Engelberg vecka 7!

414eXfyc

Ny medlem
Engelberg vecka 7!
Som rubriken lyder så ska jag till Engelberg v.7!
Vi kommer ta oss med flyg till Zurich på onsdagen, och där ifrån kommer vi hyra bil för att sedan ta oss till Engelberg. Tisdag veckan efter det så tar vi oss hem på samma sätt!

Så nu vill jag att ni bombar med tips på åk osv! Jag har ju självklart kikat runt rätt mycket på åk som Laub, Steinberg och Glatiberg, haken är ju då att jag inte äger en transciver eller en abs.. så det som ska hindra mig från att åka de åken är mera rädslan för laviner och glaciärsprickor än min åk kapacitet då jag vet att jag utan problem skulle kunna ta Laub och Steinberg (utifrån det jag har läst om dem). Undrar iaf om hur säkert åket Laub är..?

Skulle även uppskatta tips på mindre åk ganska nära pisten som man kan pumpa puder i om man har den turen så att säga;)

Bra och billiga restauranger i backen? Mataffärer i byn? Var ska man hyra skidor?

Angående skidor förresten! Om jag hyr ett par all-mountain skidor, hur är dem i pisten? För grejen är att jag vill också åka pist om det inte är något bra utanför pisten.

Undrar också hur länge liftarna är öppna:rolleyes:

Tack på förhand, Victor:D

Engelberg vecka 7!
Ta tåget, du har ingen nytta av bil i Engelberg. För pengarna du sparar kan du köpa lavingrejer. Lär dig använda dem först bara, annars får du hålla dig i eller väldigt nära pisten.

Laub är inte direkt svinsvår, men namnet betyder lavin så det är inte bara att ge sig ut. På glaciären finns som sagt sprickor och det gäller också att veta vart man ska, kan bli ganska dåligt om man hamnar fel där. Galtiberg ska du inte ens fundera på utan guide.

Runt Jochpassliftarna finns en del bra nära-pisten-åk. Allmountainskidor funkar bra även i pist.

Engelberg vecka 7!
Sulan sa:
Ta tåget, du har ingen nytta av bil i Engelberg. För pengarna du sparar kan du köpa lavingrejer. Lär dig använda dem först bara, annars får du hålla dig i eller väldigt nära pisten.

Laub är inte direkt svinsvår, men namnet betyder lavin så det är inte bara att ge sig ut. På glaciären finns som sagt sprickor och det gäller också att veta vart man ska, kan bli ganska dåligt om man hamnar fel där. Galtiberg ska du inte ens fundera på utan guide.

Runt Jochpassliftarna finns en del bra nära-pisten-åk. Allmountainskidor funkar bra även i pist.
Nej har förstått att Galtiberg är inte vilken linje som helst.
Jo men vi har hyrt bil eftersom vi bor 1,5 mil från byn, plus att vi får en extra skiddag (tisdag) om vi slipper passa tåg!

Engelberg vecka 7!
Lyssna på Sulan! I högalpin miljö är det otroligt viktigt att ha koll på sin orientering. Dvs man måste veta vart man ska och vart man är. Att följa gamla spår kan leda dig in i stora bekymmer. Du vet ju inte om åkarna före ska ta en tur som kräver klätterutrustning. Du vill inte se att spåren slutar vid ett isfall och du har 700 hm tillbaks...

Engelberg vecka 7!
Leder sa:
Lyssna på Sulan! I högalpin miljö är det otroligt viktigt att ha koll på sin orientering. Dvs man måste veta vart man ska och vart man är. Att följa gamla spår kan leda dig in i stora bekymmer. Du vet ju inte om åkarna före ska ta en tur som kräver klätterutrustning. Du vill inte se att spåren slutar vid ett isfall och du har 700 hm tillbaks...
jo exakt, tror jag har läst någonstans om att om tar fel linje vid galtiberg så kan det vara så att firning är ända sättet ner! :O

Engelberg vecka 7!
Eller om du kör fel på Steinberg, Never sun med flera åk...

Edit: Har du otur dessutom i Laub och åker fel i Laub så kan du bli av med liftkortet om de tar dig för att du har åkt på fel område..

Senast ändrad:
Engelberg vecka 7!
Hasse_Lindborg sa:

Edit: Har du otur dessutom i Laub och åker fel i Laub så kan du bli av med lifkrotet om de tar dig för att d uhar åkt på fel område..
pga naturskydds område? Undrar lite angående det också, hur bar är det skyltat? Hur vet jag att jag inte åker in på ett sånt område?

Engelberg vecka 7!
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:

Edit: Har du otur dessutom i Laub och åker fel i Laub så kan du bli av med liftkortet om de tar dig för att du har åkt på fel område..
pga naturskydds område? Undrar lite angående det också, hur bar är det skyltat? Hur vet jag att jag inte åker in på ett sånt område?
Upp till dig att veta....

Senast ändrad:
Engelberg vecka 7!
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:

Upp till dig att veta....
ojdå, har jag uttryckt mig otrevligt? Så jag ska veta att förbi den där kröken bor en ekorre så då kan jag inte åka där? Skulle uppskatta lite användbara tips istället för helt oanvändbara kommentarer.

Engelberg vecka 7!
Men det är upp till dig att veta var du får köra. Så sade lagstiftning för ett par år sedan att det är den som åker som är ansvarig var det är tillåtet eller inte.

Kolla pistkartan: http://www.titlis.ch/de så ser du det enkelt ;)

Edit: Enklaste och bästa tipset är att hyra en guide som du kan åka med...

Senast ändrad:
Engelberg vecka 7!
Hasse_Lindborg sa:
Men det är upp till dig att veta var du får köra. Så sade lagstiftning för ett par år sedan att det är den som åker som är ansvarig var det är tillåtet eller inte.

har kollat pistkartan förut men fattade det inte helt eftersom jag tror att det grönmarkerade områdena är naturskydds område men har också en vän som säger att det markerar bara vanlig skog..

Jo har tänkt på det, men tar de med dig om du inte har lavin utrustning? :)

Engelberg vecka 7!
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:

har kollat pistkartan förut men fattade det inte helt eftersom jag tror att det grönmarkerade områdena är naturskydds område men har också en vän som säger att det markerar bara vanlig skog..

Har du inte lavinutrustning skall du inte köra offpist...................................................................................... Och framför allt inte utan guide..............................

Och åker du med guide så får du oftast låna av de.

Och nej det är inte skog. Skogen är naturskyddsområde bland annat....

Engelberg vecka 7!
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:

Har du inte lavinutrustning skall du inte köra offpist...................................................................................... Och framför allt inte utan guide..............................

Och åker du med guide så får du oftast låna av de.

Och nej det är inte skog. Skogen är naturskyddsområde bland annat....
Det har knappast undgått mig av allt jag läst. Jag hoppas inte du har fått uppfattning om mig att jag är den som tror att laviner inte är något som existerar, att det är bara sånt som man läser om osv. att jag är den som tror att han fixar alla åk?

Okej, så all skog är alltså naturskyddsområde?

Engelberg vecka 7!
I stort sett all skog är förbjuden ja. Men även vissa områden som inte är skog, men det är inte särskilt stor risk att råka åka in där, ha lite koll på kartan bara. Men som Hasse skriver ska du ha lavinutrustning där. Köp eller hyr eller låna, och lär dig hur den funkar innan du åker ut.

Engelberg vecka 7!
vKyllingstad sa:
Vi kommer ta oss med flyg till Zurich på onsdagen, och där ifrån kommer vi hyra bil för att sedan ta oss till Engelberg. Tisdag veckan efter det så tar vi oss hem på samma sätt!

Så nu vill jag att ni bombar med tips på åk osv! Jag har ju självklart kikat runt rätt mycket på åk som Laub, Steinberg och Glatiberg, haken är ju då att jag inte äger en transciver eller en abs.. så det som ska hindra mig från att åka de åken är mera rädslan för laviner och glaciärsprickor än min åk kapacitet då jag vet att jag utan problem skulle kunna ta Laub och Steinberg (utifrån det jag har läst om dem). Undrar iaf om hur säkert åket Laub är..?

Skulle även uppskatta tips på mindre åk ganska nära pisten som man kan pumpa puder i om man har den turen så att säga;)

Bra och billiga restauranger i backen? Mataffärer i byn? Var ska man hyra skidor?

Angående skidor förresten! Om jag hyr ett par all-mountain skidor, hur är dem i pisten? För grejen är att jag vill också åka pist om det inte är något bra utanför pisten.

Undrar också hur länge liftarna är öppna:rolleyes:

Tack på förhand, Victor:D
Du har ingen lavinutrustning? Du väljer att âka till Engelberg? Du vill "Pumpa puder ganska nära liften"
jag ska utlämna vad jag tycker, men förklara gärna hur du resonerar här,

Engelberg vecka 7!
Onlytelemark sa:
vKyllingstad sa:

Undrade också hur länge liftarna är öppna:rolleyes:
Tack förhand, Victor:D
Du har ingen lavinutrustning? Du väljer att âka till Engelberg? Du vill "Pumpa puder ganska nära liften"
jag ska utlämna vad jag tycker, men förklara gärna hur du resonerar här,
1. Det är inte jag som bestämmer var vi ska åka, så jag kan faktiskt inte rå för för att vi ska till Engelberg?
2. Om det är bra snö, är det konstigt att man kanske vill åka på sidan av pisten då?
3. Det är helt mitt eget ansvar och helt upp till mig om jag väljer att åka bredvid pisten, ka förutom upp till min förmyndare då.
4. På riktigt? Åker du också och irriterar dig på all sk skitungar som du ser åka mellan pisterna utan lavinutrustning?

Engelberg vecka 7!
"Du väljer att åka till Engelberg?"

hade varit skillnad om det stod kläppen? Som sagt, det är inte jag som bestämmer var vi ska åka..

Senast ändrad:
Engelberg vecka 7!
Bra att du tagit dig tid att höra dig för hur det ligger till, frågar man inget för man inget veta. Sedan är det lite oturligt att humöret kanske inte varit på topp hos alla som svarat men det grundar sig delvis i att du ställer frågor som redan har besvarats 100 gånger i forumet. Prova att söka på ex. All-mountain skidor i forumet och du kommer kunna läsa dig till svaret på den frågan och tror att det finns tre fyra trådar om just Engelberg :D

Några små tips för forumet.

1, Sök i forumet mm och se om inte ämnet/frågan har varit uppe förut.
2, Formulera frågan väl, inte för många frågor på en gång.

ja det var väl det.

Tips gällande Engelberg
1, Engelberg och Titlis i synnerhet är ett skidsystem men väldigt begränsat pistutbud. Offpist är det som lockar folk (samt klockbutiken på toppen).
2, Många enkla åk från liften innehåller ett eller flera vägval vilka kan medföra problem vid fel val. Oftast är det inget problem att navigera rätt om solen skiner och du följer efter en grupp som nyss kör iväg MEN. De kör ifrån ert sällskap och dimman rullar snabbt in, då kan det enkla åket bli en mardröm. Man måste tänka risk, vad händer om.... och hur stor är den sannolikheten att det händer... hur stor erfarenhet/kunskap har jag för att klara en sådan situation.
4, Läs på om laviner och allmän kunskap om högalpin miljö men hyr en guide vid flera tillfällen. Att åka med en erfaren guide (och ställ 100 frågor) är väldigt bra sätt att skaffa sig erfarenhet men så fort du åker utan guide är alla besluten dina och således även konsekvenserna.
5, Om du väljer att åka offpist nu, titta noga på hur åket ser ut från lift, ta ut riktmärken så du hamnar rätt och välj inte "blinda åk" och tänk på livskvaliteten, ett enkelt åk är inte enkelt i bristande skare.
5, en helkväll på Spindle rensar både kropp och skäl. :lol:

/Leder

Engelberg vecka 7!
Leder sa:
Bra att du tagit dig tid att höra dig för hur det ligger till, frågar man inget för man inget veta. Sedan är det lite oturligt att humöret kanske inte varit på topp hos alla som svarat men det grundar sig delvis i att du ställer frågor som redan har besvarats 100 gånger i forumet. Prova att söka på ex. All-mountain skidor i forumet och du kommer kunna läsa dig till svaret på den frågan och tror att det finns tre fyra trådar om just Engelberg :D

Några små tips för forumet.

1, Sök i forumet mm och se om inte ämnet/frågan har varit uppe förut.
2, Formulera frågan väl, inte för många frågor på en gång.

ja det var väl det.

Tips gällande Engelberg
1, Engelberg och Titlis i synnerhet är ett skidsystem men väldigt begränsat pistutbud. Offpist är det som lockar folk (samt klockbutiken på toppen).
2, Många enkla åk från liften innehåller ett eller flera vägval vilka kan medföra problem vid fel val. Oftast är det inget problem att navigera rätt om solen skiner och du följer efter en grupp som nyss kör iväg MEN. De kör ifrån ert sällskap och dimman rullar snabbt in, då kan det enkla åket bli en mardröm. Man måste tänka risk, vad händer om.... och hur stor är den sannolikheten att det händer... hur stor erfarenhet/kunskap har jag för att klara en sådan situation.
4, Läs på om laviner och allmän kunskap om högalpin miljö men hyr en guide vid flera tillfällen. Att åka med en erfaren guide (och ställ 100 frågor) är väldigt bra sätt att skaffa sig erfarenhet men så fort du åker utan guide är alla besluten dina och således även konsekvenserna.
5, Om du väljer att åka offpist nu, titta noga på hur åket ser ut från lift, ta ut riktmärken så du hamnar rätt och välj inte "blinda åk" och tänk på livskvaliteten, ett enkelt åk är inte enkelt i bristande skare.
5, en helkväll på Spindle rensar både kropp och skäl. :lol:

/Leder
"Några få tips om forumet"

Tack! ska tänka på det till nästa gång:)

"Tips gällande Engelberg"

Att se ut sitt åk från liften tror jag är en riktigt bra ide ja!
Tror dock inte jag vågar mig ut i offpisten om det är skare:/ tror jag har läst någonstans att 99% av alla laviner är just flaklaviner.. vågar nog inte ta den risken om det stämmer.
Tack för alla tips! :D

Jag har kollat runt lite nu och hittat andra trådar om Engelberg där det står en massa tips osv!
Borde jag nu radera denna tråd eftersom jag har hittat andra trådar?:)

/Kyllingstad:)

Engelberg vecka 7!
vKyllingstad sa:
Leder sa:

Tror dock inte jag vågar mig ut i offpisten om det är skare:/ tror jag har läst någonstans att 99% av alla laviner är just flaklaviner.. vågar nog inte ta den risken om det stämmer.

Jag har kollat runt lite nu och hittat andra trådar om Engelberg där det står en massa tips osv!

Framför allt hoppas jag att du har förstått att om du åker offpist utan utrustning för det så risker du inte bara ditt liv utan allas liv som är i närheten där du åker offpist.

Engelberg vecka 7!
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:
Leder sa:

Framför allt hoppas jag att du har förstått att om du åker offpist utan utrustning för det så risker du inte bara ditt liv utan allas liv som är i närheten där du åker offpist.
Får hålla mig helt borta från partier som är brantare än 25, om jag inte hyr utrustning

Engelberg vecka 7!
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:

Får hålla mig helt borta från partier som är brantare än 25, om jag inte hyr utrustning
Fel svar...

Engelberg vecka 7!
Engelberg vecka 7!
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:
Fel svar...
"fel svar" ? Så om jag skulle höra med skidpatrullen, och de skulle ge information om en säker linje, så skulle jag alltså inte kunna lita på dem?

Senast ändrad:
Engelberg vecka 7!
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:
Fel svar...
Haha "fel svar" ? Så om jag skulle höra med skidpatrullen, och de skulle ge information om en säker linje, så skulle jag alltså inte kunna lita på dem?
Inte det jag menar. Alla som är i närheten är en risk för dig och du är en risk för de. Vad händer om någon drar lös en lavin ovanför dig och du inte har utrustning? Och så är jag ganska säker på att pistörerna inte rekommenderar någon "säker" linje.

Engelberg vecka 7!
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:
Haha "fel svar" ? Så om jag skulle höra med skidpatrullen, och de skulle ge information om en säker linje, så skulle jag alltså inte kunna lita på dem?
Inte det jag menar. Alla som är i närheten är en risk för dig och du är en risk för de. Vad händer om någon drar lös en lavin ovanför dig och du inte har utrustning? Och så är jag ganska säker på att pistörerna inte rekommenderar någon "säker" linje.
Jo jag förstod vad du menade. Skadar knappast att fråga, kan inte få mer en ett icke sa nicke

Engelberg vecka 7!
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:
det finns väl alltid partier utanför pisten som är flakare än 25 förresten?

Engelberg vecka 7!
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:
Vad har det med saken att göra?

Engelberg vecka 7!
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:
Det måste vara brantare än 25 grader för att lavin ska uppstå

Engelberg vecka 7!
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:
Har fortfarande inget med det att göra det jag skriver om. Kan fortfarande gå laviner ovanför dig.

Men det verkar inte vara någon idé att skriva till dig.

Du har Tänndalen som hemmabacken ser jag. Då borde du kanske kollat vad som har skett där och var det går laviner. Inom kontrollerade områden...

Engelberg vecka 7!
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:
Har fortfarande inget med det att göra det jag skriver om. Kan fortfarande gå laviner ovanför dig.

Du har Tänndalen som hemmabacken ser jag. Då borde du kanske kollat vad som har skett där och var det går laviner. Inom kontrollerade områden...
ja det är ju klart om det finns ett brantare parti ovanför dig? Kan ju ställa frågan igen som du du inte ville svara på tidigare.. Blir du lika irriterad när du är ute och åker på folk utan lavinutrustning som skråar över till pisten bredvid?

Engelberg vecka 7!
Och angående Tänndalen... Det kan vara bra offpiståkning uppe på kalfjället och har aldrig hört om en lavin som har gått där uppe(alltså på kalfjället) förutom snödrive släpp uppe på storklippen.
men vet att det uppstår laviner oftare vid hamra, skiers right efter stolliften

Engelberg vecka 7!
vKyllingstad sa:
Hasse_Lindborg sa:
vKyllingstad sa:

ja det är ju klart om det finns ett brantare parti ovanför dig? Kan ju ställa frågan igen som du du inte ville svara på tidigare.. Blir du lika irriterad när du är ute och åker på folk utan lavinutrustning som skråar över till pisten bredvid?
Aja, känner att jag har fått det jag har frågat om, och när det redan finns så många andra trådar om Engelberg så känns den har lite onödig, och kanske lite otrevlig (från bådas håll) så vet du hur man raderar en tråd? Ny som sagt, har inte koll på hur man gör det själv

Engelberg vecka 7!
vKyllingstad sa:
Och angående Tänndalen... Det kan vara bra offpiståkning uppe på kalfjället och har aldrig hört om en lavin som har gått där uppe(alltså på kalfjället) förutom snödrive släpp uppe på storklippen.
men vet att det uppstår laviner oftare vid hamra, skiers right efter stolliften
Bra.. Det är inom kontrollerad område skidområde.

Då förstår du kanske vad jag menar att du behöver säkerhetsutrustning i Engelberg oxå?

Enkelt och snabbt råd. Åk i pisterna. Åk utanför med säkerhetsutrustning för din egen skull och för andras skull.
Lär dig använda utrustningen.

Tillbaka
Topp