En binding - flere ski

BGWest

Medlem
Hei
Vet det har vært skrevet tidligere tråder om en binding til flere ski ved bruk av inserts ( quiverkiller og freedombinding) men en del av trådene har vært gamle og for det meste tyngre ski som var omtalt så tenkte jeg ville ta det opp igjen og høre om dere hadde noen gode tips.

Var innom min lille nisjebutikk i Oslo og forhørte meg om å montere inserts til mine Tecton12 i hhv Ogso Schwarztor (1575g) og Bent Chetler 120 (2000g).
Han var ikke så happy med å montere disse og kunne ikke gi noen garanti da dette er ski som bruker lette materialer for å holde vekt nede, han mente det var dårligere hold i kjernen til å holde på inserts.

Har noen av dere montert dette på lette ski, var det noen utfordringer dere støtte på som tilsa at dere skulle ha gjort noe annerledes?
Jeg vil legge til at det er ingen hull i Bent Chetler enda og kun de originale hullene til Ogso Schwarztor.

Jeg ser f.eks på Quiverkiller.com at de selger pakker med både epoxy og vibra-tite, og lurer på hva skal man bruke når og hvor?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Känns att han inte bara ville hjälpa dig eller så ville hann sälja nya bindningar till dig. Här har du instruktioner som berättar var du ska använda Epoxy samt gänglåsning.

xQubeZ

Aktiv medlem
Inserts borde ju snarare göra att hållbarheten blir bättre. Är ju en klart större beläggningsyta på insertsen vs vanlig skruv. Så är man rädd att rycka ur bindningen borde man snarare med fördel välja inserts då de borde sitta fast bättre.

BGWest

Medlem
Känns att han inte bara ville hjälpa dig eller så ville hann sälja nya bindningar till dig. Här har du instruktioner som berättar var du ska använda Epoxy samt gänglåsning.
Han hadde definitivt lyst til å selge meg bindinger men når han nevnte at kjernen ikke var all verden ble jeg litt i tvil.
Takk for monteringsguide👍

BGWest

Medlem
Inserts borde ju snarare göra att hållbarheten blir bättre. Är ju en klart större beläggningsyta på insertsen vs vanlig skruv. Så är man rädd att rycka ur bindningen borde man snarare med fördel välja inserts då de borde sitta fast bättre.
Virket for meg at når man borrer større hull, rundt 9-10mm for inserts og disse ryker kan man si bye bye med å få fixet det igjen.
Sitter inserts bedre enn vanlige skruer? Pga epoxy?

BGWest

Medlem
Virket for meg at når man borrer større hull, rundt 9-10mm for inserts og disse ryker kan man si bye bye med å få fixet det igjen.
Sitter inserts bedre enn vanlige skruer? Pga epoxy?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@BGWest Det @xQubeZ skrever er helt riktig ift hvor mye kraft som må til for å rykke bindingen rett opp, skjønner jeg deg riktig hvis det du snakker om er mer ift risikoen for å brekke skien når den flekser under trykk?

BGWest

Medlem
@BGWest Det @xQubeZ skrever er helt riktig ift hvor mye kraft som må til for å rykke bindingen rett opp, skjønner jeg deg riktig hvis det du snakker om er mer ift risikoen for å brekke skien når den flekser under trykk?
Det er mer at hvis inserts ryker/blir dratt ut så er det vanskelig å få fikset, samt det er delte meninger om bruk av epoxy som blir steinhardt og kan «vandre» inn i lagene når man bruker dette. De på «min» skibutikk anbefaler feks trelim pga fleksibilitet.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Det er mer at hvis inserts ryker/blir dratt ut så er det vanskelig å få fikset, samt det er delte meninger om bruk av epoxy som blir steinhardt og kan «vandre» inn i lagene når man bruker dette. De på «min» skibutikk anbefaler feks trelim pga fleksibilitet.
Det er jo mulig å bruke en epoxy som er fleksibel, de flesta marin-epoxyer pleier å være det f eks. Ved vanlig montering er limet mest for å tette skien, ikke for å holde noe på plass. Vil tro det er en grunn til epoxy er anbefalt for inserts siden de skal bli utsatt for masse skyvkrafter hele tiden når det skruves i og ur.

Pillard

Aktiv medlem
Som många skriver så borde inserts snarare hålla bättre. Epoxin används ju för att hålla fast insertsen så att de inte skruvas ur skidan när man skruvar ur skruven. Men som bonus så stärker det ju också upp hålet rejält. Även om du skulle lyckas rycka loss insertsen och efterlämna hål hål på 9mm så går ju även dessa att fylla igen med epoxi med filler. Det är faktiskt snarare enklare att fylla lite större hål än de ordinarie 4mm-hålen.

Jag har monterat inserts i Navis Freebird iaf och det gick jättebra. Jag har även tagit ut dem, fyllt hålen och monterat nya bindningar, delvis i de gamla hålen. Det gick galant. Det enda som skulle kunna vara ett problem är om epoxin gör skidan styvare så att det påverkar skidans flex men jag har enormt svårt att tro att det skulle kunna ske på ett sätt som någon märker av.

Sen jag upptäckte epoxi och filler har jag helt slutat fundera på hur hål överlappar varandra osv. Det går att montera precis var man vill, även när det finns ett gäng hål. Jag har tom kört gängtapp för att montera inserts delvis i ett gammalt epoxifyllt hål.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Epoxin är oftast matrisen i laminatet när man bygger skidor. Då är det inga som helst problem att använda epoxi som lim. Sen vet jag inte om epoxin inom båtar skulle vara mjukare än någon annan epoxin. Det som avgör laminatets styrka och vikt är fiber/matrisförhållandet. Men jag skulle aldrig tveka att montera Quiverkiller. Funderar på att göra det själv pga. @Pillard´s erfarenhet och information.

