Expandera skidkoger inför japan?

flog

Medlem
Tjo.

Har precis bokat in 2 veckor i Japan, Niseko och Rusutsu. Förra året köpte jag mig mina första "breda" skidor, Salomon QST 99(2018 års modell, inte de nya snygga i svart). Hade inte så mycket nysnö när jag åkte i år men skidan passar mig bra i alla de underlag jag åkte på.

Men nu hoppas jag ju på midjedjupt puder, bör jag hitta något bredare att åka på eller räcker det med 99mm under foten? Kommer antagligen inte att tura utan det är lift access som tänkt att åkas.

Lavinutrustning har jag ingen men jag tänker inte åka utan. Kanske inte hör till den här kategorin men är det något speciellt jag bör tänka på om jag köper sändare, spade och sond?

//Flog

Senast ändrad:
I korthet, ja du kommer ha mkt roligare på bredare skidor än QST99.

Gällande säkerhetsutrustningen så är det viktigast att du inte köper utdaterad utrustning och att du sätter dig in i hur den fungerar och tränar ordentligt med sändaren innan resan.

//Jens, Salomon/Atomic

snej sa:

Gällande säkerhetsutrustningen så är det viktigast att du inte köper utdaterad utrustning och att du sätter dig in i hur den fungerar och tränar ordentligt med sändaren innan resan.

//Jens, Salomon/Atomic
Vad är rimligt då? Är 167cm kort, ca 75kg och kör idag på 174cm långa QST99. Kikat på begagnat men utbudet är oftast över 180cm långa.

Har fått en snabbgenomgång hur jag använder sändare, sond och spade. Men jag minns inte vad det var för modell jag hyrde sist jag åkte.

flog sa:
snej sa:

//Jens, Salomon/Atomic
Vad är rimligt då? Är 167cm kort, ca 75kg och kör idag på 174cm långa QST99. Kikat på begagnat men utbudet är oftast över 180cm långa.

Har fått en snabbgenomgång hur jag använder sändare, sond och spade. Men jag minns inte vad det var för modell jag hyrde sist jag åkte.
Nånstans runt 180cm och 110-120 mm i midjan, dvs QST118 eller Bentchetler 120 från oss men det finns många kompetenta skidor så läs på och allra helst testa innan köp.

https://beaconreviews.com/transceiver_reviews.php kan du läsa lite om en del sändare. Generellt kan jag väl tänka att du inte behöver värstingmodellerna utan att småsyskonen mammut element, pieps dps sport eller arva neo har allt du behöver i form av funktioner osv.

//Jens

När det gäller utbudet av bredare skidor under 180cm så är det nog inte direkt det bästa. Ett sätt kan ju vara att kolla dam-skidor. Många ggr skiljer ju bara längden mot motsvarande herrmodell. Lite beroende på tekniskt kunnande och styrka så är det ju faktiskt inte otänkbart att köra lite längre än 180cm också. Jag väger ungefär lika mycket som du men är 20cm längre. För mig är ju skidor runt 190cm alldeles lagom. Rent krasst är det ju också din vikt, snarare än din längd som styr, framför allt om du letar puderskidor.

Tillbaka
Topp