en säsong i Val Thorens

en säsong i Val Thorens
Hello, Jag är en tjej på 19 vintrar som är sååå sugen på att dra en säsong i alperna, stället som jag är mest sugen på är Val Thorens!!:D

Har dock väldigt mycket funderingar kring att säsonga, eftersom jag aldrig gjort detta innan. Om det är någon som har extremt många bra tips om saker som är viktiga att veta angående att säsonga i Val Thorens så vore det så snällt om ni delade med er, vill verkligen veta allt från bonde, mat, jobb, fest, människorna, skidåkningen osv osv

söker för övrigt fler personer som är 99% säker på att dom vill dra till Val Thorens i vinter, vore såå kul att snacka ihop sig lite så man inte står helt själv där dagen innan man åker!! Vet att det finns många som är i samma sitts som jag där ute så varför inte snacka lite? Skriv till mig på fb Linnéa Torstensson.

Senast ändrad:
en säsong i Val Thorens
Tja!

Jag ska till Val Thorens i vinter (igen), och jag skulle kunna skriva ungefär hur mycket som helst som svar på säsongarfrågor, men för att börja lite lagom dänger jag iväg lite blandade överlevnadstips:

1. Om du ska åka offpist: skaffa rätt utrustning, lär dig att använda den, och åk inte med folk som inte gjort detsamma.
2. Håll så mycket till vänster som det bara går i liftkön till Funitel de Peclet.
3. Om någon erbjuder dig Joss – säg förslagsvis "nej tack" på lämpligt språk.
4. De magiska orden "discount saisonniere, s'il vous plait" ger dig 10 procents rabatt på allt utom alkohol på Sherpa (mataffär).
5. Gå med i FB-gruppen "Seasonaires of Val Thorens 2017/2018". 90% folk som frågar om transfers till/från Geneve, jobb och/eller boende, och 10% skvaller och skitsnack.
6. Vill du bo mitt i det skandi-brittiska säsongarghettot så spana efter lägenheter som ligger i husen Neves och Glaciers. Öronproppar och lågt behov av personligt space rekommenderas.
7. Fixar du ett jobbkontrakt på 17h/vecka eller mer så får du rabatt på liftkortet.
8. Skaffa stora liftkortet, alltså 3 Vallées. (Behöver du bli övertygad så säg till så skriver jag en längre argumentation om varför. :) )
9. Skaffa Carte Neige (köps på Club des Sports i samma hus som Turistbyrån). (Här finns en tråd om vad det är och varför det är bra att ha.)
10. Förlängd hemförsäkring är mig veterligen det smidigaste sättet att lösa försäkring över en hel säsong.
11. Col-liften kallas Frysen av en anledning.
12. Akta dig för golfbollar.

Ses i vimlet, och undrar du mer saker så hojta så svarar jag så gott jag kan.

Tillbaka
Topp