En bra digitalkamera med lins?

• Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Start datum Start datum
S

Sparf

Guest
Jag undrar vilken kamera jag ska satsa på om ja vill börja shoota...
Den ska ha en snabb och säker autofokus och gärna inom prisklassen under 6000 skr

Tack och hej :)

Kolla panasonic lumix LZ1/2. Kompaktkameror med fet optisk zoom och snabb sekvenstagning. Beställt en men inte provat än.

Förresten... med lins? Alla kameror har väl lins? Eller är du ute efter en med utbytbar lins?

Kompaktkamera och actionfoto går itne iho. Köp en systemkamera, den är dyrare men vill du börja fota action kan man inte snåla. Köp en begagnad eos 20d eller liknande.

Välkommen in i fotovärlden.

Ps. ett tips.. När du ska köpa fotogear, köp begagnat. Att köpa nytt är alltid en dålig affär enligt mig

Har själv funderat en del på KonicaMinolta Z3 eller Z5.

De skulle visst vara ganska prisvärda som jag har fattat det...

håller inte riktigt med christian:)

När jag var i sälen med familjen under nyår kom jag hem med 487 bilder tagna med systemkamera (EOS 1D). Det är inte så illa för en amatör.

kompakter i all ära. Men vill man ta många bilder i liften, på polare som larvar sig i värmestugan osv köper man en kompaktare. Vill man ha bilder med bättre kvalitet och där man ges möjlighet till estetiskt skapande satsar man på en systemkamera

har man bara nått bra system för kameran i backen(bra kameraryggsäck eller linande) är det ju inga problem med en systemare. bra mycket svårare(och tråkigare!) att plåta med en kompakt. Systemare blir lätt dyrt men det är det värt

Ja christian. Vi är på samma linje. Man måste ställa priset/vikten i proprtion till vad man ska fota.

Influeras man av bilderna i tidingar kommer man att bli väldigt besviken när man ser resultatet oavsett vad man har för kamera. Men med en systemare så kommer man väldigt snabbt med någon som har ett tränat öga få mycket bättre bilder. Med kompakt kan man i stort sett bara ta en typ av bild med liten chans att påverka. Med en systemare kan du med små medel (lång slutartid, pol. filter, blixt) få resultat som får dig att häpna. Så blev det för mig när jag började köra dia för något år sedan. Jag höll på att ramla av stolen när jag såg bilderna. Det krävs så lite för att bilderna ska bli som man vill ha dom.

Om man lär sig lite hur kameran fungerar innan man åker upp och får 3 råd med sig så kan jag lova att du får väldigt mycket bättre bilder än med en kompakt. Detta i sin tur kommer tillslut att leda till att du hellre kommer fota än att åka. På gott och ont, för mig var det mest gott eftersom jag suuger på att åka bräda!;)

Gällde ju digitalt inte dia här dårå
dom flesta digitala går det att göra en massa inställningar (lång slutartid, blixt)
han ville ha lins å de får han ju med på alla:) men om man menade att han vill byta objektiv så får man ju skafffa sig en system.

nackdelen är ju att man inte kan köra så man vill med en +10 000kr kamera utrusting i ryggan.

Mitt råd är att köpa en bra liten digitalkamera med många inställings möjligheter, sen kan man gå över till analogt eller didtal systemkamera om man märker att man tycker det är roligare att fota än åka. :)

Vet att det gällde digialt och inte dia. Tro nog att jag var övertydlig i min förkalring att det med SMÅ medel kan göras underverk. Man ska inte alltid läsa allt bokstavligt.

Jag kör med min eos 1D på ryggen. Brukar ramla ganska ofta, men den är slittålig och jag har en bra väska. Bra väska är A och O i actionfoto, aovsett om man åker med den eller inte. Man vill inte få in vatten, snö å annat skit

beror ju på vad man har för budget en riktig photo rygga kostar ju som en vanlig digitalkamera

Måste bara saga att jag inte ihåller med om att det inte gar att ta action foto med en kompakt kamera, kom just hem fran kanada och tag en del bilder med en pentax optio s 40, funkar alldeles utmärkt om man bara vet vart åkaren kommer pasera och du har fokuserat innan. men att försöka ta fokusera medans åkaren passera är kört.

La just upp en av bilderna som bevis. Kolla mitt fotoalbum

Flateric: Vill inte på något sätt vara spydig, men ditt "bildbevis" är ju tre bilder där objekten står still= Enkelt att fokusera, man har lång tid på sig. En bild är det fart i, den är oskarp men det är också bildens styrka. Men man vill inte ha röreöseoskärpa i alla bilder;)

Forslund:
Om du kollar vilka bilder som är tagna med en pentax optio s 40 sa ser du att det bara är den senaste bilden som ar tagen den kameran de andra bilderna ar tagna med en gamal analog kompakt kamera. jag skulle lagt upp fler bilder från min kanada resa om jag hade kunnat lägga upp mer än fyra bilder på freeride.nu

En Nikon Coolpix 4300, eller en annan modell av Nikon Coolpix är bra! Min 4300, är med inställningar så man kan ta jättemånga bilder, i en serie. Snabbt och bra!
Läs bara bruksanvisningen, så lär du dig lätt. "Continous" heter det..........
Priset har sänkts sen jag köpte den, för nya modeller har kommit in nu...........
Men Siba, Elgiganten har den för ca 3000:-, betydligt mindre än när jag köpte den........
Lycka till............! ..................

jag kör med en fujifilm finepix s5000 och det är en mycket vettig kamera till ett bra pris 3500,
den uppgraderade modellen är lite billigare ( s5500= 2700).
denna kamera har jag använt i regn, vid grottkrypning minus 30 grader och skidåkning men den har alltid fungerat prickfritt. har tagit ca 3000 bilder med den.
finns vidvinkel och sådana tillbehör. att den sen har 10x optisk zoom är ett bra plus.

Forslund: "...När jag var i sälen med familjen under nyår kom jag hem med 487 bilder tagna med systemkamera (EOS 1D). Det är inte så illa för en amatör...".
Skön amatörkamera du kör med :-)

// Finnudin - sugen på en 350D eller 300D

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp