Dax för en till "vilka skidor ska jag köpa" tråd

Maxen99

Medlem
Hej! Jag har insett att jag vill byta ut mina q115 mot nått lite smalare,lite lekfullare och turvänligare.

Nuvarande koger:
Salomon q115 188cmmed beast 16 och K2 obsethed 189cm med STH 14

Lite om mig:
180 centimetrar lång och väger ca 80 kilogram och snittar ca 40 skiddagar om året främst i Åre. Park åker jag inte, i alla fall inte så mycket så att det ska tas med i beräkningen, sen blir det väll hälften pist och offpist den andra hälften med offpist prioriteras långt högre.
I livet så är jag inne på mitt 17de år.

Nu kommer vi till det svåraste, min plånbok är inte särskilt fet så det är beg som gäller och inte några svin dyra kolfiber skapelser för 10k.

Samanfattning:
Jag vil ha ett par som i lekfullhet ligger mitt i mellan de skidor jag har, mellan 100 och 110 i bredd och inte allt för tunga, de ska även gå att hitta beggade.

Senast ändrad:
Tack för svar, det som dock oroar mig med dessa två är att de är lite för lika mina q115 i känsla. Om ni har åkt på dem får ni gärna lämna en liten kommentar om hur de känns på snö. Det vore grymt!

Lite får du allt googla själv. Finns ju fler billiga alternativ på Epic och Glisshop. Har du inte åkt hela utbudet av året skidor under skidtestet i åre så blir det ju alltid en chansning att fynda i reabackarna.

Men köper du BD skidan för 2300kr så borde du kunna bli av med den under nästa säsong utan att det kostar mer än en veckas skidhyra. Halva tjusningen med att handla på rea under sommaren är ju att man kan chansa lite och köpa på sig en skida eller två för att det är kul att åka nytt. Kom igen nu, live a little!

PatrickSthlm sa:
Lite får du allt googla själv. Finns ju fler billiga alternativ på Epic och Glisshop. Har du inte åkt hela utbudet av året skidor under skidtestet i åre så blir det ju alltid en chansning att fynda i reabackarna.

Men köper du BD skidan för 2300kr så borde du kunna bli av med den under nästa säsong utan att det kostar mer än en veckas skidhyra. Halva tjusningen med att handla på rea under sommaren är ju att man kan chansa lite och köpa på sig en skida eller två för att det är kul att åka nytt. Kom igen nu, live a little!
Googlar gör jag massor men det är alltid svårt att veta vad de jämför med, men du har rätt jag är för feg

Maxen99 sa:
Tack för svar, det som dock oroar mig med dessa två är att de är lite för lika mina q115 i känsla. Om ni har åkt på dem får ni gärna lämna en liten kommentar om hur de känns på snö. Det vore grymt!
Jamen dåså, klipp ett par av dom här då så får en annan känsla! :

http://www.downskis.com/shop/throwdown-110-2015

Reducerad kurs på dem oxå. Men nej, jag har inte åkt dem heller, men flera andra modeller från Down. Det är genomgående schyssta lagg till skön kurs. Alltså riktiga kolfiberlagg som inte är det minsta svindyra!

Senast ändrad:
Kommer ändå att rekommendera en svindyr kolfiberskapelse... Völkl BMT 109, full rocknroll mer lik Obsethen än q115 och känns inte alls som en kolfiberskida utan är jävligt dämpad... vikten är det inget fel på 1740g enligt tillverkare, mina vägde några gram mindre. Så ät gröt och ta ett extra sommarjobb, du kommer inte att bli besviken. Finns på reor lite här och där. https://www.skidbutiken.com/produkt/outlet/166066-volkl-v-werks-bmt-109-186cm/

Köp och släng på beastbindningen.

Tack för hjälpen! Det blev till sist bmt skidorna då den verkar vara en bra kompromiss mellan lekfullhet och stabilitet i ett lätt paket

Dax för en uppdatering,

Schenkler slavade bort skidorna, så då kallade jag in skidbutiken då det var de som anlitade schenkler. De gjorde ett bra jobb, nu har jag ett par 2017 års modell och utan borrhål som det va i skidorna jag beställde.
Jag ska tydligen vara en av världens första ägare till dessa skönheter enligt skidbutiken

Jahop då fick man inte upp bilden

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp