Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Elpriset: vilka skidanläggningar har råd med konstsnö?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1265088" data-attributes="member: 175247"><p>Men vad betalar du per kWh då?</p><p>Och vad skulle du få betala om du tecknar ett nytt avtal idag?</p><p>Spotpriset i morgon för Schweiz ligger på 0,628 Euro/kWh, och sedan tillkommer ju moms, skatt och nätavgifter, och även om skatterna är lägre i Schweiz än i Sverige så kan jag inte se att en kWh i Schweiz skulle kunna kosta under 7 kr utan statliga subventioner, eller om man sedan tidigare har ett avtal med bundet pris.</p><p></p><p>En normal svensk familjevilla från 60- 70-talet förbrukar ungefär 20.000 kWh per år för värme, varmvatten och hushållsel.</p><p>Det blir med dagens priser i EO 3 och 4 (inkluderat moms, energiskatt och nätavgift) ca 7-8 kr/kWh, vilket ger ca 140-160.000 kr per år.</p><p></p><p>Jag har en hyfsat isolerad mellangammal villa, och kör en luft/luft värmepump, men skulle få svårt att komma ner under 20.000 kWh utan att drastiskt ändra levnadsförhållandena.</p><p>Med en modern luft/vatten värmepump skulle jag kunna komma ner till 13.000 till 15.000 kWh per år.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1265088, member: 175247"] Men vad betalar du per kWh då? Och vad skulle du få betala om du tecknar ett nytt avtal idag? Spotpriset i morgon för Schweiz ligger på 0,628 Euro/kWh, och sedan tillkommer ju moms, skatt och nätavgifter, och även om skatterna är lägre i Schweiz än i Sverige så kan jag inte se att en kWh i Schweiz skulle kunna kosta under 7 kr utan statliga subventioner, eller om man sedan tidigare har ett avtal med bundet pris. En normal svensk familjevilla från 60- 70-talet förbrukar ungefär 20.000 kWh per år för värme, varmvatten och hushållsel. Det blir med dagens priser i EO 3 och 4 (inkluderat moms, energiskatt och nätavgift) ca 7-8 kr/kWh, vilket ger ca 140-160.000 kr per år. Jag har en hyfsat isolerad mellangammal villa, och kör en luft/luft värmepump, men skulle få svårt att komma ner under 20.000 kWh utan att drastiskt ändra levnadsförhållandena. Med en modern luft/vatten värmepump skulle jag kunna komma ner till 13.000 till 15.000 kWh per år. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Elpriset: vilka skidanläggningar har råd med konstsnö?
Tillbaka
Topp