En sån där "Vilken skida ska jag välja-tråd" (100-110 mm)

Skatt

Medlem
Hej!

Jag är sugen på nya skidor, något i typ 100-110 mm segmentet. Normalt så prioriterar jag typ 60% park 30% pistnära offpist och resterande 10% i pist. Jag är ungefär 180 cm och väger runt 70 kg.
Jag vill ha en skida som inte ska railas sönder och som ska funka lite oavsett väder. Skidan ska kunna ta flygturer och gärna vara butter-vänlig.

Jag har kollat lite på följande skidor:
Salomon Rocker2 108
Icelantic Nomad
Armada TST

Andra förslag och/eller vilken tycker ni att jag borde välja? Just nu lutar det mot rocker 108, men jag hör gärna vad andra som prövat mer skidor än mig har att säga!

Jag kör själv Rocker 2 108, men i 190cm då jag är drygt 30kg tyngre än dig, som vardags skida och fullkomligt älskar den. Den är rena drömmen att köra i knädjup puder och fungerar långt över förväntan i pisten. Hade med mig den till Riksgränsen över valborg och trotts det varma vädret och det blev upp kört redan efter första åket så slutade den aldrig att leverera.
På det sättet som jag åker och ser på skidåkning så är den perfekt. Men då kör jag inte alls i park utan tycker mer om att köra på "naturliga hopp".
Jag säger köp en i 182!!!
KÖÖÖP!!

Senast ändrad:
Mickey sa:
Jag kör själv Rocker 2 108, men i 190cm då jag är drygt 30kg tyngre än dig, som vardags skida och fullkomligt älskar den. Den är rena drömmen att köra i knädjup puder och fungerar långt över förväntan i pisten. Hade med mig den till Ruksgränsen över valborg och trotts det varma vädret och det blev upp kört redan efter första åket så slutade den aldrig att leverera.
På det sättet som jag åker och ser på skidåkning så är den perfekt. Men då kör jag inte alls i park utan tycker mer om att köra på "naturliga hopp".
KÖÖÖP!!
Låter ju riktigt mysigt asså, tanken är väl att inte köra park med denna skidan så jag kan ha en som inte ska köras sönder. Får man fråga hur du har monterat? Factory recomended är väl -3?

Skatt sa:
Mickey sa:
Jag kör själv Rocker 2 108, men i 190cm då jag är drygt 30kg tyngre än dig, som vardags skida och fullkomligt älskar den. Den är rena drömmen att köra i knädjup puder och fungerar långt över förväntan i pisten. Hade med mig den till Ruksgränsen över valborg och trotts det varma vädret och det blev upp kört redan efter första åket så slutade den aldrig att leverera.
KÖÖÖP!!
Låter ju riktigt mysigt asså, tanken är väl att inte köra park med denna skidan så jag kan ha en som inte ska köras sönder. Får man fråga hur du har monterat? Factory recomended är väl -3?
Jag kör -3 och skulle inte flytta bak den, då jag tycker att den fungerar perfekt där den står nu. Fram skulle jag fundera på att göra om jag skulle köra i park hela tiden. Men för "vardagligt" bruk skulle jag rekommendera -3.

Jag har kört icelantic nomad ett par säsonger nu och är galet nöjd med den. Själv kör jag lite park och mycket offpist-klippor-BCkickar den klarar rejäla flygturer och känns stabil både i luften och i pisten. Sjukt kul skida att leka med på hela berget. Uppkört eller puder spelar ingen roll!
Även då jag kör på icelantic's svenska team kan jag helt ärligt säga att det är deb roligaste och mest allround skidan jag har åkt på
Helt fantastisk skida!

Hoppas du hittar något bra!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp