Enkätundersökning till exjobb

guscher

Medlem
Hej alla!

Jag läser mitt sista år på kandidatprogrammet i industridesign på Designhögskolan i Umeå. Jag håller på med mitt examensarbete nu som handlar om ökad lavinsäkerhet. Mitt mål med projektet är att försöka hitta en lösning som kan hjälpa åkare att vara mer medvetna om de risker som finns med friåkning så de kan fatta bättre beslut och inte hamna i lavinolyckor. Som samarbetspartners i projektet har jag Åre Lavincenter och stiftelsen MM Rapaport och Hargin.

Som del i min research har jag gjort en enkät som handlar om attityd och inställning till lavinsäkerhet och riskhantering. Den här enkäten kommer påverka hur resten av mitt arbete utformas och jag skulle därför bli glad om jag kunde få så många svar som möjligt! Så om ni har lust att ta typ 10 minuter och hjälpa mig skulle det rocka!

Länk till enkäten:
https://goo.gl/forms/uASOQzskZe1DxeL13

Har ni frågor eller så får ni gärna höra av er!
/Gustav

En fråga poppade upp när jag fyllde i undersökningen, är det någon som vet hur stor andel av de som hamnar i laviner som saknar utrustning (spade/sond/transa)?

Always-Sunny sa:
En fråga poppade upp när jag fyllde i undersökningen, är det någon som vet hur stor andel av de som hamnar i laviner som saknar utrustning (spade/sond/transa)?
Det finns det alldeles säkert statistik på! En gissning från höften är att det nog är ganska få trots allt. Många av de som köper utrustning är troligen också de som förstår att de kommer åka på lite vanskligare ställen med brant terräng där sannolikheten att det släpper är större. Det här är bara en gissning från mitt håll men kan återkomma när jag kommit lite djupare i min research och förhoppningsvis hittat lite statistik på det!

Har svarat, väldigt svåra frågor och ställer sin egen moral på sin spets. Inte alltid man gör rätt eller tänker rätt.

Kan rekommendera Freeride poddens avsnitt med lavinsäkerhet, det med riskbedömning och inte bestämma innan man kommer till åket om det ska åkas eller inte. Att alltid ha flera alternativa planer !

https://www.freeride.se/valkommen-till-freeridepodden/

Svarade på enkäten nyss och tycker idéen låter intressant fast fick en ide som jag tänkte dela med mig av här.

Nu vet ju inte jag vad exakt du planerar att skapa men min tanke är att det skulle kunna vara bra med en app/tjänst som i planeringsfasen av en dag på fjället kan ge en lista på vilka risker man kommer stöta på.

För min egen del så brukar jag oftast kvällen innan jag ska ut på fjället sätta mig ner och kolla på kartan och lavinprognosen och se vad för förhållanden och risker som jag kommer stöta på och sedan skriva ner en lista på detta. Då kollar jag alltså vindriktningar, lutningar, bedömning av snön, terrängfällor osv.. Det skulle då vara smidigt om det fanns en tjänst som kunde göra en liknande bedömning fast som tar bort den mänskliga aspekten av det så att man ställs inför mer konkret fakta. Med den mänskliga aspekten menar jag att man kan alltid argumentera för att göra något genom att vrida och vända på fakta så att det stämmer överens med sin egna vilja, självklart går det att göra samma sak med den information som tjänsten skulle framställa fast jag tror att den gör det mer tydligt vad man faktiskt ger sig in på. Jag tror att det skulle kunna vara mer effektivt i att få någon att välja bort ett bra åk jämfört med om man får informationen när man står på toppen av det planerade åket.

Det är mina egna tankar om problemet i alla fall...

nostar sa:
Har svarat, väldigt svåra frågor och ställer sin egen moral på sin spets. Inte alltid man gör rätt eller tänker rätt.

Kan rekommendera Freeride poddens avsnitt med lavinsäkerhet, det med riskbedömning och inte bestämma innan man kommer till åket om det ska åkas eller inte. Att alltid ha flera alternativa planer !

https://www.freeride.se/valkommen-till-freeridepodden/
Tack! Jo det blev lite klurigt men jag tror det är viktigt att ställa sig de här frågorna ibland så man är medveten om vad man själv håller på med. Önskar själv jag hade kunnat svara annorlunda på en del av frågorna!

Tack för tipset! Ska kolla in den :)

SNUGEN sa:
Svarade på enkäten nyss och tycker idéen låter intressant fast fick en ide som jag tänkte dela med mig av här.

Nu vet ju inte jag vad exakt du planerar att skapa men min tanke är att det skulle kunna vara bra med en app/tjänst som i planeringsfasen av en dag på fjället kan ge en lista på vilka risker man kommer stöta på.

För min egen del så brukar jag oftast kvällen innan jag ska ut på fjället sätta mig ner och kolla på kartan och lavinprognosen och se vad för förhållanden och risker som jag kommer stöta på och sedan skriva ner en lista på detta. Då kollar jag alltså vindriktningar, lutningar, bedömning av snön, terrängfällor osv.. Det skulle då vara smidigt om det fanns en tjänst som kunde göra en liknande bedömning fast som tar bort den mänskliga aspekten av det så att man ställs inför mer konkret fakta. Med den mänskliga aspekten menar jag att man kan alltid argumentera för att göra något genom att vrida och vända på fakta så att det stämmer överens med sin egna vilja, självklart går det att göra samma sak med den information som tjänsten skulle framställa fast jag tror att den gör det mer tydligt vad man faktiskt ger sig in på. Jag tror att det skulle kunna vara mer effektivt i att få någon att välja bort ett bra åk jämfört med om man får informationen när man står på toppen av det planerade åket.

Det är mina egna tankar om problemet i alla fall...
Tack för bidraget! Så som jag ser det finns det massor av verktyg att använda innan du åker samt alla produkter som underlättar räddningsarbetet men det finns inget som är tillräckligt effektivt medan du är på berget som ska hjälpa dig att inte hamna i okontrollerbara situationer. Jag tycker du har en väldigt viktig poäng här för om vi planerar ordentligt och har flera möjliga alternativ blir det lättare att inte fatta de här spontana besluten som kan leda oss in i en situation vi inte kan hantera. Jag tar med mig dina tankar i fortsättningen av projektet!

Tillbaka
Topp