ensam säsongare...

Chaaaarlotte

Ny medlem
ensam säsongare...
tja...

jag o en kompis har planerat säsong i chamonix nästa vinter...fast nu är inte hon riktigt säker längre...så jag bara undrar om det är någon som har erfarenhet med att åka ensam o hur det är typ??borde man skaffa boende hemmifrån o så eller..??

tacksam för svar...=)
//charlotte

ensam säsongare...
tjenare.

Det är ju klart bäst att fixa boende redan innan man åker ner, men den sköna inställningen där nere gör att det är mycket lätt att fixa boende när man väl är där nere... Folk är snälla och man kan oftast sova hos någon man träffar ute tills det att man hittat något eget.

Själv åkte jag ner i år utan boende, och fick bo i bilen i fyra dagar, och sedan hade jag lärt känna så många så då fick jag lite erbjudanden om boende. Funkade finfint.

En sak att tänka på är att det är ganska dyrt att bo i Chamonix. Fast ju tidigare man fixar boende desto billigare blir det.

Att åka ner ensam är ganska bra om man är öppen som person. Det är väldigt lätt att lära känna mycket folk där nere. Det gäller bara att vara på rätt ställe.

Lycka till!

Vi kanske ses därnere!

//Anders

ensam säsongare...
Hej!!

Jag åkte ner ensam, det var det bästa jag har gjort! Man lär känna så jäklans många coola människor och jag håller med föregående talare om att det är en speciell stämning där nere. Fast att fixa boende hemifrån är nog ett hett tips då slipper man känna sig beroende av andra.....
Friskt vågat hälften vunnet, vet du!!!!!

ensam säsongare...
har inte direkt erfarenhet av att åka själv.. men det är precis det jag tänker göra!! hade siktat in mig på österrike.. men nu drar det mer o mer mot frankrike!!
kanske ses där nere!!

ensam säsongare...
Yo,

tänker du fixa boendet där nere så networka som fan, häng där andra säsongare befinner sig påpeka hur grym du är på att laga mat så ordnar det sig!

Har själv alltid styrt upp allt hemifrån, men har vid flertalet tillfällen hyst in "riktiga" skibums.

Lycka till!

Preb

ensam säsongare...
Jag håller med de andra som skrivit! Det är det bästa du kan göra! Du får inte banga bara för att din polare gör det! Hon (eller han?) kommer att ångra sig big time när du kommer hem i maj och berättar allt roligt du gjort under våren!

Jag åkte ner ensam till Val d`Isère förra året och hade mitt livs bästa äventyr och har fått så många nya goda vänner!! Så bra att jag återvände några veckor det här året oxå!
Att man inte har boende kan tänkas läskigt, men det ordnar sig alltid! -Alltid! Freeride är ett bra ställe att ragga sovplats på, även barerna på plats där många bummare hänger (spelar ingen roll vilken nationalitet!) och lappar på snabbköpen är ett tips.

Lycka till!

/Malin

ensam säsongare...
jag har testat alla varianter som finns de senaste åren och skönast är att köpa en sista minuten utan avsikt att följa med hem, hooka upp med nåra sköna lirare och stanna så länge man har lust med, blir det fel i början kan man alltid röra på sig. skit i alpservice och andra skojare, de blåser dig bara på stålar för att du är osäker. ta det lugnt för allting ordnar sig alltid... vem vet vi kanske slaggar på samma köksgolv i vinter :-)

lycka till och stressa inte
//Peter

ensam säsongare...
tjenare,

inga problem med att åka ensam. ett bra ställe om du vill träffa många schyssta, seriösa skidåkare är ett vandrarhem som heter gite le belvedere. det ligger i argentiere lite utanför chamonix men riktigt nära till grand montets som är det bästa systemet, typ 500 meter. en idé är att inte fixa boende innan utan att åka ner och på belvedere tills du fixar annat boende. då träffar du garanterat lite folk innan du flyttar någon annanstans. om du mot alla odds inte träffar nåra schyssta personer att åka med är det bara att höra av sig till mig, kommer vara där nere jag med.

lycka till!

Tillbaka
Topp