Ensam tjej rör sig mot alperna, hjälp! :)

kajsaar

Ny medlem
Tjena alihopa!

Nu är det väl dags för mig att dra mig neråt alperna för att stanna.. så ni måste hjälpa mig med lite saker.
However, mitt namn är Kajsa och är 19 år (stolt Helsingborgare och HIF fan också just nu, ash skämt och sido bryr mig inte om fotboll så mycket) .... men efter att spenderat ca. 10 sportlov i alperna så vill jag ner för att stanna aningen längre. Känner du att du vill hjälpa mig så läs vidare neråt :)

Har sikte på Val Thorens, St Anton, BG, Val D'isere typ. (som de flesta andra I guess)
Hade väl tänkt bege mig neråt ungefär den 20 - 25 november. Eventuellt kanske en tjejkompis till hänger på men är fullt beredd på att åka själv! .. Har inte jobbat ihop så mycket pengar just nu men tänkte att ett kapital i början kan jag fixa ändå. SÅ jag vill jobba alltså :) Har jobbat som bartender på en fin coctailbar och har fina referenser därifrån. Så bararbete hade varit ett alternativ, annars servitris eller på skiduthyrning ... kan anpassa mig lätt efter de jobb som finns och det är inga problem för mig att läsa mig nya saker ! :)
Så det är ju lite så med jobb, hur stora är egentligen chanserna att man får ett OK jobb när man kommer ner? Eller bör man ta tag i det innan? Har eventuellt ett barjobb på G i Val T, men inte alls säkert så därför jag skriver denna tråden...

Sedan boende, billigt eller dyrt? vad kan man förvänta sig? och hur ska man gå till väga? I de olika byarna..
Och är det någon annan som sitter i samma båt som mig, så kanske vi kan snacka ihop oss och komma på en go idé :)

Hör av er folks!
Ciao :)

Senast ändrad:
Är du tjej och har bra referenser borde det vara fina fisken med barjobb! Boende kanske du ska fundera på lite tidigare..? Och har du jobb är det lättare att få boende! Men har du en buffert kan det kanske vara skoj att dra och styra upp efterssom, risken är ju att du får en lite taskig deal på boende. Maila som en galning till folk i trakten så brukar det ena leda till det andra!

Okej gött.... borde jag kontakta barer osv innan? och kan man Tjäna pengar?

Några tips om mailadresser eller kontakter?

Tack så mycket för svar :) !

maila olika agenturer/byråar (accommodation agency), googla på officiell hemsida för olika orter. de brukar länka till agencies, maila till dem vad du vill ha för typ av säsongsboende, vissa fastighetsförmedlare har del i säsongsboende där man hyr in sig i ett rum/säng i en lgh om man inte är ett spikat gäng som ska dela. du kan också kolla privatpersoners anonnser genom att hitta landets motsvarighet till blocket. vissa orters officiella hemsida har också små jobbanonnser, allt från barnvakt till städ- och barjobb. i början av november är det så klart lättast att få jobb på plats, större chans för dig att platsen inte är fylld än...
du kan komma hem med pengar om du tänkte åka ner för att jobba heltid i ett land som har högre löner jämfört med Sverige, typ Schweiz...
lycka till ha så kul!

tjena!
har gjort ett par säsonger i st anton, så det e väl det ända jag kan tipsa om, om du ska ner i november så e det inga problem med jobb, boende kan du kontakta turistinformationen och be dom skicka en lista på säsongsboende det finns många, annars kan man lösa det när man kommer ner det brukar inte vara några problem. det ingår även boende i ganska många jobb.
hoppas det hjälpte

I St Anton finns det några restauranger som har personalboende, du har lite lägre lön men behöver inte pröjsa för nått!

Dra ner tidigt så kommer du helt klart hitta något!

Om du ska till St.anton kan du kolla lite på den här guiden:
Dejvys guide över st.anton

Om det låter intressant kan du hitta mer info på:
St.antons hemsida

Vill du kolla vilka företag dvs. restauranger, hotell m.m :
Lista över samtliga företag i st.anton

Det är inga problem alls att jobba o tjäna pengar i st.anton, frågan är nog snarare hur ditt leverne kommer se ut :P
De flesta jobb är 6 dagar i veckan, som tjej får man enklast jobb som städerska på hotell, servitris eller om man har tur barpersonal.
De flesta jobb innehåller boende + mat och man tjänar några tusen sek per månad.

Tack så hemskt mycket för alla tips!!!!! Ni är bäst...
Ser dock ut som att de lutar åt Val D'isere ... Någon go information om byn kanske? =)
Finns de gym? hahaha ...

Drar du till schweiz har du bra lön, låg skatt. I verbier har du 20Chf/timmen som städare. ca 150kr, barjobb mycket välbetalda

kajsaar sa:
Tack så hemskt mycket för alla tips!!!!! Ni är bäst...
Ser dock ut som att de lutar åt Val D'isere ... Någon go information om byn kanske? =)
Finns de gym? hahaha ...
vem behöver gymma när man kan kröka?

Tillbaka
Topp