etc är ett plus, alltid kul att prata med någon som vet mer om skidorna än att de går att använda till en frontflip). Om individen i fråga skulle råka vara trevlig, och dessutom skidlärare är ju detta bara ett plus, för då han ju han tipsa om hur man blir en lite bättre skidåkare. Annars håller jag fast vid min sällskapsresanåsikt...
Om någon frågade mig om jag ville med till "chokladstugan" skulle jag endera tro att han var minderårig eller homosexuell, inget av dessa skulle få mig på fall. Om han däremot sa att det är jä*ligt kallt och undrade om jag ville följa med på en varm Fernet och espresso skulle jag skina upp och tänka att det finns vettiga skidåkare kvar i landet och givetvis bli det trevliga sällskapet till den nerkylda stackars mannen.
Vidare anser jag att det finns för få initiativtagare i liften överhuvudtaget. Vill man ha kontakt får man nästan otvetydigt söka upp den själv. Fega osäkra gossar med ett coolt yttre som är rädda att öppna munnen ifall man skulle råka skämma ut sig. Dumt, det värsta som kan hända är att man får ett ogenerat skratt i ansiktet, och se! så är isen bruten.
I svenssonkulturens hemland Sverige är det inte många som plockar upp vanten i liften. "Den är inte min, varför skulle jag ta upp den?" Jag skulle gladeligen slänga vantar omkring mig, om det var garanterat att någon bakomvarande tog upp den och med ett charmigt leende gav den tillbaka följande av en lagom invitande kommentar. I stället får man själv ta liften en gång till, alternativt ge sig ner till liftstolperna och leta efter sina tappade prylar. Så stå upp ni hedersknyffar, vare sig baktanken är god eller flörtig, och tappa inte orken. Knacka lite på våra brätten. Ta upp slängda vantar. Det finns alltid ett lass glada tjejer som uppskattar lite tafatta försök till kontakt i, och utanför, liften.
/Emser, som inte gärna åker i ett system där man bara serverar choklad på pubarna och värmestugorna.