Ett ekonomiskt spel mellan Norge och Sverige

Bogo

Medlem
Sommarsäsongen är över. Jag tänker på Norge. Sommarsäsongen i norr var fantastisk där. Full valdeltagande jämfört med norra Sverige. Jag är förbryllad över det faktum. Var det bara den tillfälliga öppnandet av gränsen och den snabba stängningen i Västerbotten av en social eller ekonomisk faktor? För COVID är det enligt min mening inte.

Under hela sommaren var överallt i norra Norge lika billigt som inte tidnigare. Trots fullbokning att det var fullt av restauranger, hotell, husvagnsplatser och andra ställen i butiker var det så billigt, nästan ingenting var värt att köpa i Sverige, inklusive bränsle, där Super Diesel slog de lägsta priserna och norska kronans växelkurs lägre än den svenska. Den sista dagen för gränsöppningen är ett totalt prisfall. Min åsikt är från Brønnøysund till Kjerringøy.

Och borde inte grannarna också tänka på oss? Påståenden om skillnader i en pandemi bör inte påverka relationer. Ännu mer på de svenska registreringsnumren kände vi oss konstiga utseende, folk såg på oss som om vi kom från rymden.

Senast ändrad:
Jag menar om fakt, jag bor vid gränsen till Norge, när de öppnade gränsen i Västerbotten, åkte jag många gånger till Norge. Jag pratade med människor, med mina vänner och varje gång jag återvände delade jag mina intryck. Jag jämförde gästfrihets- och turistindustrin och priserna i butikerna. Och faktum är vad jag köpte. Enligt min mening berodde den stängda gränsen på en ekonomisk faktor och inte på COVID. Enligt norska pressnyheter ökade försäljningstillväxten med 35%. Vänner som arbetar i Norge eller ägare av hotell och restauranger hade en omsättning som de aldrig hade drömt om.

Som medlem i det svenska laget bestämde jag mig för att kolla in det. I juli, tre gånger på en beställning i en restaurang eller bar, väntade jag i genomsnitt 30 minuter på tre olika platser att beställa. Det fanns inte tillräckligt med platser på turistparkeringarna. Så jag slog upp mitt tält på stranden. I Kjerringøy måste en plats i restaurangen bokas två veckor i förväg.

Super Diesel på Esso, Shell, Cirkle K tankade mellan 11.98 och 12.78. Efter långa samtal meddelade norrmännen att de stöder sitt land och det är därför det är så. De stängda gränserna gjorde det så. Att öppna dem innebar att ingenting förändrades, eftersom priserna i butikerna var så frestande att det var synd att inte köpa.

Varje gång jag kom tillbaka till Sverige var det tomt, tråkigt och mörkt och hotellen och restaurangerna var mestadels tomma. Genom att länka mina aktiviteter med att samla in information bestämde jag mig för att de norska myndigheternas beslut innebar att det som hände och händer igen på den svenska sidan, det är svårt att uttrycka vilken tomhet och sorg det är. Jämförelse av tidigare sommarsäsonger Sverige var på topp.

Från min synvinkel, efter att ha täckt flera tusen km i juli och augusti, kallade jag det

"Ett ekonomiskt spel mellan Norge och Sverige".

Hälsningar
Bogo

Om det är som du säger så skjuter de sig själva i foten. Om det är något som den norska ekonomin behöver i längden så är det mer frisk konkurrens utifrån. Och det vet de nog.

Utifrån deras egen strategisk Corona-synvinkel så förstår jag dock både norrmän och danskar. De gjorde si när vi istället gjorde så, vi har alla varit konsekventa på vårt eget sätt, och nu efter ett halvår så har vi olika situationer som är svåra att jämka samman.

Jag menar om fakt, jag bor vid gränsen till Norge, när de öppnade gränsen i Västerbotten, åkte jag många gånger till Norge. Jag pratade med människor, med mina vänner och varje gång jag återvände delade jag mina intryck. Jag jämförde gästfrihets- och turistindustrin och priserna i butikerna. Och faktum är vad jag köpte. Enligt min mening berodde den stängda gränsen på en ekonomisk faktor och inte på COVID. Enligt norska pressnyheter ökade försäljningstillväxten med 35%. Vänner som arbetar i Norge eller ägare av hotell och restauranger hade en omsättning som de aldrig hade drömt om.

Som medlem i det svenska laget bestämde jag mig för att kolla in det. I juli, tre gånger på en beställning i en restaurang eller bar, väntade jag i genomsnitt 30 minuter på tre olika platser att beställa. Det fanns inte tillräckligt med platser på turistparkeringarna. Så jag slog upp mitt tält på stranden. I Kjerringøy måste en plats i restaurangen bokas två veckor i förväg.

Super Diesel på Esso, Shell, Cirkle K tankade mellan 11.98 och 12.78. Efter långa samtal meddelade norrmännen att de stöder sitt land och det är därför det är så. De stängda gränserna gjorde det så. Att öppna dem innebar att ingenting förändrades, eftersom priserna i butikerna var så frestande att det var synd att inte köpa.

Varje gång jag kom tillbaka till Sverige var det tomt, tråkigt och mörkt och hotellen och restaurangerna var mestadels tomma. Genom att länka mina aktiviteter med att samla in information bestämde jag mig för att de norska myndigheternas beslut innebar att det som hände och händer igen på den svenska sidan, det är svårt att uttrycka vilken tomhet och sorg det är. Jämförelse av tidigare sommarsäsonger Sverige var på topp.

Från min synvinkel, efter att ha täckt flera tusen km i juli och augusti, kallade jag det

"Ett ekonomiskt spel mellan Norge och Sverige".

Hälsningar
Bogo
Men til Danmark åkte de när gränserna öppnade i alla fall kan jag informera herren om.

Norr Norge var nästan fullbokad hela sommaren. Nästan alla Finländare reste dit, många första gången i sitt liv. Det var nästan en sån "must do" resemål för litet yngre Finländare, alla vill resa till Senja eller Lofoten. Hotellen var fullbokade, och även campingplatser.

Och samma här i Finland. Alla hyrstugor i Saimen området var bokade. Mina brädåkningkompisar, som aldrig tidigare ville resa i Finland, det har varit Kroatien, Portugal Albanien osv. tidigare, ville hyra stugor och skickade då milliardstals bilder för alla i Instagram. Alla! Det var fruktansvärt.

Vii gjorde 4 forspaddlingrsor till östra Finland. (ville inte resa till Norge genom Sverige, eller flyga till Alperna). Vi var tvungen att köa till lilla kafeterior i byn Lieksa, på torsdag, normalt finns där inte en enda person. Jag tror, att inlandsresning har inte varit flitigare här sedan 70- eller 80-talet. Så, något bra om Korona i varje fall.

P.S. Bränsle har inte varit så billigt som nu i minst 5 år i hela Europa, så kanske inget ekonomiskt spel. Där i Norr Norge var så mycket turister bara, för att vi nästan inte kunde resa någon annanstans utan karantän.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp