Köpa nya allmountainskidor

Jini

Medlem
Hej ,tänkte köpa nya allmountainskidor , är 59 år 174 cm o väger 69 kg ,åker typ 60 pist o 40 off ,har idag Völjl rtm 86 , vill ha någon skida som stabil o klarar hård pist , är avancerad åkare ,vill gärna ha en hyffsat lättåkt skida ,tacksam för tips.
.

Min favorit bland 90 mm allmountain är Enforcer 88. Kör 186 cm, mycket bra på hårt underlag, klarar slush och några dm nysnö tack vare ordentlig tip rocker. Nya Enforcer 89 är lite mer av en charger, jämförbar med Mantra/Kendo 88, Armada Declivity 92Ti och Blizzard Anomaly 88. Salomon Stance 90 är lite snällare. Det finns många bra skidor i denna klass, bäst är väl att provåka om du får möjlighet.
Har sett att många rekommenderar Mindbender 89Ti som jag hade tag (182 cm) men sålde då den inte alls var i samma klass som Enforcer på hårt underlag, dessutom inte lika lätt att få in i sväng som mina Enforcer trots kortare radie.

Senast ändrad:
Tack för tipset ska se om jag kan hyra o testa Nordican ,, är ju viktigt med bra grepp på hårt underlag som det oftast är i Alperna , o att de är stabila ,, men ändå lättåkta

För att få lite känsla för hur olika skidor skiljer sig i egenskaper, kan Ski Essentials jämförelser på You Tube inom olika segment vara en bra första sortering för att ringa in vilka skidor man kan begränsa sitt intresse till. Här är är en länk till årets 90 mm-segment:
Dom brukar dela in dom från "slarvers" till "carvers"

Tillbaka
Topp