Erfarenhet Ryanair och skidfrakt

PeterH

Ny medlem
Mors

Har bokat Ryanair till München för att avnjuta 11 dar i Neustift.
La till 40E för skidfrakt (per resa).
Det står att man får ha med skidutrustning på max 20 kg bestående av skidor, stavar och pjäxor. Dock så får det endast vara ett kolli.
Tror ni att man kan man skaffa ett jättefodral och trycka in pjäxorna där med?

Nån som känner till ett sådant?
Tacksam för snabbt svar.

/Peter

Visst, du kan ha pjucken i fodralet, men jag rekommenderar det inte. Har du otur kan t ex spännena bli skadade, har sett exempel på det.
Sen finns det ju faktiskt fodral med särskilt utrymme för pjucken (DaKine?) där man har ordentligt med stoppningsmaterial som skydd för innehållet. Misstänker dock att det fodralet väger kilon i sig...
I mesta möjliga mån försöker jag ha pjucken i handbagaget. Att behöva hyra vore rena skräcken!

Eder,
Ace DG

Jepp, det stämmer att du bara får ha ett kolli. Om du har ett skidfodral som tillåter att du fraktar pjäxorna tillsammans med skidorna så funkar det utmärkt. Tänk dock på vikten, Ryan-Air kan vara kinkiga.
Annars står du in för två alternativ:
i) Ta pjäxorna i din vanliga väska, fördel kostnadseffektivt nackdel upptar stor del av din packningsvikt.
ii) Boka ett till sportkolli, fördel påverkar inte vikten nackdel kostar mer.

Det är inte värt att chans när det gäller Ryan-Air, jag har åkt på att betala €70 extra för att få med mig mina pjäxor.

Hej
Tack för svar.
Har tur och skickar ner grejorna med en buss men måste flyga hem dem.
Klarar inte pjuck och kläder på mina 15 incheckade kilon.
Har bokat en 15 kg väska + ett sportpaket 20 kg men vad jag förstår så måste de vara ett kolli.

Skidor väger ca 7.2 kg och pjuck ca 5.2 kg.

Dakine fodral, köptips?

/Peter

förra året tryckte jag ner ett par pjäxor och två par skidor i mitt dakine fodral när ja flög skavsta-grenoble t/r. Betala för ett skidpaket. Jag var mycket nöjd med att ha lurat dem på gratis frakt av ett par skidor. bagaget vägde långt över 20 kilo med.

Tänk på att Ryanair, iaf i Grenoble, inte tillåter pjäxor i handbagaget. Sist vi flög där tillät de inte hjälm heller.

Tjena, precis hemkommen från Cervinia/Zermatt. Reste med Ryanair till Bergamo.
Betalade 880kr tor. Med ett skidfodral och en pjäxväska. Det var det som var sanktionerat, dvs 2 kollin. Såg resenärer i Bergamo som hade feta väskor som "pjäxbäg" och det var helt ok. Tydligen. Skidpaktet vägde drygt 11kg (2 par skidor, ett par med riktigt små) och pjäxbägen vet jag inte, innehöll pjäxor, hjäm och packat med underställ odyl.

PeterH sa:
Hej
Tack för svar.
Har tur och skickar ner grejorna med en buss men måste flyga hem dem.
Klarar inte pjuck och kläder på mina 15 incheckade kilon.
Har bokat en 15 kg väska + ett sportpaket 20 kg men vad jag förstår så måste de vara ett kolli.

Skidor väger ca 7.2 kg och pjuck ca 5.2 kg.

Dakine fodral, köptips?

/Peter
Jag har en DaKine double, den tar galant 2 par ordentliga skidor, stavar, pjäxor och en hel del mer.... att den ska klara sig under 20 kg det vete nog tusan... inte en chans med pjäxor i, bara bagen väger väl ca 5 kg... Jag har dock aldrig blivit upptaxerad med denna. Har fått för mig att på "charter" är det mera noga med vikt på skrymmande bagage än på "reguljärflyg". (viktfunderingarna gäller 2 par skidor)

Hej!
Undrar hur det gick med bagaget/skidfrakten? Vi åker till Grenoble om två veckor och funderar på om vi måste köpa en dakine-bag till skidor och pjäxor eller om det funkade med skidfodral + pjäxväska?

/ Ida

Hej

På Skavsta sa de att de ser mellan fingrarna på kravet för ett kolli.
Jag vågade inte chansa så på vägen hem lastade jag allt i ett otympligt gammalt skidfodral.
Det var inget problem med det.
Kravet finns och gäller (kasst men så är det - tyvärr)

/Peter

Jag flög ganska nyligen med ryan och numera tillåter de ju 20 kg skidutrustning. Det jag gjorde då var att packa så mycket tunga saker jag kunde komma på i skidbagen (det kräver ju iof en något större skidbag men inga jättepjäser behövs). Sen tog jag bara pjäxorna i vanliga incheckade bagaget eftersom det inte finns några formregler eller så för det bagaget och där fick pjäxorna plats alldeles utmärkt. Sen kan man ju på många ställen köra pjäxor som handbagage. I Grenoble har en kompis blivit tvingad att checka in sin pjäxbag men nu senast flög vi till Turin och där hade en kille på samma flyg en stor ABS-rygga med en stor hjälm hängande utanpå utan problem som handbagage. Så man får vara mycket försiktig eftersom det varierar hårt och iaf grenoble brukar ha skyltar uppastta om att pjäxor och hjälmar inte får finnas i handbagage...

Vad räknas som handbagage? Räknas kläderna man har på sig som handbagage? Nej. Jag har alltid rest (dock aldrig med lågprisbolag) med pjäxorna i handbagaget (ibland lösa i handen åxå) och har alltid haft för tungt handbagage och då tänkt att om dom klagar på för tungt handbagage så är det väl bara att packa ner skorna och flyga hem i pjäxorna :) Var faktiskt en tjej i incheckningsdisken som gav mig tipset att klä på mig så mycket kläder jag bara kunde när jag hade övervikt.

Vad tror ni, skulle ryanair sätta sig på tvären om man kom till flygplatsen med pjäxorna på fötterna? Man lär nog ha med sig nått papper av dom där handbagage definieras. Inte för att jag ska testa detta nu, va mer en hypotetisk fråga.

Senast ändrad:
Haha, har faktiskt tänkt samma tanke själv och det vore roligt ifall nån kunde testa. Problemet är ju att man då redan checkat in grejerna och om de vägrar så måste du checka in en extra väska med kort varsel (och det brukar ryan kunna ta duktigt betalt för)...

Jag har flugit med min lilla vallapåse med vallajärn och skit i en utöver det fullpackad jacka. Jag hade massa grejer som helt enkelt inte fick plats i skidfodral och väska, så det fick bli jackan. Satan vad jag svettades...

Jag har aldrig fått problem gällande att ha pjäxorna med mig in i flygplanet som handbagage alla de gånger jag flygit med ryanair och det har nog vart en 15 gånger iaf. Jag brukar alltid trycka i så mycket av min packning i skidfodralet som går innan vikten överstiger 20 kg och sen om det går låter jag pjäxorna ligga i väskan annars har jag dem med mig som handbgage(= om man har övervikt då och man bara ska vara borta i 2-3 veckor har man kanske lite onödigt med prylar med sig :P

För RyanAir gäller följande;

Handbagage: 10kg och maxmåtten 55cm x 40 cm x 20 cm. Allt handbagage måste få plats i ett kolli.
Incheckat bagage: 15kg inga maxmått.
Incheckade skidor: 20kg inga maxmått.All skidutrustning måste få plats i ett kolli

Att man sedan ibland kan flörta sig till lite snällare regler är ett undantag, och inget man ska räkna med.
Du får ha hur mycket vikt du vill på kroppen, men vissa föremål är inte tillåtna inne i kabinen, och med största sannolikhet kan man stöta på patrull om försöker kliva genom säkerhetskontrollen med ett par pjäxor på fötterna. Möjligen fungerar det för telisåkare som kör på låga läderpjäxor.
Vidare gäller att ett skidfodral enbart får innehålla skidor, stavar och pjäxor. Naturligtvis går det bra att även packa med fler saker om totalvikten understiger den övre gränsen, men var beredd på att de kan leda till problem om de kontrollerar vid eventuell övervikt.

Slutligen vill jag framlyfta att om man har problem med att klara en skidsemester på totalt 45kg bör man se sig om efter alternativa färdmedel.

Snödjup

Tillbaka
Topp