Engelberg o Verbier - tips?

rikard_o

Ny medlem
Ca 10 dagars rundtripp i Schweiz och lite Frankrike står för dörren. Planen är Engelberg - Verbier - Chamonix. Första gången i Engelberg och Verbier och undrar om någon har några tips på bra åk? Vilka områden kring liftsystemen är intressanta? Är enbart intresserad av offpist och vill så långt det är möjligt undvika transportåkande i pist. Har ingenting emot att gå en bit men kör inte randoné så föredrar i så fall ganska branta "klättringar" som inte är längre än någon timme eller så. Långturer i djupsnö på plattmark är ingen hit med snowboardskor...

Tar tacksamt emot alla tips om detta för framförallt Engelberg och Verbier. Chamonix har jag bra koll på men har någon nåt tips där skadar det ju inte heller såklart.
Boende ej fixat, löser det efter hand, men om någon har tips på hyggligt och relativt billigt boende för 2 pers så tas det också tacksamt emot. Behöver inte ligga centralt i byarna, har bil.
Tack på förhand!

För Verbier kan du kika lite här; http://www.freeride.nu/member/view_extra.php?tip=12924 En del vanliga offpist turer samt en del inte så vanliga.
Runt Verbier har du en mängd små bra orter:

Grand St Bernard: Stora öppna fält med riktigt bra tur möjligheter. Bra åk ner till Italien på baksidan, buss tillbaks.

Vicheres: Bara efter snöfall, fin skogsåkning. Baksidan ner i andra dalen är även det ett kanonåk, och så gott som aldrig åkt.

Marecottes: "Hemligt" litet ställe ovanför Martigny. Kan vara kanoners.

Champex Lac: Brutal liten ort där man bör veta var man åker, reka ordentligt. Den fantastiska skogen avslutas på många ställen i stup och täta buskage. Klättra upp på La Breya och åk ner på baksidan, ofta orörda rännor.

Engelberg suger ju riktigt fett.. Masor av folk och dyrt... Åk till Murren.. Grymt ställe.. Och du kommer att vara ensam om off-pisten.....

I Verbier är det ett måste att åka två stycken puderrundor som kallas "highway" och "stairway to heaven".
De är hyffsat lätttillgängliga, men åkningen kompenserar något otroligt. och de leder i princip direkt till kabinen.
fråga någon som har varit där en några dagar, de vet utan tvekan om dessa åk.

BTW så fick jag mitt livs bästa åk på highway.

àr just nu i det lilla stället Bettmeralp.www.bettmeralp.ch. Det har kommit 60 cm nysnö. vilket borde innebära 150 cm i terrängen. ingen kör offpist. det finns en hel del men just nu är det faan omöjlig att ta sig ut till de bästa aken. framför allt för lavinfaran men ocksa pa den lösa snön... jo det är säkert. men om nagra dagar borde det vara grymt. Mysig by och billigt boende. Annars är det Engelberg som toppar med bäst snö och som alltid har den bästa offpisten. Tidigare inlägget fran Hasse är ju helt galet fel. även Andermatt ryktas vara bra just nu med 150 cm pa toppen.... vi ska till dessa ställen inkl Disentis, efter Zermatt som har bra med snö pa toppen men det ska snöa där imorgon och söndag.Kör sa det ryker. Dennis

Bra eller daligt beror mycket pa snon. Det ar jag som startade denna trad infor forra paskens skidresa. Stannade bara en dag i Engelberg och en dag i Verbier. Underlaget var kass! Drog sedan till Chamonix istallet dar underlaget var ganska ok de flesta dagarna. En dag dock grymt med 30 cm nysno! Men maste medge att Engelberg hade mojligheter, om det bara funnits bra sno..
Annars kan jag rekomendera Dizin, Iran. Var dar i 2 veckor jan-05 och hade fett med puder de flesta av dagarna. Nar det inte var snostrom och man fick halla sig nere i "byn" :)

Tillbaka
Topp