Ett år på utsikten, nu på Freeride - film

Jarle

Aktiv medlem
Ett år på utsikten, av KK produktioner, är ett projektarbete som skapades av mig och mr_stasaker här på freeride under vårt sista år på gymnasiet. Filmen börjar på sensommaren med klättring från ställen som Al Baracin i Marocko, Fontan i Frankrike och övriga ställen i Sverige. Sedan övergår den till forspaddling från sverige och Norge för att sedan avslutas med skidåkning från olika platser runt om i Sverige, Norge och Österrike.

Medverkande är främst personer som gick på skolan då filmen ska spegla aktiviteter på skolan under ett år, men det finns även gäster såsom Stefan Rasmussen, en av sveriges bästa boulderklätrare (han gör en 8a i filmen bl.a.) och även lite parodi på en känd jibber.

Utöver alla eminenta prestationer bjuds det också på en hel del trams som har försigått på diverse resor.

Vi tackar vädret för dess underbara förmåga att förstöra hela skiddelen genom laviner och skräpsnö.

Filmen fins att upplev på följande vis och platser

https://www.freeride.se/video/ett-ar-pa-utsikten/ - Se den online här på freeride

http://thepiratebay.org/tor/3712153/Ett___r_p___Utsikten - Torrent, DVD, 2,2 gig

http://hosted.filefront.com/Jarle/ - .avi format, 240 mb

Mycket nöje!

Nu när lite folk borde fåt ner filmen vore det väldigt trevligt med lite feedback.

Ni som har tankat den får gärna seeda också, så det går snabbare för de andra. Tack på förhand.

Senast ändrad:
snart kommer någon admin och säger att du är olaglig för att du lagt ut länken på piratebay. Om vi laddar ned detta så kan bryter vi mot sveriges lag.

OScratchO sa:
snart kommer någon admin och säger att du är olaglig för att du lagt ut länken på piratebay. Om vi laddar ned detta så kan bryter vi mot sveriges lag.
helt fel, det är ju inge kopierat meterial. Man kan ju säga att piratebay är som filefront eller youtube då, dvs att man lägger upp sina egna filmer.....! Så länge det inte är något som man inte själv har gjort

Senast ändrad:
Kan du inte komprimera filmen till något snällare format? (jag förstår att ni vill visa upp filmen i dess bästa kvalitét men det är lite drygt att ladda ner VOB-filer eftersom jag inte kommer bränna dem...)
Ska väl tillägga att jag sitter på laptop med begränsat utrymme och begränsad vilja att installera program jag inte använder i vanliga fall (tänker på VLC).

Är mycket intresserad av innehållet...

Senast ändrad:
ja, 2.15gb känns lite väl saftigt..

och jätte mycket nedlåtande skratt på Oscratch0

Dr_Snow sa:
Kan du inte komprimera filmen till något snällare format? (jag förstår att ni vill visa upp filmen i dess bästa kvalitét men det är lite drygt att ladda ner VOB-filer eftersom jag inte kommer bränna dem...)
Ska väl tillägga att jag sitter på laptop med begränsat utrymme och begränsad vilja att installera program jag inte använder i vanliga fall (tänker på VLC).

Är mycket intresserad av innehållet...
Har precis införskaffat en ny dator med Vista på, tyvärr finns det inte några program för att rippa filmen som fungera fullt ut med vista, men så snart det finns tillgängligt kommer den troligen komprimeras.

Den som väntar på något gott...

Edit: VLC är ett väldigt litet program där man också får med en avinstalerare, för övrigt ett bra prgram för att spela upp diverse videoformat, bra mycket bättre än windows media, så kasta windows media och använd vlc, har själv laptop så ;)

Senast ändrad:
jag använder bara VLC när jag ska kolla film.. det tar ju nästan alla videoformat som finns, så instalera de snödoktorn :) det kommer du bara att tjäna på, och som Jarle säger så får du med avinstallation annars.

men segt att sitta och tanka hem 2.5 gig.. skulle vara mycket skönare om du la upp den på www.filefront.com men då måste den komprimeras till 400 mb tror jag

Dock spelar detta inte så stor roll hur stor filen är i och med att den är uppladdad genom ett Bittorrent-nätverk, det kan gå väldigt, väldigt fort att tanka den om det är många seeders (uppladdare). i förhållande till antalet leecher (nerladdare).
Dock måste ju främst han som la upp filen seeda så att någon mer kan få ner den och även den seeda, då kommer ju kedjan komma igång.

