Erfarenhet av Serfaus-Fiss-Ladis

Backside

Aktiv medlem
Vi funderar på att åka till Serfaus-Fiss-Ladis. Är det någon av er som varit där? Ska man i sådana fall bo i Serfaus, Fiss eller Ladis? Vilken är huvudorten? Hur är åkningen? '

Vi har med oss vår 6-åriga son som i år ska lära sig åka bräda efter ett par år på lagg. Blått och rött är därför att föredra. Såvitt jag kan se på pistkartan finns det gott om blått och rött men en kartbild säger inte så mycket.
Är det mycket skråande mellan backarna? Osv osv...

Alla tips tas tacksamt emot.

Jag var i Serfaus- 79 och det var ett mysigt ställe med få ditbussade turister, såg bara ett hundratal "turister" fina backar och god mat. Det var bra åkning, stämning och soligt.

Spenderade några dagar i Fiss 2001 och det verkade vara ett bra nybörjarsystem med mycket fina breda och jämnbranta blå och röda pister. Inget skråande mellan backarna så vitt jag minns, men minnet har svikit mig förut, och definitivt inget vidare nattliv (jämfört med St Anton).

Hejsan! Jag jobbar som skidlärare i Serfaus och tycker också att Serfaus är bäst. Vi har ett jätte fint barn land där de får lära sig och åkband som är väldigt bekvämt när man är nybörjare. Det är ju också mest stol liftar, inte så bekvämt att åka bräda med ankar lift!
Jag tror inte att man kan säga att någon är huvud ort. Ladis är lite mindre backar.
Serfaus har också en tunnelbana genom hela byn vilket gör det lätt att komma till backen var man än bor. Jätte fin åkning är det för det mesta, beror så klart på vädret men det ligger högt så man har ganska stor chans att få sol. Finns också fina backar för mer avancerade åkare och härlig off pist om man har tillräckligt med erfarenhet.
Om ni vill att er son ska gå i snowboard skola nån dag eller så kan ni fråga efter mig. Jag är (om inget har ändrats) det enda svenska snowboard läraren. Fast då tror jag att man måste anmäla det i alla fall veckan innan.
Hoppas att ni får en fin vinter semester vad ni än väljer! Om det är nåt annat ni undrar över så kan ni bara fråga. // Tove

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp