Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Övriga sommaraktiveter
Ett ekonomiskt spel mellan Norge och Sverige
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bogo" data-source="post: 1205373" data-attributes="member: 173231"><p>Jag menar om fakt, jag bor vid gränsen till Norge, när de öppnade gränsen i Västerbotten, åkte jag många gånger till Norge. Jag pratade med människor, med mina vänner och varje gång jag återvände delade jag mina intryck. Jag jämförde gästfrihets- och turistindustrin och priserna i butikerna. Och faktum är vad jag köpte. Enligt min mening berodde den stängda gränsen på en ekonomisk faktor och inte på COVID. Enligt norska pressnyheter ökade försäljningstillväxten med 35%. Vänner som arbetar i Norge eller ägare av hotell och restauranger hade en omsättning som de aldrig hade drömt om.</p><p></p><p>Som medlem i det svenska laget bestämde jag mig för att kolla in det. I juli, tre gånger på en beställning i en restaurang eller bar, väntade jag i genomsnitt 30 minuter på tre olika platser att beställa. Det fanns inte tillräckligt med platser på turistparkeringarna. Så jag slog upp mitt tält på stranden. I Kjerringøy måste en plats i restaurangen bokas två veckor i förväg.</p><p></p><p>Super Diesel på Esso, Shell, Cirkle K tankade mellan 11.98 och 12.78. Efter långa samtal meddelade norrmännen att de stöder sitt land och det är därför det är så. De stängda gränserna gjorde det så. Att öppna dem innebar att ingenting förändrades, eftersom priserna i butikerna var så frestande att det var synd att inte köpa.</p><p></p><p>Varje gång jag kom tillbaka till Sverige var det tomt, tråkigt och mörkt och hotellen och restaurangerna var mestadels tomma. Genom att länka mina aktiviteter med att samla in information bestämde jag mig för att de norska myndigheternas beslut innebar att det som hände och händer igen på den svenska sidan, det är svårt att uttrycka vilken tomhet och sorg det är. Jämförelse av tidigare sommarsäsonger Sverige var på topp.</p><p></p><p>Från min synvinkel, efter att ha täckt flera tusen km i juli och augusti, kallade jag det</p><p></p><p>"Ett ekonomiskt spel mellan Norge och Sverige".</p><p></p><p>Hälsningar</p><p>Bogo</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bogo, post: 1205373, member: 173231"] Jag menar om fakt, jag bor vid gränsen till Norge, när de öppnade gränsen i Västerbotten, åkte jag många gånger till Norge. Jag pratade med människor, med mina vänner och varje gång jag återvände delade jag mina intryck. Jag jämförde gästfrihets- och turistindustrin och priserna i butikerna. Och faktum är vad jag köpte. Enligt min mening berodde den stängda gränsen på en ekonomisk faktor och inte på COVID. Enligt norska pressnyheter ökade försäljningstillväxten med 35%. Vänner som arbetar i Norge eller ägare av hotell och restauranger hade en omsättning som de aldrig hade drömt om. Som medlem i det svenska laget bestämde jag mig för att kolla in det. I juli, tre gånger på en beställning i en restaurang eller bar, väntade jag i genomsnitt 30 minuter på tre olika platser att beställa. Det fanns inte tillräckligt med platser på turistparkeringarna. Så jag slog upp mitt tält på stranden. I Kjerringøy måste en plats i restaurangen bokas två veckor i förväg. Super Diesel på Esso, Shell, Cirkle K tankade mellan 11.98 och 12.78. Efter långa samtal meddelade norrmännen att de stöder sitt land och det är därför det är så. De stängda gränserna gjorde det så. Att öppna dem innebar att ingenting förändrades, eftersom priserna i butikerna var så frestande att det var synd att inte köpa. Varje gång jag kom tillbaka till Sverige var det tomt, tråkigt och mörkt och hotellen och restaurangerna var mestadels tomma. Genom att länka mina aktiviteter med att samla in information bestämde jag mig för att de norska myndigheternas beslut innebar att det som hände och händer igen på den svenska sidan, det är svårt att uttrycka vilken tomhet och sorg det är. Jämförelse av tidigare sommarsäsonger Sverige var på topp. Från min synvinkel, efter att ha täckt flera tusen km i juli och augusti, kallade jag det "Ett ekonomiskt spel mellan Norge och Sverige". Hälsningar Bogo [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Övriga sommaraktiveter
Ett ekonomiskt spel mellan Norge och Sverige
Tillbaka
Topp