Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
En binding - flere ski
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1194313" data-attributes="member: 83225"><p>Som många skriver så borde inserts snarare hålla bättre. Epoxin används ju för att hålla fast insertsen så att de inte skruvas ur skidan när man skruvar ur skruven. Men som bonus så stärker det ju också upp hålet rejält. Även om du skulle lyckas rycka loss insertsen och efterlämna hål hål på 9mm så går ju även dessa att fylla igen med epoxi med filler. Det är faktiskt snarare enklare att fylla lite större hål än de ordinarie 4mm-hålen. </p><p></p><p>Jag har monterat inserts i Navis Freebird iaf och det gick jättebra. Jag har även tagit ut dem, fyllt hålen och monterat nya bindningar, delvis i de gamla hålen. Det gick galant. Det enda som skulle kunna vara ett problem är om epoxin gör skidan styvare så att det påverkar skidans flex men jag har enormt svårt att tro att det skulle kunna ske på ett sätt som någon märker av. </p><p></p><p>Sen jag upptäckte epoxi och filler har jag helt slutat fundera på hur hål överlappar varandra osv. Det går att montera precis var man vill, även när det finns ett gäng hål. Jag har tom kört gängtapp för att montera inserts delvis i ett gammalt epoxifyllt hål.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1194313, member: 83225"] Som många skriver så borde inserts snarare hålla bättre. Epoxin används ju för att hålla fast insertsen så att de inte skruvas ur skidan när man skruvar ur skruven. Men som bonus så stärker det ju också upp hålet rejält. Även om du skulle lyckas rycka loss insertsen och efterlämna hål hål på 9mm så går ju även dessa att fylla igen med epoxi med filler. Det är faktiskt snarare enklare att fylla lite större hål än de ordinarie 4mm-hålen. Jag har monterat inserts i Navis Freebird iaf och det gick jättebra. Jag har även tagit ut dem, fyllt hålen och monterat nya bindningar, delvis i de gamla hålen. Det gick galant. Det enda som skulle kunna vara ett problem är om epoxin gör skidan styvare så att det påverkar skidans flex men jag har enormt svårt att tro att det skulle kunna ske på ett sätt som någon märker av. Sen jag upptäckte epoxi och filler har jag helt slutat fundera på hur hål överlappar varandra osv. Det går att montera precis var man vill, även när det finns ett gäng hål. Jag har tom kört gängtapp för att montera inserts delvis i ett gammalt epoxifyllt hål. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
En binding - flere ski
Tillbaka
Topp