en massa frågor om att säsongs jobba!

Hej jag heter David och tänkte åka ner nånstans i alperna för min första säsong och har därför en hel del frågor till mera erfarna bums.

ja för det första har jag hört en jäkla massa olika om hur lätt o svårt det är att få jobb, och antar att folks erfarenheter varierar lite men ändå när är det lätast?? en del säger innan jul, en del säger efter nyår, vad stämmer??
om man åker ner vid ungefär rätt tid på säsongen hur troligt är det då att få jobb o man endast har jobbat i ett halvår plus några somar jobb men inget inom hotell restaurang o nattklubbs branchen mm. men är väldigt tja typ social positiv och envis och pratar engelska flytande????
och är dom flesta jobben man kan få kvällsjobb så man inte missar åkning desutom.

Vad tjänar man ungefär?? mellan vad och vad är troligast? för boende verkar ju rätt dyrt, vad jag har läst här ligger det på cirka 4000 i månaden för o dela rum med andra. och jag trodde man tjänade mindre i alpländerna än vad an gör i Sverige gennerellt sett. hur fasen ska man då ha råd o va där en hel säsong?? bara undrar.
ska man skaffa boende på plats eller är det skit svårt om man inte vill sova i bilen nåra veckor för att sen slängas in i en liten överfull lägenhet med svin dyr hyra???? är inte negativ eller så, vill bara veta vad jag har att räkna med.

vad kostar liftkort? kläder mat? ungefär i olika länder, har fått för mej att österike är billigast och sweich och frankrike är dyrast, fast det kanske inte stämmer.

Tänkte ta bilen ner så man kan ta med mer grejer och va fri att åka vart man vill där nere, fast det kanske är onödigt eller? parkering i samband med boende är det vanligt?

hur mycket pengar bör man ha med sej ner om man inte har jobb i förväg? hur länge kan man ungefär räkna med innan nån tackar ja om man ligger i bra o söker?

En massa frågor jag vet och vissa svåra att svara på men jag är tacksam för alla svar. och många tycker säkert att jag är dum i huvet men skit samma hellre det än att åka ner och ha hellt fel i planeringen och få åka hem efter två veckor och 5000 kr fattigare juh.

till sist så söker jag lite roliga kompisar att åka ner o söka jobb o bo o åka o festa med, vart spelar inte så stor roll kom med ett förslag så är jag troligtvis på ;)

ha det
david

Det är olika från ort till ort. Här kommer den hårda sanningen som Chamonix iaf:

-> ja för det första har jag hört en jäkla massa olika om hur lätt o svårt det är att få jobb, och antar att folks erfarenheter varierar lite men ändå när är det lätast?? en del säger innan jul, en del säger efter nyår, vad stämmer??

Det som stämmer är att man vet inte.. vissa får 10 jobb direkt andra får inte ett skit på hela säsongen men oftast sker det nån gång mellan Lucia och Påsk

-> om man åker ner vid ungefär rätt tid på säsongen hur troligt är det då att få jobb o man endast har jobbat i ett halvår plus några somar jobb men inget inom hotell restaurang o nattklubbs branchen mm. men är väldigt tja typ social positiv och envis och pratar engelska flytande????

Om du inte jobbat i krogbranchen tidigare så kan du alltid ljuga och säga att du har det. Inte direkt så att någon kommer kolla upp det. Visst det finns en chans att du blir påkommen men oftast är folk så fulla så de ser inte skillnad på om du tappar upp en Hoegarden eller Guiness.

->Vad tjänar man ungefär?? mellan vad och vad är troligast? för boende verkar ju rätt dyrt, vad jag har läst här ligger det på cirka 4000 i månaden för o dela rum med andra. och jag trodde man tjänade mindre i alpländerna än vad an gör i Sverige gennerellt sett. hur fasen ska man då ha råd o va där en hel säsong??

Man tjänar inte särskilt bra på något jobb, säg mellan 2 och 10 euro i timmen. Vissa jobb har dock en ganska sweet dricks som de flesta drar in en del stålar på. Beror självklart på var du jobbar. Jobbar du på en bar/nattklubb går troligtvis hela lönen till att kvitta din nota efter du klunsat med 10 törstiga bummarpolare i baren och så får du börja langa droger istället för att få ihop till uppehället. Ingen som sagt att man bli miljonär på att säsonga.

