Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
"Kan tyvärr inte svara på det, eftersom jag inte vet. Låter kanske oförskämt men så är det inte. Balkarna i pressen är lånade från en kontakt via "dohrn". Samma kontakt har bidragit med trämaterial. Stål har vi blivit sponsrade av via väns företag och slangen var kasserad och gratis." Oscariusrichie_sthlm sa:Måste säga att det är en riktigt cool ide nu har kommit på, inte direkt man tänker så här stort när man gick i skolan :P får man fråga hur mkt ni har lagt ned i materialkostnad för att få fram pressen?
Tack för komplimang!Carvit sa:IMPONERANDE!
Även om jag är för konservativ för den typen av skida ni skall bygga tycker jag att det ser grymt kul ut. Hoppas att ni kan återkomma med erfarenheter från både tillverkningsprocess och vilken skidkvalité ni får till.
Måste bara nämna något om träkärnor som jag inte sett i de andra svaren:
Den anrika Elanfabriken tillämpade förut (fortfarande?) en teknik som gick under namnet "COMPREX". Om jag inte minns helt fel var principen att en slitsad (vertikalt perforerad) träkärna utan "shape" men med rätt profil impregnerades med lim och sedan trycktes till sin rätta shape med en horisontell press. Det innebar att kärnans densitet kunde variera över skidans längd vilket i sin tur gjorde att skidans böjkurva, böjstyvhet och vridstyvhet kunde kontrolleras bättre. Enkelt och genialt. Skidorna blev mycket lätta och vridstyva. Metoden är patenterad och antagligen lite overkill för er skida, men ändå...
Lycka till.
Alright då är jag med! Självklart har du helt rätt i att det bara pressas vertikalt. Det du pratar om låter klart intressant men kanske mer är för massproduktion än handbyggen... (Med en viss skepsism för limfyllda slitsar i kärnan)Carvit sa:OK. Du har antagligen helt rätt, jag har inte funderat på detta på länge. Dock: slitsarna jag menar går längsmed hela skidan, är fyllda med lim och är i princip helt ihoptryckta vid skidans mitt medans ändskidornas slitsar inte är sammanpressade utan limfyllda. Vid normal pressning pressar man väl skidorna endast vertikalt? eller gör man en horisontell pressning också?
Det går bra! Blogg kommer upp i helgen med mer betoning på skidbygget i sig!jonathan_chips sa:Hur går det för er? Vore kul med en hemsida/blogg eller whatever, bara så man kan följa processen. Btw, ni går väll VRG djursholm?
Vi har bara varit lite otydliga.Jarle sa:Hittar inga siffror på rockerprofilen någonstans, är jag blind eller har ni inte skrivit det?![]()
Monoski eller sjuhelvetes mycket snö är väl alternativen....LawndartGustav sa:jag drömde inatt att armada gjort ett par skidor som e 190 under foten, va typ två stycken snowboards, va tros om det?
Vi kommer med största sannolikhet bara tillverka skidor till oss själva under den tid som projektet håller på, dvs fram till mars. Om vi sedan väljer att fortsätta och börja tillverka för försäljning kommer vi att bestämma då. Nu ligger allt fokus på att få fram bra skidor som vi är nöjda medfleming sa:har ni tänkt att tillverka skidor till försäljning också sen? (antar att ni ska ha första paren själva)
Uppdatering om vad som händer och sker finns nu.PNyberg sa:Update!!! Update!!! Update!!!