Köpa topptursutrustning

Anthraxxz

Medlem
Köpa topptursutrustning
Har kikat omkring men inte riktigt fått nån klarhet så prövar här.

Har tänk köpa mig topptursutrustning men är lite osäker på längd/val av skidor.
Jag är 188 lång o ligger runt 110kg just nu men brukar vara runt 95-100kg.

Jag har hittat ett par 178cm långa och övriga mått är Mått (Nos/Midja/Bak): 116/88/109 Mmm

Är det att föredra längre pga vikten?
I övrigt åker jag pistat med ett par ärvda Salomon G kart på 170.

Som sagt kunskapen är inte extrem så korta är kanske att föredra?

Tacksam för svar! 😄

Köpa topptursutrustning
OK. Jag skulle titta på skidor med lite modernare shape. Typ Salomon MTN, nånting fräschare från Dynafit, Atomic Backland osv.

Köpa topptursutrustning
Är det stor skillnad på moderna grejer?

Är dom dålig för nybörjare? Är ändå hyffsat pris på dessa och är ju inte helt hundra att man kommer fortsätta.
Vilken bindning och vilket pris? Är ju kanon att ha en mindre värdefull skida i garderoben men personligen vill jag inte kompromissa med bindning.

Köpa topptursutrustning
Dynafit TLT bindning. 2500, utgått från att det är bra pris med tanke på vad man sett annonserats ut.
Ok, ingen erfarenhet av bindningen men det måste vara svårt att hitta en skida med turbindning för under 2500:-? Kolla reviews om bindningen innan du bestämmer dig. För egen del föredrar jag hybridbindningar för utförsprestanda och säkerhet.

Köpa topptursutrustning

Är dom dålig för nybörjare?
Som nybörjare har du enorm nytta av en skida med rocker och taper (lite mer lättsvängd form i topp och tail). Det fungerar nästan som 'stödhjul' och gör att skidan inte hugger lika lätt i snön. Dessutom är Mustagh Ata en väldigt lätt skida; med en kroppsvikt på 110 kg kommer du få en betydligt tryggare och stabilare upplevelse på en lite kraftigare skida som inte viker sig direkt när du trycker till.

Köpa topptursutrustning

Är dom dålig för nybörjare? Är ändå hyffsat pris på dessa och är ju inte helt hundra att man kommer fortsätta.
Håller med om vad @TailGunnar skriver men om du vill testa konceptet (framför allt uppför) på egna skidor tror jag fortfarande det är svårt att komma undan billigare. Det trista med att köpa något halvbra/halvdåligt är obesvärat med att sälja om du inte vill behålla som stockholmsskidor. Om du specificerar vad du vill få ut av turandet kan du få bättre råd. Ett alternativ kanske är att sälja pistskidorna och köpa en kombination som funkar för både turande och i pisten. Eller att hyra turutrustning innan du bestämmer dig. För egen del har jag lagt ner att köpa skidor utan att testa först.

Tillbaka
Topp