En vecka i alperna (ospecificerat) Kostnad?

elektropudda

Ny medlem
Har funderingar på att dra en vecka till någon trevlig alport i vinter, men har ingen aning om kostnader och dylikt. Behöver absolut inte vara någon mega-skidort som st. anton eller så, så länge det finns snö och långa backar så är det av intresse.

Boende på något vandrarhem eller så, där man lagar mat själv är det vi satsar på att bo på. Vi ska ju ändå bara i stort sett sova där.

Helt enkelt - Hur billigt kan man egentligen kunna komma undan för 5-7 dagars åkning?

Går ju att hitta billiga flygbiljetter till alperna för bara några hundralappar, sedan når man lätt många orter, stora och små med tåg/buss/annan transport. Sök på pricerunner och dylikt för att jaga billiga biljetter.

Alla vandrarhem och deras priser finns på www.google.com. (Sjukt bra sida - där står ALLT!)

Käk - storhandla och laga själv så blir det inte dyrare än hemma.

Liftkort går väl generellt sett på en 1500-2000 för en vecka

Små orter är generellt sett billigare än stora, men transporter och boendealternativen är ofta till de stora orternas fördel.

Sen kan man knipa en sista-minuten-charter också!
Men jag hade nog tagit en billig flygbiljett till zürich eller innsbruck och sedan tagit tåget till lämplig ort..

Senast ändrad:
salzburg flyg med norwegian.com = 500 kr inklusive väska+skidfrakt
bo på hostel (www.hostelworld.com) = 12-20 euro/natt
liftkort = 2000kr, iallafall inte mer

jag skulle nog dessutom satsa på österrike pga billigare leverne

Hejsan!
Väldigt intressant fråga! Kan inte någon som faktiskt har varit iväg och levt biligt hoppa in med ett svar?

Hur billigt kan det bli om man åker vart, med flyg, buss eller bil? Och inget gissa, tack!

Själv är jag en mästare på att få det lite för dyrt. Brukar åka med frugan, sist gick det åt 36'kr för två personer för en vecka dörr till dörr från Jönköping till Ischgl (2009 v6)och tillbaka!
2010 v6 drar vi till Cervinia och jag tror att det hamnar på ungefär samma belopp då igen.
Tanken är att vi nästa år ska ta oss till Ischgl igen, men boka alltsammans på egen hand och komma ner lite i pris.

När jag för ca: 13 år sedan brukade åka med polarna så klarade jag mig på runt 10' totalt för en vecka.

Tjena!

Hittade en resa på STS ALPRESOR för 6000 kr ospec till österrike en vecka halvpension och liftkort ingår. Ja det var flyg också från kastrup. Jag behöver nån att åka med om du är sugen...

ha de

förr i tiden kostade en vecka ospec med allt utom barrundor inräknat runt 7000kr, men nu skulle jag nog säga minst 8k pga euro, flygpriser osv

Tillbaka
Topp