en brud behøver hjælp!

Hamalainen

Ny medlem
en brud behøver hjælp!
någon som har en susning på vars jag kan finna mig en ny skøn bræda?
den jag har nu ær en gammal burton på 137cm, jag vet inte om jag ska
ha den længden riktigt, jag ær a 157cm lång, åker inte i parker, glider mest
i backen,offpist, løssnø, blabla..o.s.v
jag har søkt runt på boardstore, junkyard men finner inget i min længd..ebay kænns inte
som ett bra alternativ då jag bor i norge nu och vill inte riskera tull/skatt m.m
någon som vet någon bra svensk nætbutik eller så? det ær just det med
længden, ska jag behøva køpa en kids bræda? ær det stor skillnad på dem?

takk før svar!
/Hanna

en brud behøver hjælp!
Nu vet jag ju att man inte ska fråga damerna om vikten men det är faktiskt den som bestämmer längden på brädan mer än din egen längd. Sedan så låter det ju som att du skulle satsa på en freeridebräda. I så fall gör det ju inget om den råkar vara någon centimeter längre än normalt. Finns ju brädor på uppåt två meter och ett flertal i klassen 170-180 och det är ju inte bara folk 1,90 100 kilo som åker på dom om du fattar hur jag tänker.
Hur stora är tassarna? Det avgör ju lite grann vilka midjemått vi kan fundera på.
Hur är det med beställningar från EU, måste du tulla på dom?
Rent spontant så kommer ju jag att tänka på Arbor Push http://www.arborsports.com/merchant2/push.html kanske kan vara något?

en brud behøver hjælp!
tack før svaret, schyst . du kan fråga damer var dom væger men førvænta dig inte att få ett ærligt svar :)
Ok, det ær alltså rætt viktigt, snackade med en gutt som sa att det inte spelar så stor roll, men då var han nog ute och cyklade...alltså..inte bokstavligt talat.

Jag bestællde igår en bræda, dock inte från sidan du rekomenderade utan
från en svensk sida. Det blir nog gøtt :)

Hade kalas!

en brud behøver hjælp!
Det kan inte sägas nog många gånger. Vikten är den enskilt viktigaste faktorn när man ska bestämma vilken längd man ska ha på sin bräda. En snowboard kan endast ge respons på en vikt och "vet" inget om längden på den som åker på brädan.

Självklart är personens längd en faktor att väga in eftersom en kort och tung person har svårt att manövrera en allt för lång bräda och en lång och lätt person kan behöva en lite längre bräda än en lika lätt person som är 20 cm kortare.

Faktum kvarstå dock. Vikten är det viktigaste!!

Senast ändrad:
en brud behøver hjælp!
Hamalainen sa:
tack før svaret, schyst . du kan fråga damer var dom væger men førvænta dig inte att få ett ærligt svar :)
Ok, det ær alltså rætt viktigt, snackade med en gutt som sa att det inte spelar så stor roll, men då var han nog ute och cyklade...alltså..inte bokstavligt talat.

Jag bestællde igår en bræda, dock inte från sidan du rekomenderade utan
från en svensk sida. Det blir nog gøtt :)

Hade kalas!
Och därmed så får ni felaktiga köpråd också. Tittar du på tillverkarnas åkarrekomendationer så är dessa alltid viktbaserade. Nä men allvarligt talat så vad beställde du för bräda?

en brud behøver hjælp!
den var slut som jag bestællde. :( nu vet jag inte vad jag ska ta mig till alls...kan någon tipsa?

finns det brædor i længden 137-138 eller dylikt någonstans i hela sveriges webshopar?
jag har søkt och søkt och søkt, men ingenting ... værdeløst.

men du, det var inte en gutt som var sæljare.. utan en polare till mig, så jag fick inte felaktiga køpråd før han ær ingen expert :)

jo jag kan tænka mig att vikten spelar stor roll, men jag finner ingen som passar mig någonstans alls..

en brud behøver hjælp!
har jag angett fel vikt? har jag ens angett någon vikt? :S
ok tack før det men tror du jag kan ha 146 cm bræda om jag ær 157 cm lång.?
tack och hej!

en brud behøver hjælp!
Vi kan vända på det varför tror du att du ska ha en 137? I synnerhet när du uppenbarligen inte håller till i parken. Som jag antydde innan så kan du ju med tanke på åkfokus gå på en lite längre bräda. Långa brädor är inte bara för stora människor. Om du nu inte är helt nybörjare i backen?
Men vi gör längdkalkulationen då 137/157= 87%. Min Arbor Element 161 genom mina 175 över havet = 92%. Och den känns inte för lång någonstans utan tvärtom skulle jag kunna tänka mig en ytterligare längre bräda. En 146 för dig blir alltså 93% en 148 är 94 % av din längd. Så frågan borde egentligen lyda, kan du åka på en bräda som är 137? I synnerhet i puder? Men som tidigare sagts så är vikt och skostorlek mycket viktigare för valet av bräda. Vet inte hur eu-shopparna funkar för dig men bluetomato har bland annat några burton i runt 140.

en brud behøver hjælp!
Jag tror inte att jag ska ha en 137, jag køpte den før år och dagar sedan då jag var snæppet kortare och ær inte nybørjare i backen, det ær ju det som ær grejen, dærfør jag frågade vad jag ska satsa på att køpa, før jag blev osæker på om jag skulle satsa på en længre bræda, vilket uppenbarligen passar min "åkning"..blabla, jag vet att man ska ha kortare om man åker i parker, och det gør jag ju inte direkt..
Ok. tack å hej

en brud behøver hjælp!
Väldigt svårt att ge råd utan mer info om dig som åkare.
Självklart så är längden på brädan direkt avgörande av åkarens vikt som tidigare inlägg sagt. Storlek på boots/fötter med tanke på brädans midjemått. Sen är åkstil något man skall ta hänsyn till. En längre bräda blir stabilare i högre fart och ger bättre flyt på mjukare underlag.
Några som bygger bland de bättre dam/tjej brädorna är K2 enligt mitt tycke. K2 Mix är kanske en av bättre tjejbrädorna idag, utvecklad av bland annat Gretchen Bleiler, är dock styv för att vara "tjejbräda" vilket i och för sig är positivt då mänga tillverkare underskattar hur en tjej åker och ofta tillverkar allt för mjuka brädor. Mix är en grymt allround bräda som du sent kommer växa ur. Finns att beställa på http://www.hot-zone.tv
Ett mjukare alternativ är K2 Luna.
Viktrekommendationer för Luna i längd 142 40-70 kg, 146 45-77 kg
Mix i längd 144 45-77 kg, 148 50-80 kg

Hör gärna av dig om du vill ha mer info om brädorna.

en brud behøver hjælp!
jag sitter bara och trycker nu på en bræda på 140 cm och en på 146 och vet inte vad jag ska vælja, har bindningar i storlek S och de passar væl på "youth" brædor, før de ær væl breda nog før det? ..

tack før alla svar..! :) ska kolla på den dær sidan du skrev..

en brud behøver hjælp!
obs!
om du bor i norge blir det tull på brädan om du beställer den från t ex sverige eller blue-tomato.at. så det blir inte så värst mycket billigare mot norge.
jag bestälde skateskor från junkyards rea i somras - mest pga att voxskorna i min strl var slut på kustom i oslo - frakten till norge+tullen på 200 NOK gjorde att det nästan blev dubbla priset mot vad det skulle kostat i sverige.

kolla länkar till norska nätbutiker på tacky.no eller ta dej en tur till sverige.

Senast ändrad:
en brud behøver hjælp!
Skiljer ofta ganska mycket i midjemått mellan olika brädor så det finns ingen generell regel att tex en S bindning passar på alla youth brädor så dubbelkolla detta men det borde inte vara något problem. Mer intressant hur långa dina boots är. Om du vill beställa från Norge vet jag att http://www.snowboardshop.no har lite rea på vissa tjejbrädor från Rome och Flow, bra brädor och du slipper oroa dig för tull etc.

en brud behøver hjælp!
Jag är själv 157 cm och åker med head glam 140, några år gammal. Jag åker mest park med min bräda, men det går bra att åka offpist å vanlig backe också, eftersom den är ganska hård.. Har varit jättenöjd med min bräda. Vet tyvärr inte varifrån man kan beställa den. Men du borde nog hitta en vanlig tjej-bräda, dvs. inte vara tvungen att beställa en junior-bräda..

Tillbaka
Topp