En skidpress är född

En skidpress är född
Ja jag slängde mig bara ur de där 5 procenten. Det var nog en rejäl underdrift. Rent spontant känns det som att trät borde bidra men 85%? Jag ska läsa den artikeln och så får vi käfta vidare sen ;)

Men skitkul projekt... håll oss uppdaterade

En skidpress är född
Måste ju bara säga ballt. Kanske det ballaste någonsin. När man ser alla bilder osv ser det sjukt avancerat ut, men ser ju defentivt inte omöjligt ut att göra själv om man skulle våga sig på att göra det. Vilket jag itne tror jag skulle våga. Tror ju om ni skulle dra upp en blogg om det hela så skulle ni nog kunna hitta någon lackerings firma eller dylikt som kan fixa en grafik till skidorna!
Hoppas ni fortsätter att posta bilder osv här!:)

Jävla ballt. Hoppas skidorna blir grovt bra så kan ni glida med era egna skidor.
Och då jävlar kan ni vara stolta!

En skidpress är född
Damn, riktigt fränt projekt! Otroligt vackra linjer. Hoppas slutresultatet blir så bra som det ser ut att kunna bli.

En skidpress är född
Ok nu har jag läst PDFn. Intressant var det. Du har givetvis rätt i att träfibrerna på alldeles eget sätt skapar den effekten! Om man tänker efter är det rätt fantastiskt egentligen hur träd kan vara så höga och stå emot så enormt mycket vind, trots att dom inte är så breda. Jag trodde dock att man jobbade mer med att sätta styvheten i skikten runt för att bygga lättare, men jag är som sagt ingen skidbyggare och spekulerar bara =) Hoppas det är ok.

Anmärkningsvärt var dock att de där 85% kom från när dom använde nåt slags superstarkt och tungt trä. Den skidan (inte bara trät alltså) vägde 2,5kg jämfört med 1,6 för den lättaste skidan i samma tjocklek.

Man bör väl fråga sig: hur vill man ha förhållandet mellan vridstyvhet och styvhet längsmed? Det borde gå att bygga en ganska lätt skida med lagom flex och sjuk vridstyvhet genom att köra en lätt kärna, som man gör tjock om man vill ha skidan dämpad. Och sen fläska på med massor av lager runt för vridstyvheten.

En jävligt intressant grej som stod var ju att så vitt han kunde tolka testresultaten, berodde dämpningen i skidan på tjocklek, inte så mycket på styvhet. Alltså en tjockare mjukare/lättare kärna med samma total styvhet som en tunnare hårdare ger bättre dämpning i skidan. Låter nice imho.

Fan vad jag babblar på.. Jag gissar att ni redan gått i dessa tankebanor, och antagligen passerat dom sedan månader tillbaka, men jaja det kanske väcker nån fundering ändå.

En skidpress är född
Måste säga att det är en riktigt cool ide nu har kommit på, inte direkt man tänker så här stort när man gick i skolan :P får man fråga hur mkt ni har lagt ned i materialkostnad för att få fram pressen?

En skidpress är född
richie_sthlm sa:
Måste säga att det är en riktigt cool ide nu har kommit på, inte direkt man tänker så här stort när man gick i skolan :P får man fråga hur mkt ni har lagt ned i materialkostnad för att få fram pressen?
"Kan tyvärr inte svara på det, eftersom jag inte vet. Låter kanske oförskämt men så är det inte. Balkarna i pressen är lånade från en kontakt via "dohrn". Samma kontakt har bidragit med trämaterial. Stål har vi blivit sponsrade av via väns företag och slangen var kasserad och gratis." Oscarius
0 kr ;)

En skidpress är född
Shit! Imponerande!
Uppdatera ofta, jag kommer att följa med stort intresse!

Stort lycka till med det fortsatta bygget!

En skidpress är född
IMPONERANDE!
Även om jag är för konservativ för den typen av skida ni skall bygga tycker jag att det ser grymt kul ut. Hoppas att ni kan återkomma med erfarenheter från både tillverkningsprocess och vilken skidkvalité ni får till.

Måste bara nämna något om träkärnor som jag inte sett i de andra svaren:

Den anrika Elanfabriken tillämpade förut (fortfarande?) en teknik som gick under namnet "COMPREX". Om jag inte minns helt fel var principen att en slitsad (vertikalt perforerad) träkärna utan "shape" men med rätt profil impregnerades med lim och sedan trycktes till sin rätta shape med en horisontell press. Det innebar att kärnans densitet kunde variera över skidans längd vilket i sin tur gjorde att skidans böjkurva, böjstyvhet och vridstyvhet kunde kontrolleras bättre. Enkelt och genialt. Skidorna blev mycket lätta och vridstyva. Metoden är patenterad och antagligen lite overkill för er skida, men ändå...

Lycka till.

En skidpress är född
Carvit sa:
IMPONERANDE!
Även om jag är för konservativ för den typen av skida ni skall bygga tycker jag att det ser grymt kul ut. Hoppas att ni kan återkomma med erfarenheter från både tillverkningsprocess och vilken skidkvalité ni får till.

Måste bara nämna något om träkärnor som jag inte sett i de andra svaren:

Den anrika Elanfabriken tillämpade förut (fortfarande?) en teknik som gick under namnet "COMPREX". Om jag inte minns helt fel var principen att en slitsad (vertikalt perforerad) träkärna utan "shape" men med rätt profil impregnerades med lim och sedan trycktes till sin rätta shape med en horisontell press. Det innebar att kärnans densitet kunde variera över skidans längd vilket i sin tur gjorde att skidans böjkurva, böjstyvhet och vridstyvhet kunde kontrolleras bättre. Enkelt och genialt. Skidorna blev mycket lätta och vridstyva. Metoden är patenterad och antagligen lite overkill för er skida, men ändå...

Lycka till.
Tack för komplimang!
Processen du beskriver verkar vara den klassiska metoden för att pressa ett par skidor. Träkärnan är ett vertikalt laminat och får sin form i pressen.
Comprex trodde jag var en teknik de använde/ använder sig av för att hålla vikten av kärnan nere med lufttunnlar längsmed...?

Hur som, tusen tack för all feedback gott folk! Låt tankarna komma, de är till stor hjälp. Vore som sagt finast om de är riktade angående pressen dock... Fridens!

En skidpress är född
OK. Du har antagligen helt rätt, jag har inte funderat på detta på länge. Dock: slitsarna jag menar går längsmed hela skidan, är fyllda med lim och är i princip helt ihoptryckta vid skidans mitt medans ändskidornas slitsar inte är sammanpressade utan limfyllda. Vid normal pressning pressar man väl skidorna endast vertikalt? eller gör man en horisontell pressning också?

En skidpress är född
Utter, där har vi båda något att leva upp till :)
Carvit sa:
OK. Du har antagligen helt rätt, jag har inte funderat på detta på länge. Dock: slitsarna jag menar går längsmed hela skidan, är fyllda med lim och är i princip helt ihoptryckta vid skidans mitt medans ändskidornas slitsar inte är sammanpressade utan limfyllda. Vid normal pressning pressar man väl skidorna endast vertikalt? eller gör man en horisontell pressning också?
Alright då är jag med! Självklart har du helt rätt i att det bara pressas vertikalt. Det du pratar om låter klart intressant men kanske mer är för massproduktion än handbyggen... (Med en viss skepsism för limfyllda slitsar i kärnan)

Senast ändrad:
En skidpress är född
Intressant läsning. Hoppas tråden lever ett fullgott liv på åtminstone 50 år. Vill verkligen höra hur det gått och hur resultat ser ut. Må allah vara på er sida!

En skidpress är född
Fyfan vad fett!
Ni verkar ta projektet väldigt seriöst, får ni inte MVG så är det bara langa eran handledares nummer så ska jag take care of business for you!

Ser fram emot att se lite nypressade skidor

En skidpress är född
Satan va grymt! släng gärna upp lite fler bilder på hela bygget, alltid kul att titta på

Vore grymt skoj att se någon slags lista på vad för prylar som behövs också mest av intresse men även för om man någon gång skulle få en knäpp och bygga själv..

STORT LYCKA TILL!

En skidpress är född
Tack för än fler positiva kommentarer!

Vi firrar ihop en hemsida/ blog för tillfället och så fort den är uppe så kommer all typ av info inkl. bilder och filmer! Ha det super så länge

En skidpress är född
Riktigt imponerande! Var sugen på att göra något liknande men vi blev väldigt begränsade när det kom till projektet... Hur går det för er? Vore kul med en hemsida/blogg eller whatever, bara så man kan följa processen. Btw, ni går väll VRG djursholm?

En skidpress är född
jonathan_chips sa:
Hur går det för er? Vore kul med en hemsida/blogg eller whatever, bara så man kan följa processen. Btw, ni går väll VRG djursholm?
Det går bra! Blogg kommer upp i helgen med mer betoning på skidbygget i sig!
Och ja, det har du rätt i.

Stay tuned!

En skidpress är född
Jarle sa:
Hittar inga siffror på rockerprofilen någonstans, är jag blind eller har ni inte skrivit det? :)
Vi har bara varit lite otydliga.

I rutmönstret är varje ruta 1cm hög.

Alltså är rockern till blåas slut 20mm, 50mm till gulas slut och vid spetsen 90mm. Olika färger för att förtydliga hur den ökar gradvis.

60cm är platt. 80cm framför och 55cm bakom. Vi kan väl kalla rockern 80cm alltså.

En skidpress är född
LawndartGustav sa:
jag drömde inatt att armada gjort ett par skidor som e 190 under foten, va typ två stycken snowboards, va tros om det ;) ?
Monoski eller sjuhelvetes mycket snö är väl alternativen.... :)
Men man ska aldrig säga aldrig, antar jag

Senast ändrad:
En skidpress är född
Sjukt kul projekt, synd att man själv inte gjorde nåt sånt när man gick i skolan...
har ni tänkt att tillverka skidor till försäljning också sen? (antar att ni ska ha första paren själva)

/ En som är aviv ;)

En skidpress är född
fleming sa:
har ni tänkt att tillverka skidor till försäljning också sen? (antar att ni ska ha första paren själva)
Vi kommer med största sannolikhet bara tillverka skidor till oss själva under den tid som projektet håller på, dvs fram till mars. Om vi sedan väljer att fortsätta och börja tillverka för försäljning kommer vi att bestämma då. Nu ligger allt fokus på att få fram bra skidor som vi är nöjda med :)

Tillbaka
Topp