Vintern närmar sig. Men kommer skidanläggningarna ha råd att tillverka snö med ett elpris på 4-6kr/kWh..?
I norra Sverige/Norge kommer det inte vara några problem men alla skidanläggningar i södra Sverige, och de flesta i alperna, är beroende av konstsnö.
Elkostnader för att tillverka snö är en tung post för alla anläggningar. Klarar de årets elpriser som är ca 400% över medel?
Hur stor är elkostnaden för en skidanläggning i förhållande till övriga driftskostnader?
Hur mycket el drar snökanonerna i förhållande till liftarna?
Frågan blir hur många som kommer att ha råd att åka på skidsemester?
Allmän inflation på 10%, maten 15% upp, och om elräkningen går upp med 100.000 per år för en familj i en normalvilla, så blir det nog varken skidsemester eller andra storinköp för de flesta.
Jag tror inte att man kommer att behöva förboka hotell i god tid i Alperna i år, tror att det kommer att finnas många lediga hotellrum. Jag kommer inte att boka förrän precis innan i alla fall.
I Tyskland är elen ännu dyrare än hos oss, men de använder den sällan för att värma upp sina bostäder. De flesta använder gas för det. Hittills billig Putingas som år 2020 kostade 60 öre kWh, nu kostar den 700% mer.
Idag har jag transporterat hem ved, och jag hoppas att jag kommer att lyckas få installerat en luft/vatten värmepump innan vintern.
Och så hoppas jag att min elbil levereras som planerat, och att jag kan få modifierat min laddbox till att stödja V2H, så att jag kan försörja mitt hus med billig el från bilbatteriet. Som det ser ut nu så kommer jag aldrig att använda min laddbox för att ladda bilen - utan det blir tvärtom.
I Sverige äger staten (Vattenfall) den mesta elproduktionen, kan man inte återreglera den och ”spärra in den i Sverige”, och sälja den till medborgarna baserat på produktionskostnader?
Dessa har ju inte förändrats så mycket. Just nu pågår en vansinnig förmögenhetsomfördelning från medborgarna till elproduktionsbolagen.
Vem hade för ett halvår sedan trott att man skulle behöva planera om sitt liv på det här viset?