Elan 1010 ALU / Rossignol S7

Turbidblue

Ny medlem
Elan 1010/Rossignol S7

Hej alla skidsugna!

Jag knäckte mina förra skidor sista veckan förra säsongen, så nu är det dags för ett par nya. Jag hade ett par K2 Missbehaved 179 cm och gillade dem helt klart, även om de var rätt fladdriga på väldigt ojämnt underlag (kanske alla skidor är?). Jag har funderat på att gå direkt upp på ett par ObSETHed 179 cm, men ska göra en säsong i Verbier eller Italien och kommer att åka ännu mer puder än annars, och skulle därför vilja gå upp några cm i midjan.

Jag är 174 cm lång, väger 62 kilo, är ingen jätteliten tjej alltså, och kör fortare än jag har teknik för generellt, haha. Jag gillar stora svängar och drar på ganska bra, men har inte grym teknik, går det för fort blir jag gärna lite hängande bakåt och är ganska fladdrig med armarna men åker däremot hyfsat kraftfullt där jag känner mig säker. Jag är mera av ett tåg än en finlirare, i alla fall, även om det kanske ligger någonstans däremellan. Jag åker över hela berget med pist blir det kanske stora svängar i en nypistad backe någon timme en solig morgon, men inte speciellt mycket mer än så. Det blir en hel del offpist även när det inte är toppenförhållanden och där jag tyckte att mina Missbehaved brast förra säsongen lite, hårt fungerade jättefint till en viss gräns, men var det ojämnt på de upplevde jag att de slog så mycket att det nästan inte var roligt att åka på vissa ställen. Jag har aldrig haft rocker tidigare så till viss del kan det säkert bero på det, men jag vet inte eftersom jag inte har något att jämföra med.

Alltså, jag letar efter ett par skidor med ca 115 mm i midjan, som fungerar bra på hårt underlag men inte nödvändigtvis i isig pist utan mera utanför. De jag har sneglat mest på är väl ett par Rossignol S7 men har på senare tid även blivit lite sugen på Elan 1010 ALU, som verkar vara det jag letar efter men är antagligen väl hårda för mig. Dock är jag beredd att jobba lite med skidorna, vill gärna ha något att bita i och utvecklas på. ObSETHed tycker jag känns ganska tunga i vissa fall, men å andra sidan vet jag inte hur de har förändrat sig sedan förra året.

Är jag helt ute och cyklar?

Line Pandora har jag väl sneglat på men det känns som att de skulle kunna vara ganska mjuka, vill ju helst kunna dra på också…

Hej!
Att skidorna känns fladdriga beror nog också lite på åkstilen. Om du hamnar med en del häng bakåt i hög fart så kommer alla skidor kännas ostabila och lite fladdriga. https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/roxy/mumbo-jumbo.html den skidan är en S7 men för tjejer. Värt att ta en titt på. Tror det är samma skida men är inte säker. En av skillnaderna på tjejskidor brukar vara att monteringspunkten flyttas fram ngt jämfört med på killmodellerna.

Pandora har jag hört mycket gott om men kanske egentligen inte uttala mig då jag inte kört den själv.

Senast ändrad:
Jo säkert, men tror inte att allt beror på det... brukar köra betydligt mer fram på skidorna när det är ojämnt och drar ner farten, så rent teknikmässigt åker jag säkert något bättre på ojämnt underlag då jag anstränger mig mer, men det kanske bara är en känsla och sjukt svårt att få en känsla för på ett forum ;). Fladdriga i hög fart tycker jag inte att de är, så kanske de är lagom styva för mig ändå?

Jag vet att jag kommer kunna prova åtminstone S7:an och ObSEThed men hoppas självklart på att få tag på 1010:orna också. Ville bara få lite inputs.

Roxy-skidorna är så sjukt fula bara :P, men får jag möjlighet tänker jag nog prova dem med. Pandorona har jag också hört en del om men funderar på om jag inte vill ha ett par lekfullare killskidor och då hamna på rätt skala styvhetsmässigt, då jag upplever att de flesta tjejskidor ofta görs onödigt mjuka och onödigt korta.

Jag skulle kolla på Boomerang istället för 1010 på Elan om jag var du. Mer lik S7 i form och verkar vara grymma.

Annars låter det lite som att du borde checka in 4frnt EHP.

Tack, ska göra det! Jag har sneglat på Boomerang men 190 känns rätt långt, men det kanske är typiskt "tjejfegt" att inte vilja ha långa skidor? Jag hade tänkt mig någonting runt 176-180, max 185, som det känns nu.

EHP:na såg riktigt intressanta ut nu, ska de vara lite hårdare än S7:an eller ungefär samma? Är inte speciellt rädd för att S7:orna ska vara för mjuka, hellre lite för mjuka än för hårda, men ändå. Någon som åkt båda?

Ah, inte kollat vilka längder Boomerang gjordes i, trodde den fanns i en kortare version.

EHP är helt klart hårdare än S7, mer av en chargeskida som går lugnt och fint. Dels pga sin 40m svängradie.

Personligen skulle jag välja JJ framför S7 förövrigt. Kändes stabilare och hade inte samma tendens till nosfladder.

köper du en fullrockerskida som s7 kommer du naturligt längre fram och med mer mittmonterade skidor är det svårare att åka med bakvikt då du har mer tail vilket blir svårare att få runt =)

Boomerang och 1010 är rätt olika typer av skidor, dock låter det som att 1010 stämmer bättre med vad som sökes, dvs allround och inte puderspecifik.

Många bra tips! Är en fullrocker-skida en skida med rocker både på tailen och nosen, eller menar du att nosrockern fram? Jag antar att det var lite nosfladder (hahahaha, dagens ord!) jag upplevde med Missbehaved, kombinerad med sämre teknik, men eftersom jag verkligen gillade surfkänslan blev jag inte avskräckt utan tänker lära mig att åka med det, hade jag tänkt ;).

Räknas ObSEThed som en fullrocker-skida alltså?

Edit: Jag vill komma bort ifrån "trygghetskänslan" lite eftersom det egentligen är det enda som jag har något emot när det gäller ObSETHed lite, och bredden då, så letar efter ett par hyfsat lekfulla skidor, vill att det ska vara roligt att åka i tät skog också eftersom jag åker det rätt mycket =).

Senast ändrad:
Utter sa:
Jag skulle kolla på Boomerang istället för 1010 på Elan om jag var du. Mer lik S7 i form och verkar vara grymma.

Annars låter det lite som att du borde checka in 4frnt EHP.
+1. de känns rikigt grymma, intressant konstruktion. på minussidan, riktigt fula. :)
om du känner att du kan hantera den skulle jag se den som ett fullvärdigt alternativ.

Senast ändrad:
Turbidblue sa:
Många bra tips! Är en fullrocker-skida en skida med rocker både på tailen och nosen, eller menar du att nosrockern fram? Jag antar att det var lite nosfladder (hahahaha, dagens ord!) jag upplevde med Missbehaved, kombinerad med sämre teknik, men eftersom jag verkligen gillade surfkänslan blev jag inte avskräckt utan tänker lära mig att åka med det, hade jag tänkt ;).

Räknas ObSEThed som en fullrocker-skida alltså?

Edit: Jag vill komma bort ifrån "trygghetskänslan" lite eftersom det egentligen är det enda som jag har något emot när det gäller ObSETHed lite, och bredden då, så letar efter ett par hyfsat lekfulla skidor, vill att det ska vara roligt att åka i tät skog också eftersom jag åker det rätt mycket =).
ObSEThed är väl lekfull i skog?

CRJ från 4frnt är den roligaste fatskin jag åkt någonsin. Jag har nordica blower och EHP och kommer troligtvis köpa ett par CRJ i vinter. Det är en fatastisk skida med ett flex som är mjukt för mina 85kg men skulle nog bli lagon styva för bra allroundegenskaper för dina 62kg. Finns i många olika längdalternativ.
EDIT: vet inte hur grym du är men 190cm är väldigt långt om du inte är mycket duktig. Du säger tidigare att din teknik inte är så bra. Bara ett varningens finger =)

Senast ändrad:
Jodå, det är den egentligen, kanske slutar med ett par ObSETHed i alla fall, hahahaha. Dom är så satans tunga bara... och skulle som sagt vilja öka på midjan lite.

Senast ändrad:
Turbidblue sa:
Jodå, det är den egentligen, kanske slutar med ett par ObSETHed i alla fall, hahahaha. Dom är så satans tunga bara... och skulle som sagt vilja öka på midjan lite.
Förstår vad du menar.. Tycker du dem är tunga när du bär dem eller upplever du dem som tunga och otympliga när fu åker?

en skida du kanske borde kolla på är Line SFB fast du vill kanske ha rocker vilket sfb'n saknar?

Själv funderar jag på s7an eller obsethen!

Senast ändrad:
Det var väl mest när jag går jag tänkte på vikten och var mer med glimten i ögat. Lite tunga kan jag tycka att de är just när man hoppar/snurrar, men det gör jag inte speciellt ofta och inte är jag bra på det heller. Att jag provade med 179:orna gjorde säkert sitt till. Egentligen är inte hoppfaktorn ett tema när jag köper skidor, så det här är bara en parantes.

Läst på lite mer nu och Pandoran känns mer och mer som ett intressant alternativ, men lite osäker på om jag kommer kunna välja dem dock. Annars känns det ändå som att jag är tillbaka på S7:an eller ObSETHed, helt enkelt.

Hur kommer det sig att det är så sjukt svårt att hitta information om ELAN 1010? :/

Utter sa:
LawndartGustav sa:
s7 176 eller JJ 175 eller CRJ 172 =)
Detta kan dock bli lite kort om hon är van vid K2 179, dvs 180-185cm. CRJ finns i 180 va?
jag vet att hon kört på en k2 179 men jag är inte ett fan av långa skidor och tror att 180cm av en tung bred skida är för långt, jag tror att hon kommer åka bättre på en kortare skida

LawndartGustav sa:
Utter sa:
LawndartGustav sa:
s7 176 eller JJ 175 eller CRJ 172 =)
Detta kan dock bli lite kort om hon är van vid K2 179, dvs 180-185cm. CRJ finns i 180 va?
jag vet att hon kört på en k2 179 men jag är inte ett fan av långa skidor och tror att 180cm av en tung bred skida är för långt, jag tror att hon kommer åka bättre på en kortare skida
En kortare skida blir dock sällan mer stabil.

Jo, jag har väl börjat fundera I de tankebanorna, jag också. Om jag köper ett par riktigt feta skidor vill jag nog ha runt min längd upp till kanske 176 lite beroende på hårdhet, men vill inte ha en hård skida som är nästan två meter lång… min egen längd (173) + några cm borde ju räcka om det är en bra skida, så himla extremt fort och hårt kör jag verkligen inte. Trivs utmärkt med mitt pjäx-flex på 95.

Jag vill nog hellre att de ska vara riktigt, riktigt roliga i bra förhållanden men gärna okej även i dåliga. Svårt att få så långa skidor att kännas kvicka och roliga, kanske.

Pandoran finns ju i 176 cm så det känns som ett helt klart intressant alternativ, men är lite osäker på att de finns att välja på, ska reklamera mina gamla nämligen... =)

Turbidblue sa:
Pandoran finns ju i 176 cm så det känns som ett helt klart intressant alternativ, men är lite osäker på att de finns att välja på, ska reklamera mina gamla nämligen... =)
K2 äger Line så det går kanske att ordna att butiken fixar fram ett par.

Turbidblue sa:
Jo, jag har väl börjat fundera I de tankebanorna, jag också. Om jag köper ett par riktigt feta skidor vill jag nog ha runt min längd upp till kanske 176 lite beroende på hårdhet, men vill inte ha en hård skida som är nästan två meter lång… min egen längd (173) + några cm borde ju räcka om det är en bra skida, så himla extremt fort och hårt kör jag verkligen inte. Trivs utmärkt med mitt pjäx-flex på 95.

Jag vill nog hellre att de ska vara riktigt, riktigt roliga i bra förhållanden men gärna okej även i dåliga. Svårt att få så långa skidor att kännas kvicka och roliga, kanske.
Ok, det har blivit lite lost in translation där tror jag. Då vet du ju själv vilken längd du vill ha. Tänk bara på att rockerlagg oftast känns kortare än vad de är, ju mer rocker desto mer står detta ut.

Turbidblue sa:
kanske en felskrivning elr nåt, den finns bara i 172,162, och 152 !

Aj fan, det var nog önsketänkande... ja, 172 känns ju lite i kortaste laget, men det skulle nog kunna funka kanske när de är såpass breda.

Turbidblue sa:
Hur kommer det sig att det är så sjukt svårt att hitta information om ELAN 1010? :/
Nu har jag aldrig ens sett 1010, än mindre åkt på den men om den är den är från samma familj som 999 och de andra så tror jag i ärlighetens namn inte att det är skidan för dig. De andra alternativen du har nämnt är i olika grad BC-jibbplank, du säger själv att du inte tycker om hårda och långa skidor :)

Nej, den blir nog för mycket för mig, helt enkelt. Behöver inte nödvändigtvis vara en bc-jibb-skida, utan snarare en rolig skida som man kan leka lite med om lusten faller på, men vill inte ha för mjuk heller...

Svårt det här! ;)

Hej! själv kör jag på line pandora, heeeelt underbara!! de är sjukt mjuka men man flyger fram! har sålt pist skidorna och kör bara på pandora även i pisten, det är den roligste skidan jag åkt på, jag är 164 och jag åker på line 172, jag tycker den längden är bra tycker inte skidan slår alls i pisten ifall du trycker på och kör bra, vart ute och kört offpist på skare ingen höjdre då de mjuka skidorna slår över ifall de är blåsdrivor eller liknade..

men jag skulle verkligen rekomendera line!!

/Ninni

Tillbaka
Topp