ex. mxåkare Hjälp i djungeln vid köp av DH Hoj!

killekillen

Ny medlem
tjena! Har nu under ett tag blivit tjatad på att köpa mig en dh hoj!
Är föredetta mx åkare (har kört sen barnsben) men har nu lagt ned det pga. jobb, skaderisk etc. Har istället fått för mig att downhill verkar va en jävligt kul sport eftr att ha vart med några vänner ute o nötat lite på deras hojar.

Behöver egentligen inte hjälp med val av hoj eller komponenter, då ja kan få det av dem.
Men vill ändå höra med er då jag kommer bli fullständigt ruinerad medtanke på vad dom har för hojar och om ja lyssnar för mycket på dem o vad de tycker ja ska inhandla!

Hade mer elle mindre bestämt mig för en specialized BIG HIT spec med manitou stance framdämp, shimano xt växelreglage, hayes skivbromsar o nån fox bakdämp verkade (enligt mig) va en hyffsat schysst första hoj?! till ett bra pris.

Kan även tilläggas att jag egentligen har absolut noll koll på DH cyklar o komponenter!
Vännerna tyckte att ramen kanske va ett bra alternativ då ja tyckte ja satt bra på hojen men att resten va skit då de enda som snurrar i deras skallar är marzzochi o 50k hojjar!

så vad tror ni kan det va nåt?

Mvh.

nej det är inge bra. den ska´du inte köpa. Köp en vanlig bighit eller kolla på blocket! Satsa på någon av Specialized demo modeller istället, typ demo7 eller demo8

tycker det samma som mille men dock tror jag att demohojarna är lite för dyra som förstahoj om man då vill säga är på "prov" men vet dock inte din högsta spenderingssumma är.
men rekomenderar bighit 03 eller något nyare, stinky 05 eller 06 med bra gaffel! eller scott high octain 04 eller 05.
eller så kan du helt enkelt köpa min fina dh-rigg umf duncan 06-07

mvh//
eric

ok tack alla för ett bra svar i vilket fall! ja högsta spenderingssumma ja vet inte riktigt men ja vet att saker o ting som brukas i extrem sporter går sönder lite titt som tätt det känns inte som nån direkt nyhet ;) dock så j*vla tråkigt o köpa nåt som inte fyller sin funktion då tappar man gnista o glädje med det hela!

va e de för skillnad på en bighit o en bighit spec? och vad e det som e dåligt i grund för denna hoj? för ja kan inte tänka mig att om man köper ett ''känt'' märke oavsett sort att riggen kan va ohållbar? allt är mycket lättare i mx världen märker man ju iaf.. visst att det finns stort urval av komponenter där oxå men ska man köpa en vassare dämpare kollar man oftast på det som sägs lira bäst ihop med karaktär på märket på cykeln! man lär sig troligtvis detta oxå så småningom antar jag?

om jag skulle vara i din sits och om du nu har bestämt dig för en Specialized så skulle jag ha valt en big hit fsr för den har en helt annan geometri mycket kraftigare rigg och mer dh-liknande, och om du väljer en big hit spec så får du en hoj, men klarar inte av dina behov i backen om du förstår!?

här har du bildexempel big hit spec: http://www.idealbikes.ca/images/bikes/430b29a67efc2.jpg

big hit fsr: http://www.diaryofamountainbiker.co.uk/may07/big_hit_2.jpg

jag kan inte bestäma över dig men jag kan göra en påvärkan av dina beslut :D nej men annars om du ska välja en annan hoj så e det väll stinky 05 eller 06 mkt hoj för pengarna om man kan säga så men dock så är gaffeln som den är så rekomenderar att du ska byta gaffel till en 66rc eller 888rx2x eller något liknande finns bra beggade om det är så.

men om du ska köpa en big hit fsr så kontakta mig så kan jag fixa en billig en till dig till ett bra pris.

tack wolverine dock så konstaterade ja detta själv igår faktiskt fan va olika dom är rent ut sagt!? det jag grundade allt på när ja kollade va nog det faktum att spec är mer byggd som en crossmaskin! den har ju en rejäl sving o ch en inåtgående dämpare den ser robustare ut på nåt sätt?! mer kompakt,, men å andra sidan ser ingen av mina polares cyklar ut så utan dom sr ju faktiskt ut som fsr'en!
Dubbelkronat känns som ett måste i en sån här sport?

kanske ska börja lyssna på vännerna iaf? :/

Enligt dom så har ja alldeles för mycke aggresiv o hård åkstil för o köpa nån kona o de hade ja inte direkt tänkt heller tycker inte dom ser direkt robusta ut kanske om man skulle kört freeride elle möjligtvis dirt? men va vet jaa!

Ja PM'ar dig om fsr'en!!!

Kort och gott är det såhär inom cykling: du får vad du betalar för. Det innebär ju att du vill ha någonting som håller i längden så ska du satsa på en dyrare variant. bighit är bra, men endast om komponenterna är dom rätta. Tycker du ska satsa på en demo om du verkligen vill kunna njuta av sporten. http://www.blocket.se/vi/16870598.htm?ca=11_s

Där är en helt perfekt cykel. Lycka till med valet.

Tillbaka
Topp