En reklamations memoarer

oscarius

Ny medlem
En reklamations memoarer
I slutet av förra säsongen begav jag mig från Jackson till Snowbird och Alta för några vårdagar på laggen.
Den 24 April ser jag i trammen upp att mina lagg har delaminerat.

Den 26 April ringer jag 4frnt och klurar ut att skidorna ska skickas till Geboards (där de köptes).

Mellan 26 April och 8 Juni ägde en mängd samtal och email utan respons tid. (FRUSTRATION)

9 Juni meddelar 4frnt att skidorna mottagits och skickats tillbaka till återförsäljaren.

25 Juni får jag höra av Getboards att de har mina lagg och att de undrar vart jag vill ha de skickade, Jackson (där jag bodde förra året) eller hem till svedala.

17 Juli får jag respons på min respons, alltså att de ska skickas till Sverige.

24 Juli meddelar dom att dom inte skickats eftersom dom just klurat ut att det kostar $90 i frakt.

28 Juli meddelar dom att dom nu ska skickas. Samma dag blir det strul med betalningen.

Efter en vapenvila då jag var utomlands skickades skidorna 11 Augusti.

Idag, 22 Augusti knackade brevbäran på. Krävde 1 475 Kr i mervärdesskatt (frakten på $90 redan degad)

Så nu, sitter jag här, fyra måndare senare, med ett nytta par skidor. Visserligen nästa säsongs, men ack fattigare.
Måste jag då tillägga att anledningen till att jag är 2 000 kr fattigare är för att det var produktionsfel på ett par skidor som jag köpte för $800?

Nu kanske man tror sensmoralen är "shit, jobbigt att skatten är så jävla dyr på att ta in skit från USA, men det visste vi ju redan, dumhuve". Nej. Sensmoralen som jag inte lagt någon vidare tyngd på, är hur fruktansvärt dåligt Getboards.com behandlar sina kunder. Fyfan.

En reklamations memoarer
Om jag förstått så har du ju trots allt fått ett par nya lagg av senare modell för 2000kr? Det är ju trots allt ganska bra. Annars håller jag med om att getboards är lite struliga att ha att göra med.

En reklamations memoarer
Pimpelgas sa:
Om jag förstått så har du ju trots allt fått ett par nya lagg av senare modell för 2000kr? Det är ju trots allt ganska bra. Annars håller jag med om att getboards är lite struliga att ha att göra med.
Ja precis så kan man se det.

En reklamations memoarer
har undvikit getboards av anledningen att de är enligt många struliga att ha och göra med. prova
backcountry.com och deras dottersidor dogfunk, tramdock mfl. Inget annat än goda erfarenheter
från dem.

För övrigt så borde du kunna slippa betala tull o skatt på reparationen.

Citat från tullverket.se:

"För privatpersoner
Du som med postpaket skickar ut en vara för reparation kan ansöka om passiv förädling på
importdeklarationen när varan kommer tillbaka, eller så kan du lämna en exportdeklaration över
disk till närmaste tullklareringsexpedition.
När varan kommer tillbaka måste du tala om för transportören (till exempel Posten) att detta är en
import efter reparation och ge dem en kopia av inlämningskvittot eller exportdeklarationen du fick
när du skickade varan. Du behöver en faktura eller liknande från företaget som reparerar som
säger att det är en reparation. Med hjälp av dessa handlingar kan du göra en importdeklaration med
ansökan om passiv förädling.
Är det en garantireparation behöver du varken betala tull eller moms.
Om du måste betala för reparationen ska du betala tull på reparationskostnaden och moms på
summan av reparationskostnaden och tullen."

Verkar ju visserligen som att de vill ha ett kvitto på att du skickat iväg prylarna med postpaket
men på en skala mellan inte alls säker och väldigt säker är jag ganska säker på att du kan ringa
upp tullverket och bestrida fakturan i efterhand och upplysa dem om just dina förutsättningar.

Det som kan lura till det är att du köpt dem utomlands och då aldrig skattat för skidorna men jag
tycker att eftersom du även använde dem i Usa så bör de inte vara omöjliga

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp