Ersätter en systemkameran videokameran?

Baudtler

Ny medlem
Sitter här med en Sony HDR-HC7 och funderar på om jag skulle göra mig själv en tjänst om jag köpte mig en canon 550d eller något annat likvärdigt? Man ser ju mycket som är filmat med systemkameror nu för tiden och det mesta ser ju riktigt bra ut.

Hur bra står sig en tex 550d i jämförelse med en hc7a (eller liknande videokamera i 10 000:- klassen)? bildkvalité? inställningar? användarvänlighet?

För er som inte känner till Hdr-hc7 så är likvärdig med hdr-hc9 och även canons hv20, hv30, (hv40?)...

tack!

Med en 550D får du ju väldigt mycket större valmöjlighet vad gäller objektiv och olika brännvidder. Du får en större möjlighet att jobba med skärpedjup och det finns mycket skarpare fisheye's än till den du har nu. Inställningsmöjligheterna vet jag inget om på din kamera men jag antar att den fungerar i helt manuellt läge. Det är nog ingen större skillnad mot 550D. Där kan du ju ställa bländare, slutare, ISO (gain), vitbalans (även vitbalansvariation) och lite olika parametrar. Det du inte har här är en väl fungerande autofokus. Att filma med autofokus på en 550D är som att köra en punkterad bil. Det går framåt, men det är otroligt svårt att styra och det går verkligen inte fort. Ska du filma med en 550D så är det manuell fokus som gäller. Inget annat är acceptabelt. En smart funktion är att man kan förstora bilden 5x och 10x för att ställa skärpan exakt. Men det är svårt att göra en följsam skärpeförflyttning. Det som även är ett stort plus för 550D är att den kan filma 720p 60fps. Det ger grymt skön och följsam slowmotion.

Sammanfattning:

Prioriterar du väl fungerande autofokus och stabila followcams bör du hålla dig till din filmkamera, då dess autofokus är gjord för motiv i rörelse och det är väldigt mycket smidigare att hålla i en kamera utformad på det sättet som en filmkamera är vid followcams osv.

Prioriterar du hellre skärpa och skärpedjup, och ofta filmar stela vinklar på stativ är 550D perfekt. Det finns mängder med skarpa objektiv (eftersom man bara använder ca: 1 mpx när man filmar är nästan alla objektiv otroligt skarpa på en 550D) med olika brännvidder som är kul att exprimentera med.

Hoppas mitt svar hjälpte lite :)

Om man skulle ändå skulle vilja ha en systemkamera och samtidigt ha autofokus och bra kvalite så skulle jag rekommendera sony a33/ a55. Dessa kameror har båda snabb autofokus och tar ett flertal bilder per sec (a33/7st, a55/10st) och för det mesta är de alltid i bra skärpa. Båda kamerorna filmar i 50 fps i 1920 x 1080.

Men som Medlemjapaner sa: Om du ska åka mycket med kameran och filma så blir det bättre bild med en riktig filmkamera, men om den mest ska stå på stativ så är det ett grymt val!.. :)

Kommer skaffa mig en gopro för follows och annat lek! Men de låter ju helt klart intressant. Men de e klart att bara manuellt fokus verkar lite sådär, kräver mer från personen bakom kameran helt klart. Andra fördelar nackdelar? Hur är skillnaden i bildkvalité?

Santiago sa:
Ett helt avsnitt av House är filmat med en Canon 5d. Det säger rätt mycket om kvaliteten :-)

http://m.engadget.com/default/artic...son-finale-direc/&category=classic&postPage=1
Humorgruppen Klungans TV-serie Ingen Bor I Skogen som visats på SVT ska även den vara filmad med systemkamera. Läste något om 7D någonstans. Grymt trevligt filmad serie, som är helt vrickad och sjukt bra!
http://svt.se/2.145553/ingen_bor_i_skogen

Det jag har filmat med 550D är jag riktigt nöjd med. Har dock bara stått stilla, eller kört med stativ (https://www.freeride.se/video/railsession-i-orsa/). Har bara en GoPro att leka med under vintern då mina vänner med 550D är på andra skidorter, men som andra har sagt så kan det bli sådär om man ska köra follows.
Den här skulle dock kunna göra susen! http://www.heartist.se/stabilisering/steadycams/visualante-sperry-camera-handle.html

är ju praktiskt att ha foto och film i samma hus. Speciellt då materialet från 550, 60d, och 7d blir mer än helt OK. Jag kör på en 60d och skulle inte byta ut den mot en filmkamera i samma prisklass. Som sagt, praktiskt om du gillar att fota och filma (utan att byta mellan olika kameror).

Jag har en 5d mark ii nu, haft både 7d och en d90 innan. Innan dess har jag haft canon xm2 och canon hv30. I skolan har vi några sonykameror för 70 000. 5d och 7d vinner överlägset över de där dyra Sonykamerorna när det gäller kvalité, ljuskänslighet etc. För stabila shots använder jag mig av en glidecam 2000 pro. Du kan springa hur fort du vill eller åka och det skakar inte detminsta.

För motiv och scener som är välplanerade funkar digitalkamerorna utan AF fint som beskrivs ovan. Sonys a33/a55 som nämns ovan har af och det är ett måste när det är action imo. Den verkar fungera bra och använder ny teknik för att fixa af. Om inte annat så visar den vad som är på gång. Grymt spännande utveckling!

Jag funderar på att ta med min a55 till alperna nästa vecka men tror inte att jag törs dra med tung utrustning. Däremot kommer det att bli mycket surf/kitefilmening med ljusstarkt 300 mm objektiv så fort det vita eländet (hepp!) försvinner...

Materialsport...japp....

;)

AF är såklart skönt att ha "in action". MAn kan dock lösa det problemet med att ändra bländaren på en systemkamera till tex 22. Vilket gör att man har "oändligt skärpedjup" och egentligen inte behöver AF iom att det mesta är skarpt.

Detta går ju dock bara när man har tillgång till mycket ljus, eftersom det kommer bli kolsvart annars! :>

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp