Hej Hybbe!
Jag åker på Elan 1111 och har fått glädjen att köra 3v i La Grave.
Med ett ord så är de grymma? Men jag ska försöka beskriva vad jag har för
uppfattning om skidan.
Skidan är inte stenhård men lite styvare än Rhino Chaser, i min mening är det en
mjuk skida. Elan 1111 kan man inte se på samtidigt som K2 Pontoon då den lever i
en egen värld och där pratar vi om mjuk skida. Köpte 1111 för att den "påminner" om Rhino skidan som jag tror är en grymt bra skida. Har bara prov åkt 2 par Hendryx skidor som var helt vansinnigt kul skidor.
Åter till 1111 som också är designad för att surfa puder.
I puder är de grymma, omöjlig att dyka med, otrolig bra bärighet, stabila i höga farter,
droppa klippor? Har bara droppat ca 3-4m men mjuka kontrollerade landningar ingen risk
att topparna dyker. I skogen helt underbara inga problem alls snabba att få runt i sena
beslut bara man ligger på framåt, sönderkörd offpist är rent nöje bara att öka farten och ligga på framåt, skare lika där öka farten och flina! så lätt har jag aldrig haft det i skare,
branta couloirs funkar bra lätta att få runt, finns inte så mycket bakom pjäxan som kan fastna,
frusen offpist är väll inget drömföre för några skidor men om jag jämför med andra åkare i samma sluttning så var det lika slagit för alla (saknade mina old skis smala, långa och hårda).
Fisch-tail är svårt att säga hur mycket den påverkar? Tror att det är mer design än effekt,
Hoppa! Ja då får man lägga på en parameter till "vind"! känns som V stilen inte är omöjlig.
Om man blir tvungen att åka i pist och har kanterna kvar så svänger de med lite fart.
Jag tycker att 1111 är en grymt bra storbergskida. Den är roligast i puder men fungerar över förväntan i alla typer av åkning. 1111 skulle nog få stå i garaget om jag åkte till Sälen.
Hoppas att du kan få ut något av det här?
Köp om du får syn på ett par, du kommer inte att ångra dig.
/Danne