Vilka skidor ska jag köpa samt storlek?

fisho

Medlem
Har googlat en del och kommit fram till att deacon 80 eller fischer rc one 78 ska vara bra skidor oavsett underlag i pisten. Åker alla backar, är 185 cm lång och väger ca 102 kg. Behöver lite tips från mer erfarna åkare.

Skulle du kunna berätta lite mer om hur din åkstil är, korta, långa svängar, driver aktivt skidan eller följer mer med när den kommit upp på kant osv.

/C

Skulle du kunna berätta lite mer om hur din åkstil är, korta, långa svängar, driver aktivt skidan eller följer mer med när den kommit upp på kant osv.

/C
vet inte riktigt vilken stil jag har. Kör både korta och långa svängar. Har haft nybörjarskidor tidigare men tyckt att dom är ostabila och fladdrar mycket då backarna för det mesta är uppkörda eller isiga. Fick prova skidor för avancerade åkare förra året och märkte att jag måste byta upp mig.

Med tanke på din vikt och längd skulle jag inte välja allt för korta skidor utan någonstans runt 175 - 180-ish cm

"ska vara bra skidor oavsett underlag i pisten". Sådana skidor finns inte utan är bara försäljningsargument :) Alla skidor blir kompromisser åt det ena eller andra hållet, de där skidorna är rätt smala varvid de kommer att gå som bäst i enbart pist och när pisterna är släta och fina 👍

Märkligt nog har såvitt jag förstår dessa skidor helt motsatt tänkande när det gäller sidoskärningen. Medan Deacons "3D-radie" är kortare på mitten och längre fram/bak, så har Fischern "triple radius" sin längre radie på mitten. Båda verkar fungera - vilket inte förvånar oss som förra årtusendet lärde oss svänga på lååånga smaaala skidor i princip utan midja. Men jag antar att känslan blir helt olika. Jag måste erkänna att jag förstår bättre intuitivt hur Fischer tänker här. Utifrån det jag läst verkar många tycka att D80 trots sin "3D-radie" fungerar bäst i storslalomliknande åkning vilket jag instämmer i.

Deacon 80 har nog mindre metall och mer glasfiber än Fischerskidan - ger kanske litet lättare känsla. Men det är kompakt bakad glasfiber... Har själv bara åkt Deacon80 (i tre år) och den är definitivt kraftfull, stadig och fartsäker nog för mig som måste ha bra fart för att "väcka" den riktigt (i brist på bättre teknik). Ren smaksak tror jag, svårt att ge råd.

Själv är jag ca 84 kg/187 cm och funderar på om mitt par D80 som är 182 cm kanske är för långa. För mig. Ovanligt för en allmountain men jag har läst fler som tänker att just denna skida inte behöver vara så lång. Fast om jag vägt som TS hade jag valt 182 cm.

Litet mer om just dessa här

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp