En skide før norge, alperna, canada?

MagnusO

Ny medlem
Hei,

Har fått mycket hjælp hær tidigare och nu ær det dags att skaffa nytt igen så ville gærna høra er synpunkt på skidval.

Jag ær 177cm, væger 70kg och ær något øver medelbra (bott två sæsonger i østerike och kørt i ca 20 år)
Jag uppskattar att leka i skogen, att fræsa stora linjer i alperna och kør helst rakt øver pucklarna på våren. Gillar nær det går fort i pisten men samtidigt uppskattar jag att kunna leka runt och surfa i løssnøn (har kørt mycket snowboard också). Till på køpet går jag en del toppturer ;)

Det ær med andra ord egentligen ett omøjligt søkande jag ær ute efter (som så många andra hær? ;)). Ær medveten om att jag får gøra vissa prioriteringar. Jag ær relativt lætt och hyffsat smidig så ær med andra ord inte byggd som Sverre l och skidor som passar honom lær inte passa mig. Jag kør inga jætteklippor men några 2-3 meters skutt blir det allt. Ær vældigt lite i parken och bygger relativt sællan kickers æven om det hænder ibland. Switch ær kul men sker också i rætt liten grad.

Som bindningar tænkte jag ha inserts med dynafit og passande freeride bindning
Pjæxor blir eventuellt vulcan, mercury eller kanske RS.

Skidor, ja detta ær minst sagt klurigt. Køper antingen i oslo eller sport conrad så bør inte vara alltfør obskyra.

Jag har delat upp valen i två sektioner

Något mindre puder fokus och mer allroud
Atomic automatic - beskrivs som en blandning mellan bct og atlasen vilket låter fint. Bct ær jag lite orolig før att den har før mycket rocker och får svårt i pisten, atlasen før mycket charger och før lite lekfull. Har ok vikt också før turer.
Rocker2 115 - kanske också lite før mycket charger och med relativt platt tail kan man eventuellt inte slira runt i pudret? Samtidigt kænns det som en stabil skida som bør hantera de flesta førhållandena bra
Cochise - ingen erfarenhet av den men många som verkar ælska den, verkar vara fokus på charge men vet som sagt vældigt lite om den. Låter spontant som en tung skida så toppturer kanske blir mindre kul

Fokus på puder och mindre på pist
Bent chetler - många som verkar nøjda med den men har också hørt många som sæger att den ær vældigt mjuk och kass på hårt underlag. Verkar annars som en rolig skida som lær flyta fint men om den fladdrar før mycket i pisten blir det relativt ointressant
Line opus - också en mycket lekfull skida med bra flyt
K2 pettitor - mer charger æn opusen och kanske fortfarande lika lekfull?

Som det ær nu så lutar jag åt atomic automaticen men hade varit intressant att høra er syn på saken!;)

Kommer som sagt vara i canada, alperna och norge (hemort) i år. Blir lite resande och vill helst klara mig med ett par skidor. Om det blir blå is så kør jag inte men det blir garanterat en del dagar/åkning i pisten och då ær det enda roliga i min mening att dra på med stora svængar. Vad gæller toppturer så letar jag hellre stora øppna ytor æn trånga branta chutes. Och puder hoppas jag det blir mest møjligt av ;)

Har hørt mycket bra om moment skidorna men det blir nog snarast så att jag kommer køpa från sc och de har dem inte. Har också hørt en del positivt om k2 sideseth men den kændes alldeles før tung tyckte jag och den verkade passa seth bættre æn mig ;)

Japp, blev lite långt det hær men ær som sagt tacksam før all eventuell feedback!

Senast ändrad:
Ok kanske både skrev och begrænsade valet før mycket, gør ett nytt førsøk ;)

Behøver hjælp med skidval.

Ær 177 cm lång, væger 70 kilo och hyffsat duktig åkare. Kør pist, bløta pucklar, skog, øppna storberg. Hoppar lite men blir en och annan klippa, ingen park med denna skidan. Gillar att kunna blåsa på men det ær viktigt att skidan ær rolig och går att slira runt med i pudret. I och med att jag ær rætt lætt och hyffsat smidig kommer jag undan med lie lættare skidor medans før mycket charger blir før tungt før mig.

Lutar åt atomic automatic som ska vara en mix mellan bent chetler som verkar vara super i puder men før mjuk och sladdrig i pisten(?) och atomic atlasen som chargar bra men som verkar vara før lite lekskida.

Några førslag?

Tack! ;)

Tillbaka
Topp