Elan Fusion EL10 har knäckt mig fullständigt

SpaceAce

Ny medlem
Jag har åkt skidor i ungefär 25 år och ser mig som en helt ok skidåkare även om det ofast bara blir en vecka i Alperna varje år. Jag har aldrig hyrt skidor utan haft mina egna och därmed även satt ihop dem och "mekat" med dem vid behov. Anser därför att jag vet hur ett par bindningar brukar fungera

Jag har nu ett par helt nya Elan Magfire med Elan Fusion EL10 bindningar till. Ska upp til Sälen på lördag och började igår med att valla skidorna och fixa bindningarna. Att fixa bindingarna brukar ju vara en "piece of cake" och fixas normalt på en kvart. Så är inte fallet nu. 5 timmar senare och genomsvettig fattar jag absolut inte ett smack om hur dessa bindningar fungerar.

Avståndet har jag ställt in både på frambindning och bakbindning och ställt in hårdheten både fram och bak. Så långt fungerar allt som det ska. I med pjäxan och allt känns bra så långt när det gäller dessa prylar. Nu gäller det bara höjden på frambindningen eftersom det glappar nästan 5mm i framkant på pjäxan vertikalt sett. Hmmm, letar.....letar....letar... hittar inget. Skruven som normalt ändrar höjden på bindingen i framkant finns inte. Det finns liksom ingenting! Har skruvat ner bindningen i molekyler och fattar ingenting iaf! Inte existerar det väl en bindning i denna värld där man inte kan ställa höjden i framkant?

Någon som vet vad jag pratar om och kan hjälpa mig? Vore MYCKET tacksam för lite hjälp. Är helt knäckt här :-)

Vafaen, har du köpt skidorna i byggsats eller? ;)

Har inte själv meckat med den bindningen, men det är inte så att du glömt nån distansplatta/dylikt tjohejsan? Antingen under hela bindningen alternativt någon platta som ligger en mot pjäxans framkant? (Om den nu över huvud taget är avtagbar?)

SpaceAce sa:
Inte existerar det väl en bindning i denna värld där man inte kan ställa höjden i framkant?
HA! Det fullkomligt dräller av dem.
Folk älskar uppenbarligen skräpbindningar...

Senast ändrad:
Tyvärr finns det ingen justering i höjdled på Tyrolias bindningar. Elans bindningar är dekaltrimmade Tyrolia och det inkluderar dom med Fusionsystemet. Även om det finns ett standardmått för pjäxor så är det inte ett exakt mått, utan ett intervall som godkänns för att en pjäxa ska anses vara enligt standard (och alla pjäxor uppfyller naturligtvis den normen). Tyroliabindningar kräver för att fungera optimalt att du har en Headpjäxa, eller en pjäxa som ligger nära deras exakta mått. Det gör inte alla märken. Tex fungerar Atomicpjäxor, Technica och alla slitna pjäxor dåligt i just Tyrolia. Det är ett välkänt faktum bland initierade.

Det enda du kan göra är att bygga på pjäxan i höjled, eller byta AFD:n mot en fast teflonplatta (PFTE lämpligen) med önskad höjd. Jag skulle välja det sistnämnda eftersom det är tveksamt om man kan få en modifiering på pjäxans sula att hålla och dessutom får du garanterat problem med andra skidor då.

Lösning 2 (som jag hade valt):
Kolla om skidan är platt under Rail-plattan. Om den är det... skruva av skiten och sätt dit en äldre Salomon i stil med S900/914/912/810/997/957. Vilken du än väljer där får du en bindning som är mil bättre än EL 10 (som utan omskrivning är rena skräpet, även i fasthållning och säkerhet).

Låter du Tyrolian sitta kvar och åker ens nära skapligt finns det bara ett råd. Den ska stå på 10,0 precis i toppen på skalan om du inte ska få tjuvsläpp extremt ofta. Bottna den dock inte, för då blir skaderisken stor.

Senast ändrad:
Ok, tack för era svar. Misstänkte att det inte var någon höjdare, men att den var så värdelös misstänkte jag inte.

Grejen är den att jag fick skidorna med tillhörande bindningar "på köpet" när jag köpte en ny bil i somras så jag tänkte att det iaf var värt att testa dem...

MnO: Tycker du att jag ska dra åt till 10 både fram och bak (jag väger "bara" 70kg men har ganska kraftigt skär) eller är det främst i fronten problemet finns?

Nu blir det bara några slödagar i Sälen och då duger någon de här prylarna, men i februari blir det en vecka i Alperna och då blir det klättra efter lössnö som gäller och inte en pistad backe så långt ögat når. Lika bra att köpa något "riktigt" då... Hade ett par Monster jag tyckte var helt ok, men de blev helt förstörda förra året när ett lavinskydd behagade att gömma sig under lössnön :-)

SpaceAce sa:
MnO: Tycker du att jag ska dra åt till 10 både fram och bak (jag väger "bara" 70kg men har ganska kraftigt skär) eller är det främst i fronten problemet finns?
Jag väger 75kg och hade varit uttryckligen rädd för att åka ut fullt med dom bindningarna även om dom stog på 10. Så svaret är ja, jag tycker att du ska dra på till åtminstone 9,5 både fram och bak. Jag har aldrig någonsin varit med om att en sådan bindning sitter kvar för länge, oavsett din-inställning (om man håller sig inom skalan naturligtvis), men jag har däremot fått tjuvsläpp massor, massor och åter massor av gånger med låg-din-tyrolia på skidtest och liknande trots att jag alltid maxar dom.

Skidorna är det inget fel på dock för att förtydliga, utan det är snarare rätt bra grejor. Magfire är en trevlig modell, även i dom lägre segmenten (som tex 8:an som går jäkligt fint). Det finns ingen anledning att kassera dom skidorna bara för att bindningen är underdimensionerad.

Senast ändrad:
hur ser den bindningen ut? är den som övriga fusionbindningar man sett, dvs integrerad? man kan flytta den genom att lyfta på en liten kåpa och släppa upp en spärr och sedan skjuta bindningen? i så fall hade jag kunnat tänka mig att det är där det brister, dvs att spärren inte hamnat i läge helt... skriv gärna en rad i gästboken om jag slagit huvet på spiken, lättare att hitta tillbaka så.. :)

edit: läste fel, glappar det i höjdled är jag fel ute, tror jag. lycka till dock!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp