Eluttag på tåg?

Antonkse

Ny medlem
Eluttag på tåg?
Hej nu är det så att jag ska dra iväg och åka tåg i helgen och eftersom resetiden lär vara förjävlig så vill jag sitta och lyssna på min ipod. Men eftersom Ipodens batteri suger så undrar jag ifall det finns några eluttag vid sittplatserna?

Eluttag på tåg?
Med all respekt (eller inte) ... hur ska jag eller någon annan kunna veta hurvida det finns eluttag på ditt tåg när du inte talar om varifrån du åker och vart du ska??? Jag förslår att du kontaktar det företag som trafikerar just din resväg och frågar! Du kan ju även passa på att fråga hur lång restid det är, de flesta tåg (åtminstone i Europa och Nordamerika) följer tidtabeller.

That´s all folks! / MM

Eluttag på tåg?
Aha ... jag åker mest tåg mellan Blge och Sthlm och någon gång mot Norrland. Det tycks vara högst varierande hurvida det finns elluttag eller inte. Många nyare vagnar har det med flertalet av de äldre saknar. Jag tror inte det går att svara generellt på din fråga.

MVH/MM

Eluttag på tåg?
dom nya x2000 vagnarna har det i 1.a klass vid varje stol. Finns även trådlöst nätverk för att kolla dina mail mm om du har en laptop med dig. Även dom nya dubbeldäckarna ska eluttag vid vissa platser.

John

Eluttag på tåg?
på de äldre tågen finns det eluttag men de är bara inkopplade när tåget står på stationen tror jag, till för dammsugare och sånt när de ska städa vagnarna.. är inte helt säker men har hört nånting sånt.

Eluttag på tåg?
Emm.. min hamster springer runt i ett hjul som driver en generator! Därifrån går strömmen via kablar som jag har lött fast i generatorn till datorn!

Eluttag på tåg?
Bra att du reder ut begreppen Iggy! Man skulle ju kunna tro att det du som springer runt i ett hjul och din hamster som skriver inlägg på Freeride ...

;-) / MM

Eluttag på tåg?
Elen i tråden utanpå tåget har ju inte 50Hz som den i uttaget hemma utan 16 1/3 Hz (om jag inte minns helt fel) så din dator kommer att gå jätte sakta, som en 386 med win xp ;). Sen är det 16000 volt i den tråden med, så datorn kan bli lite varm (trots att den går sakta). Det svåra är nog att koppla datorn till tråden ovanför tåget utan att grillad...

Tillbaka
Topp