Erfarenhet av Full Face hjälmar?

Lillhage

Ny medlem
Tjena, har precis beställt nya skidor, Nordica Radict och ett par Jah Love pjäxor.

Dessa skall användas till mycket charge och skogsåkning, då dit vi ska (Bad Gastein) har en del skön skogsåkning på baksidan av Sportgastein.(Nordabfart för dem som känner igen det)

Därför har jag börjat titta in lite på Full Face hjälmar, då jag inte direkt är världens modigaste åkare, därför tror jag att ansiktsskyddet kan ge mig lite extra mod för den där farten som jag kan hålla men knappt vågar i skog.

Jag är dessutom fruktansvärt varm av mig, svettades nästan skinnet av mig när jag åkte förra säsongen.

Hade då bara jacka och underställ på mig på överkroppen och vanlig skidhjälm.

Då hittade jag denna hjälm, http://www.skistore.se/catalog/popup_image.php?pID=3570&invis=0, som inte heller är särskilt dyr. Det är faktiskt en downhill hjälm, men jag tänkte ifall det blir kallt är det ju lätt att kombinera med t.ex. denna mössan. http://www.aktivbutiken.se/konfektion/mossor-vantar/houdini-speed-beanie.html

Har ni fler tips på full face hjälmar, eller insikt av att använda downhill hjälm så skriv gärna.

Tack

Senast ändrad:
Hittar ingen tråd om downhill hjälmar i offpisten, så du kanske ska söka innan du kommenterar sarkastiskt.

Senast ändrad:
du kan ställa din fråga i nån av de otaliga trådar som finns på ämnet fullface, är det så svårt??

Utter, jag skrev som sagt att jag är väldigt varm av mig, plus att sweet hjälmarna är för dyra för mig... Poc Cortex Flow kostar 2,2 tusen, typ halva priset av Sweet.

Lillhage sa:
Utter, jag skrev som sagt att jag är väldigt varm av mig, plus att sweet hjälmarna är för dyra för mig... Poc Cortex Flow kostar 2,2 tusen, typ halva priset av Sweet.
Vart köper du sweet egentligen om de kosta 4k+?
Mitt bästa råd är att gå ut och prova och köpa den som sitter bäst på din skalle, olika hjälmar har olika passform och den som ar bäst för dig är den som sitter bäst.

På crc får du en TLD D2 för 2-3000pix. Composit versionen så klart men tld är alltid tld. En annan hjälm värd att titta på kan vara THE One. Kolfiberversionen kan du hitta på crc för mellan 1500-200 spänn. Lite jävligt med storlekar men det brukar alltid gå att hitta något.

Som sagt, 2200 är långt från hälften av 3000... Men det du betalar extra för Sweeten är klart värt i slutändan. Jag har haft min Sweet i en säsong nu och är löjligt nöjd. Fantastisk passform och mycket funktionell i största allmänhet. Det enda jag skulle kunna tänka mig att använda istället är en TLD-hjälm...

Sen brukar det inte vara alltför svårt att kunna göra bra pris på Sweets FF. Halva priset brukar vara ganska givet på Köp&Sälj... Butikerna brukar ofta sitta med ett gammalt ex från förra säsongen (ha koll på färgerna, då kan du pruta!). Jag köpte min gula för 1500:- ny från Alpint förra hösten.

Jag kan inte rekommendera något i frågan om DH vs. snöhjälm, där får någon med certifikatkoll kliva in...

Tog förgivet att sweet ff kostade 4k+ vilket den inte gjorde. 2995 på skistore och som carled säger så bör det gå att hitta beggade eller fjolårsmodeller till schysst pris. Men jag vettefan alltså, TLD är ju som sagt alltid TLD och dom är ju ruskigt sköna och man ser ju en hel del skidåkare som glassar runt med D2an vilket också blir den hjälm jag kommer köra med om jag får för mig att börja använda fullface i vinter. Känns onödigt att en välfungerade och lite använd hjälm ska ligga här och damma sen man slutade cykla.

Å fan, förra säsongen jag gjorde sålde skidbutiken där dem för 400 euro. Aja, struntsamma.

Min fråga är mestadels inriktad på DH hjälm, då som sagt värme har varit ett problem (Jag vet, bättre än att frysa, men varför va för varm när man inte behöver det?)

Så om någon har använt en DH hjälm med tunn mössa, skriv gärna snabbt hur ni tyckte det var!

Tack

Lillhage sa:
Å fan, förra säsongen jag gjorde sålde skidbutiken där dem för 400 euro. Aja, struntsamma.

Min fråga är mestadels inriktad på DH hjälm, då som sagt värme har varit ett problem (Jag vet, bättre än att frysa, men varför va för varm när man inte behöver det?)

Så om någon har använt en DH hjälm med tunn mössa, skriv gärna snabbt hur ni tyckte det var!

Tack
Komforttemeperaturen är kanske något lägre än med skidhjälm men inga problem vid minus 10 med min D2a. Mössa under hjälmen är sämst och bara att glömma.

somebody sa:
Lillhage sa:

Tack
Komforttemeperaturen är kanske något lägre än med skidhjälm men inga problem vid minus 10 med min D2a. Mössa under hjälmen är sämst och bara att glömma.
Varför är mössa sämst och bara att glömma? :o

Om man har en astunn, som den jag länkade, varför skulle det vara ett problem?

:o

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp