Erfarenhet av 4FRNT

Amex

Ny medlem
Erfarenhet av 4FRNT
Jag har kollat runt på lite olika skidor ett tag för att se vilka jag ska köpa inför detta sportlov +nästa års säsong i alperna.

Mitt val står mellan 4FRNT MSP (verkar riktigt skön all-mountain skida)
Och K2 Public Enemy (Samma sak där, kanske lite mer park & pipe)

Jag gillar att åka off-pist och gärna i mycket puder, åker bara skidor i Alperna och Canada. Jag vill även ha en skida som är hyffsat stabil i pisten, och inte glider på egna små vägar när underlaget är hård,vått och isigt. Men jag prioriterar off-pist och park, är hyffsat ny jibber dock och därför behöver jag inga riktiga jibbskidor men jag hade tänkt börja mer och mer iom att jag ska ta 5-6 månader i alperna nästa år.

Är det någon som har nån erfarenhet av 4FRNT MSP, hur den funkar i pist,off-pist och park? Det är den skida jag är mest inne på just nu, eftersom min kompis redan kör med PE och det hade varit kul att testa något annat.

Jag tänker mig att jag ska köpa en 171 cm lång MSP (Jag är 174 cm och väger 70 kilo) eftersom då är den lite stabilare big-mnt och all-mnt. Verkar detta vettigt :)?

Erfarenhet av 4FRNT
Tjena,

Jag köpte PE 179 förra året för att ha som allmountainskida. Åker i alperna varje år men bara ett par veckor i taget så jag ville inte lägg en massa pengar på ett par fetingar också. Är otroligt nöjd med skidorna och blev mycket förvånad över att det var så bra isgrepp. Skidan gör aldrig något oväntat och det känns som man har fullständig kontroll, går även som tåget baklänges. Jag kan varmt rekommendera PE, ska tilläggas att jag är 179 cm och väger ca 80 kg. Funkar alldeles utmärkt i pudret också.

Valde att komplettera med ett par lätta billiga parkskidor i år eftersom jag tycker PE lite tunga samt att jag valt att montera bindningarna ganska långt bak.

Har ingen erfarenhet av 4FRNT.

/Nogge

Erfarenhet av 4FRNT
Är inte PE rätt nichade för att vara park & pipe? Min polare är också riktigt nöjd med sina PE, därför väger jag mellan dem och MSP. Fast han säger dock att ibland i pisten ( han är skidlärare i fjällen just nu, så det är väl inte bästa de snöförhållanden han åker på) att dom lätt kan "glida" iväg och inte kännas stabila.

Erfarenhet av 4FRNT
Om du åker i Canada så är PE och MSP onödigt smala. Asså du kan ju lätt gå upp mot 100 midja och fortfarande ha en allround skida.

Vill du köra på 4FRNT så skulle jag kolla på VCT och då MINST 175an.

Skulle även glutta på Scott P4.

Erfarenhet av 4FRNT
all mountain känns mer som.... en skida som fixar park...ok och pist...ok, puder...sådär och uppkört...ok.
För att bara släga ut mina 0.02$ om det hela så... gå på 2 skidor om du ska till kanada. En bredare (100mm+) samt ett par parkstickor. Finns att få tag på billigt nowdays.

Erfarenhet av 4FRNT
jag har åkt på MSP delar av en hel säsong, det är ingen bra skida ganska ostabil och ingen sväng i den, nu åker jag på Gotama 190 den är mer stabil och tro det eller ej det är mer än dubbelt så mycket sväng i den än MSP.
Satsa på VÖLKL!

Erfarenhet av 4FRNT
jag gillar mina PE05/06, men jag tycker inte de är spec. bra på någonting.

de är bra all-over, men i pisten så blir de lätt fladdriga om man kör riktigt snabbt, och isgreppet är ju inte det du får i en raceskida direkt, även om det är fullt fungerande (förutsatt att du slipat kanterna nyligen ..)

i parken kan de kännas lite tunga, men det är en rolig parkskida.

offpist känns de ganska smala, i och med att jag kör +2cm montering så får jag köra väldigt mycket bakvikt för att lyfta spetsarna i puder, något som ger schysst mjölksyra och kan förstöra långa puderåk.

jag tycker skidan är okay om man bara ska åka 1 vecka+- per år men om du ska åka längre så skulle jag (vilket jag personligen tänker göra till nästa säsong) råda dig att köpa en fetare samt en för lekparken.

Erfarenhet av 4FRNT
Håller med Texmurphy, om det ska vara 4FRNT så ska det vara VCT, grym skida som funkar överallt men går att hänga i parken med. Öven skönt när du hittar lite djupare puder då du har 104mm under foten. räcker för de flesta

Tillbaka
Topp