en liten fråga om bindningar

tyko

Medlem
hallå, jag undrar om det är så att man måste ha samma märke på bindningarna som på skidorna? vilka bindningar har ni att rekommendera? hoppsan, nu vart det två frågor..

tyko>> är du helt säker på att bindningarna är rätt inställda?

om de är rätt inställda och du lyckas köra sönder dem; köp 916,
det är proffs/race varianten -mindre plast.

ibland så har jag skruvat åt dem max och ändå löser de ut sig. Men den där 916 som du talar om, är den bra att hoppa med och så?

Jag kör 916 den e skön, tung, hållbar men ganska dyr så jag rekomenderar istället någon look binding, p12/p14 nog för att p18 är grym men den kostar också en del.

Vad jag menade med inställningar var egentligen tåhöjd/bredd, många missar det på salomonbindningar eftersom det är automatiskt på de flesta andra bindningar.

Kolla även att häldelen glider bak 1-3mm när du klickar i skon, gör den inte det sitter bindningen för löst. Då ska du lyfta på det lilla blecket vid hälbindningens fästskena och skjuta fram häldelen en bit eller allra helst gå till din närmsta skidhandlare/uthyrare och be dem ställa in rätt.

Om du fortfarande trillar ur med "skruven i botten..." kör du helt enkelt för hårt för att ha "vanliga" bindningar och isf vill jag bara gratulera!

...vore intressant att veta vad som gått sönder på dina 912:or.

dom inställningarna har jag inte rört, jag har bara litat på personalen på affären som gjorde det åt mig.
Det kanske helt enkelt är så att jag inte är så haj på det där med bindningar och det är det, men jag ska försöka kolla upp det där du säger. Det som har gått sönder är en plastbit som gör att skistoppern hålls på plats och då jag gick till en skidverkstad sa de att de inte kunde skaffa fram den lilla plastbiten så jag var tvungen att köpa nya bindningar helt och hållet. Men jag har hört att det är ganska många som är missnöjda med sina 912:or, stämmer det?

Tillbaka
Topp