-> ska man skaffa boende på plats eller är det skit svårt om man inte vill sova i bilen nåra veckor för att sen slängas in i en liten överfull lägenhet med svin dyr hyra???? är inte negativ eller så, vill bara veta vad jag har att räkna med?

Skaffar du boende på plats kan du få helt ok boende. Skaffar du det hemmifrån kan du hämna med några riktiga rötägg för det första om du har otur. Är du sedan inte insatt i staden finns risken att du blir inkvartad i ett Chalet i Vallorcine där det mest spännande som händer är tåget som far förbi en gång om dagen och kanske att nån Engelsk gravid kvinna kastar kottar på ditt hus (läs skjul) Hur som helst ska du räkna med att bo "ovanpå" varande. Plats är inget man ska räkna med i en lägenhet och ta med en slagborr så du kan spika upp några hyllor. Kan bli svårt i betongväggarna, men värt ett försök. Ibland finns där små sprickor som börjat mögla, där är det oftast lättare att få in skruvar.

-> vad kostar liftkort? kläder mat? ungefär i olika länder, har fått för mej att österike är billigast och sweich och frankrike är dyrast, fast det kanske inte stämmer.

Liftkortet går på ca 700 alpdollar. Kläder och mat kan du nog klara dig på 100 euro i månaden om du placerar samtliga dina inköp på Carrefour och Technique Extreme, två eminenta affärer för den som vill spara yarous! Vet inte vad du menar med sweich men jag vet att schwein är väldigt billigt, finns helt ok 1,5 liters rosé på spar för 1.20. Perfekt om man ska bli utslängd från sen arbetslpats kl 6 på dagen och sedan hota societeten på Club House med stryk när man gått runt som en tombola på privat födesledagskalas.

-> hur mycket pengar bör man ha med sej ner om man inte har jobb i förväg? hur länge kan man ungefär räkna med innan nån tackar ja om man ligger i bra o söker?

Ta med så mycket som möjligt, finns massa rolig prylar, lådor och påsar du kan köpa. Du kan nog räkna med att du behöver spendera minst en månad i grav fylla på ett place innan ägarna/de som driver det uppskattar dig och anställer dig.

Hoppas du blivit lite klokare nu, ha en toppen säsong!

/Spruce

schweiz ä nog dyrast men ställer du det i proportion med löner, så tror jag schweiz är billigast. Lönerna är högre än alla andra länder,boende på alporter är dyrt vart du än åker. De flesta som jobbat i schweiz kommer hem med pengar eller så har de haft jävligt kul och inte snålat!

Tja!!
Något som är viktigt att vara nere på orten i god tid. Människorna kommer ihåg en och har man tur kan man få skön kompis rabbat i skistoren!

Detta gäller förstås framförallt orter som bara är stora på vintern. I Chamonix finns alltid folk, men i en by som säg Val Thorens dyker alla upp under november... Första halvan av december är det helt tomt på folk. Efter Jul sätter sedan rushen igång och det är more or less fullt ös fram till april. Mycket svårare att ordna allt utom att ta över någon sates jobb... Har du ingen restaurangvana men verkar vara trevlig kan de ju lära upp dig medan det är lungt, det händer inte mitt i säsongen...

Jag tänkte dra ner och söka jobb på plats. Och undrar hur stor risk det är att man inte får nåt jobb alls...
Och är man inte astät kan man ju inte stanna hur länge som helst. men det skulle ju kännas riktigt surt att åka hem efter några veckor utan att ha haft råd att åka nån bräda.
är det nån som varit med om det?

tjena!jag ska till st anton om exakt 2 veckor, jag har pratat med en kille som varit där 3 år i rad. han sa att om jag åkte ner i slutet av november så skulle allt lösa sig. men ju längre jag väntar desto svårare blir det. häng med mig st anton, så tar chansar vi!ztophe@hotmail.com

Neee inge st. Anton..Kan inte ett ord tyska...eller jo ..achtung, ish habe einen pistol!
Kommer inte långt på det....
Kan däremot franska så om nån vill dit så är jag intresserad av sällskap...
Hör av er!

Åk ner vid lucia och ligg på som fan på alla så löser det sig alltid! se till att du har pengar så du klarar dig i en månad så löser det sig alltid.

Snödjup

Tillbaka
Topp