Dock är det ju någon som måste börja tanka den för att det ska komma igång...

Hänvisar till: http://www.piratbyran.org/?view=articles&id=35
(ni får väl radera något om det är ngt som inte anses regelrätt i mitt inlägg.)

Senast ändrad:
Jarle, eftersom jag är torrentdyslektiker så skulle jag väldigt gärna uppskatta ett annat sätt att kunna se den om möjligt?

- C

Andra alternativ bör ju vara t.ex www.filefront.com eller om du laddar upp den på http://video.google.com/.

Beroende på båda personernas uppkoppling, då om båda har bra lina (minst 8 mbit) så borde ni kunna skicka filen via irc ganska snabbt, runt ~1 h beroende på storlek & lina. I och alla fall om den komprimerades en del.

Senast ändrad:
Chrtur - Det kommer komma andra möjligheter att se filmen så snart det kommer program som är ordentligt kompatibelt med Windows Vista för komprimering, som jag skrev tidigare. på http://www.utorrent.com har du ett väldigt bra program för torrents. Sedan klickar du bara på länken i denna tråd och rycker på den gröna pilen på TPB (ThePirateBay)

CrashX - Sitter på 8 mbit dock har telia fel på sin servicestation här så portarna ligger i princip nere. Ang seeders och peers hade jag igår 3 seeds och 12 peers och i skriande stund har jag tyvärr endast 1 seed och 3 peers...

När någon får ner filmen, hjälp gärna till att seeda, det är väldigt uppskattat.

Ge Gärna kritik också, tyvärr kan kvallan vara lite halvtaskig efter felande nätverksöverföringar osv, men det går nog allt att titta på.

Jarle sa:
Chrtur - Det kommer komma andra möjligheter att se filmen så snart det kommer program som är ordentligt kompatibelt med Windows Vista för komprimering, som jag skrev tidigare. på http://www.utorrent.com har du ett väldigt bra program för torrents. Sedan klickar du bara på länken i denna tråd och rycker på den gröna pilen på TPB (ThePirateBay)

CrashX - Sitter på 8 mbit dock har telia fel på sin servicestation här så portarna ligger i princip nere. Ang seeders och peers hade jag igår 3 seeds och 12 peers och i skriande stund har jag tyvärr endast 1 seed och 3 peers...

När någon får ner filmen, hjälp gärna till att seeda, det är väldigt uppskattat.

Ge Gärna kritik också, tyvärr kan kvallan vara lite halvtaskig efter felande nätverksöverföringar osv, men det går nog allt att titta på.
Finns det inga crossover program eller liknande? XP<->Vista? isf går det ju att köra ett komprimeringsprogram på det sättet.
Dock kanske det inte har kommit några crossoverprogram till vista än.

Det är det här som är en av nackdelarna med att byta till vista redan..

Gaass sa:
Sen går det även segare att ladda ner via torrents..
Fråga: Förutsatt att du har 100Mbit nedströms. Tror du det går fortare att ladda ner något från 1 person med 10Mbit uppströms, eller 10 personer med samma lina?

Så länge det finns folk som seedar, går det bra mycket fortare än att tanka från en enskild person.

Deespin - Nej det finns tyvärr inga som fungerar bra än och windows egna operativomställning har väl aldrig fungerat som den ska, så det får bli till att vänta.

Om någon absolut inte vill tanka genom tpb kan ni lägga till min messenger så kan vi fixa det genom messengers fildelningsprogram. E-mail finns på min sida.

Senast ändrad:
SENASTE NYTT: Jag har konverterat filmen till divX och i skrivande stund läggs filmen upp på filefront och är numera 242.96 mb. Om ni vill kan jag även lägga upp divX versionen som torrent.

Filmen går alltså nu att spela upp i valfritt mediaprogram!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp