EQPE = Skistar Private Label!!!

• Trådstartare Trådstartare JR
  • Start datum Start datum
Undrar hur många som känner till att EQPE är Skistars Private Label? Supporta inte! Skistar försöker dölja att det är ett PL. Vi betalar redan Europas högsta liftkortspriser i förhållande till åkning. Visa bilaga 42763
Lite som att bli shockad över att tex Everest och Warp är Stadiums egna varumärken och att Stadium är ägare i Skistar och vice verse.

Skulle gissa på att samtliga av nämnda varumärken ovan kommer från samma fabrik.

Är det inte nästan så att typ alla stora "etablerade märkesleverantörerna" är private label för något stort bolag som äger massor av märken? Eller blir det skillnad för att märket har en historia bakom sig som numera inte spelar någon roll?
Helt rätt, Amer sports och VF Corp är bra exempel på det. Äger typ allt...

Samma med Nidecker, äger bra många procent av snowboardscenen + soletech (éS, Etnies, Emerica, 32, Altamont osv)

Men är det någon som har koll på vad det är för prylar man får med EQPE? Antar att samma saker säljs under andra märken.
Vet inte hur det ser ut idag, men för några år sedan när varumärkets goggle-satsning var ny hade de exempelvis samma ram på en av sina gogglar som Chimi. Detta märktes genom att linserna kunde bytas sömlöst mellan de olika varumärkena. Linserna skiljde väl sig lite grann i utseende (men inte i form) men båda var Zeiss linser, gissningsvis någon white-label produkt. Om jag minns rätt var Chimi-gogglen kanske rödingen dyrare men kom med hard case osv. Numera tror jag däremot att både EQPE och Chimi har vidareutvecklat sina egna gogglesramar och just det exemplet stämmer inte längre.

Överlag tycker jag det är prisvärda grejer som påminner mycket om everest, vilka enligt mig gjort ett lyft senaste åren. Märket har inte de där sista 10% i design, funktion och känsla som vi nördar ofta uppskattar men är ju betydligt billigare vilket det uppenbarligen finns en marknad för. Förstår därmed inte riktigt PL-problematiken TS lyfter.

Därtill tycker jag det är riktigt kul hur skistar genom EQPE numera faktiskt sponsrar flertalet duktiga skidåkare något som jag tycker gynnar skidsporten i stort.

Tusentals ungdomar kör ju säsongsjobb på Skistar, och håller sig ute i ur och skur, samtliga utrustade med EQPE. Antar att det var så det startade, att kunna leverera enhetliga arbetskläder till bra pris.

Sen är det väl ingen hemlighet att Skistar äger EQPE, det redovisas publikt då Skistar AB är ett aktiebolag.

Har man varit inne på SkistarShop, eller en fysisk butik så finns det ju en rad olika märken, inte bara EQPE såklart.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp