Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
experter som rekomenderar skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 79488" data-attributes="member: 32948"><p>Jo men ingen jävel har ju åkt alla skidor. Inte ens snackaren som du köper dina skidor av. Men genom att veta hårdheten, måtten och konstruktionen så kan man få en bra föraning om hur en skida uppför sig. Om man därpå vet åkarens åkstil, mått och vikt samt dennes förväntningar på hur skidan ska uppföra sig kan man få ganska bra riktlinjer, t.ex. ungefär hur bred ska skidan vara, hur lång ska den ungefär vara, är det en lätt/tungviktare och i vilka snöförhållanden kommer denne person att röra sig mest i? </p><p></p><p>Detta är ju kanske inget som alla är stensäkra på. Själv är jag skiduthyrare och jag både hyr ut och säljer en hel del lagg varje vinter och får chans att prova en del. När man väl jobbar med skidåkning som jag gör så lär man sig oerhört snabt grunderna hur olika sätt att bygga en skida påverkar skidan. (Påstår dock inte att jag själv är någon expert direkt)</p><p></p><p>En 90 kilos herre med mycket muskler som tycker om att stå på och har välutvecklad teknik samt tillbringar majoriteten av sina skiddagar i alperna bör ju inte fundera på ett par MadTrix Mojo till exempel... </p><p></p><p>Man får ju utgå från vilken typ av skida skidåkaren söker, därefter tittar man på vilka dimensioner han har. Därefter kan man titta på vilka lagg som finns tillgängliga och utifrån det kan man ju rekommendera en 2-3 par olika lagg. </p><p></p><p>Det ska ju tilläggas att den skida som är en underbar puderskida för dig kan vara totalt värdelös i puder för mig. </p><p></p><p>Dock har du en poäng med att många småkids och superghettojibbers som instinktikt slänger ur sig namnet på idolens lagg och tycker att det är jääättebra bara för att han är jättetuff. Å andra sidan så har alla ni hänsynslösa kritiker och gamla rävar själva varit fjorton år och drömt lite?</p><p></p><p>Nej det finns ALDRIG någon människa som vet vilken som är bäst för dig. Det skulle vara som att någon annan skulle bestämma din favoritfärg... Vad man däremot kan göra på ett forum är att diskutera olika möjligheter och ideer samt dela med sig av sina erfarenheter. </p><p></p><p>Så fortsätt att diskutera, men skriv inte mer än ni vet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 79488, member: 32948"] Jo men ingen jävel har ju åkt alla skidor. Inte ens snackaren som du köper dina skidor av. Men genom att veta hårdheten, måtten och konstruktionen så kan man få en bra föraning om hur en skida uppför sig. Om man därpå vet åkarens åkstil, mått och vikt samt dennes förväntningar på hur skidan ska uppföra sig kan man få ganska bra riktlinjer, t.ex. ungefär hur bred ska skidan vara, hur lång ska den ungefär vara, är det en lätt/tungviktare och i vilka snöförhållanden kommer denne person att röra sig mest i? Detta är ju kanske inget som alla är stensäkra på. Själv är jag skiduthyrare och jag både hyr ut och säljer en hel del lagg varje vinter och får chans att prova en del. När man väl jobbar med skidåkning som jag gör så lär man sig oerhört snabt grunderna hur olika sätt att bygga en skida påverkar skidan. (Påstår dock inte att jag själv är någon expert direkt) En 90 kilos herre med mycket muskler som tycker om att stå på och har välutvecklad teknik samt tillbringar majoriteten av sina skiddagar i alperna bör ju inte fundera på ett par MadTrix Mojo till exempel... Man får ju utgå från vilken typ av skida skidåkaren söker, därefter tittar man på vilka dimensioner han har. Därefter kan man titta på vilka lagg som finns tillgängliga och utifrån det kan man ju rekommendera en 2-3 par olika lagg. Det ska ju tilläggas att den skida som är en underbar puderskida för dig kan vara totalt värdelös i puder för mig. Dock har du en poäng med att många småkids och superghettojibbers som instinktikt slänger ur sig namnet på idolens lagg och tycker att det är jääättebra bara för att han är jättetuff. Å andra sidan så har alla ni hänsynslösa kritiker och gamla rävar själva varit fjorton år och drömt lite? Nej det finns ALDRIG någon människa som vet vilken som är bäst för dig. Det skulle vara som att någon annan skulle bestämma din favoritfärg... Vad man däremot kan göra på ett forum är att diskutera olika möjligheter och ideer samt dela med sig av sina erfarenheter. Så fortsätt att diskutera, men skriv inte mer än ni vet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
experter som rekomenderar skidor?
Tillbaka
Topp