Pillard

Aktiv medlem
Epoxin är oftast matrisen i laminatet när man bygger skidor. Då är det inga som helst problem att använda epoxi som lim. Sen vet jag inte om epoxin inom båtar skulle vara mjukare än någon annan epoxin. Det som avgör laminatets styrka och vikt är fiber/matrisförhållandet. Men jag skulle aldrig tveka att montera Quiverkiller. Funderar på att göra det själv pga. @Pillard´s erfarenhet och information.
Kan dock starkt rekommendera Binding Freedom istället för QK. BF går ganska smärtfritt att skruva loss om man vill flytta till andra skidor osv. Det är bara att sätta ner en lödkolv i inserten i några sekunder så kan man skruva ur den utan problem. QK har jag inte försökt men då de saknar spår för skruvmejsel misstänker jag att det är smått omöjligt att skruva dem ”bakåt”

Sen beroende på vad det är för bindning kan man höra en liten fusklösning. TS har ju tex Tecton. Jag misstänker att de monterad med en platta för hälen som sen hälen skruvas på? Isf kan man ofta få tag i en sån platta som reservdel och låta plattorna sitta på flera skidor. Så har jag gjort med mina som jag har shift till. Sen använder jag bara inserts till tådelarna. Det minskar pillet när man vill byta mellan olika skidor och det minskar felkällorna från montering

TopiNieminen

Aktiv medlem
Kan dock starkt rekommendera Binding Freedom istället för QK. BF går ganska smärtfritt att skruva loss om man vill flytta till andra skidor osv. Det är bara att sätta ner en lödkolv i inserten i några sekunder så kan man skruva ur den utan problem. QK har jag inte försökt men då de saknar spår för skruvmejsel misstänker jag att det är smått omöjligt att skruva dem ”bakåt”
Ok. :) Visste inte ens att det fanns några andra i denna nisch.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Sen vet jag inte om epoxin inom båtar skulle vara mjukare än någon annan epoxin. Det som avgör laminatets styrka och vikt är fiber/matrisförhållandet.
Det är en jävulskt stor skillnad på epoxy och epoxy - slutresultatet kan vara allt från stenhårt och väldigt sprött till nästan gummiliknande. Marin-epoxys är ofta åt det mer flexibla hållet, gissningsvis eftersom de måste kunna flexa lite för att användas på plastskrov utan att riskera att spricka eller släppa, antingen i epoxyn själv eller skrovet runt. De tas ofta upp i såna här sammanhang eftersom det är en typ av flexibel epoxy som är relativt lätt att få tag på för gemene man, annars är det ju mest snabbhärdande varianter som finns lättillgängligt för konsumenter - vilka alla brukar bli väldigt hårda och spröda.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jag har byggt offshoreracingbåtar i kolfiber/epoxi och det spelar ingen roll om epoxin är mjukare eller inte eftersom kolfibern är stum. Men jag säger inte emot att den skulle kunna fungera som flexibel lim. Annars finns det olika lim som har olika hårdhet efter härdning.

BGWest

Medlem
Takk for god feedback, det jeg hadde av tvil er så også borte.

@Pillard ; betryggende å lese at du har montert inserts på lettere ski og til og med tettet de og montert andre bindinger på samme ski. Jeg vil garantert ikke merke noe med stivheten. Det er riktig som du sier at Tecton har plater på bakbinding, sikkert lurt å ha et par ekstra så man slipper å demontere disse.
VPG i Norge selger QK så tenkte egentlig å kjøpe der. Du nevner spor for skruvmeisel men skrur man ikke ned inserts med unbrako nyckel?
Brukte du epoxy som du fikk kjøpt hos BindingFreedom?

@TopiNieminen og @Vattendroppe ; Ja, epoxy har ekstremt mange bruksområderog forskjellige egenskaper men hvis man kjøper fra feks QK eller BF bør man vel være sikret den epoxy som passer best til ski?

Pillard

Aktiv medlem
Takk for god feedback, det jeg hadde av tvil er så også borte.

@Pillard ; betryggende å lese at du har montert inserts på lettere ski og til og med tettet de og montert andre bindinger på samme ski. Jeg vil garantert ikke merke noe med stivheten. Det er riktig som du sier at Tecton har plater på bakbinding, sikkert lurt å ha et par ekstra så man slipper å demontere disse.
VPG i Norge selger QK så tenkte egentlig å kjøpe der. Du nevner spor for skruvmeisel men skrur man ikke ned inserts med unbrako nyckel?
Brukte du epoxy som du fikk kjøpt hos BindingFreedom?

@TopiNieminen og @Vattendroppe ; Ja, epoxy har ekstremt mange bruksområderog forskjellige egenskaper men hvis man kjøper fra feks QK eller BF bør man vel være sikret den epoxy som passer best til ski?
Ja man skruvar i dem så. Skillnaden blir om du vill skruva ur dem sen... Ett spår för mejsel är enkelt då.

Jag använder lamineringsepoxi från Biltema. Det funkar jättebra tycker jag. Jag vet inte alls hur binding freedoms är. Däremot har jag deras borr och gängtapp, för att vara säker på att dimensionerna stämmer

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp