experter som rekomenderar skidor?

gamblerskis

Ny medlem
Efter att ha surfat runt en stund i forumet så kan jag dra följande slutsats. Det verkar som att de finns väldigt många experter här på freeride. Dessa experter verkar offta ha en jag mot folket inställning.
Vad är mening med alla dessa "puckade" svar folk lämmnar i forumet? Om man inte vet vad man snackar om ska man inte yttra sig.

När någon ställer en fråga vill han ju antagligen ha ett bra o rimligt svar, därför är det ingen vitts att tex skriva ner alla dom häfftigaste skidmodellerna man kan komma på bara för att få lägga sin näsa i blöt. Hjälp varandra i stället, Hör efter vad personen tänker använda skidorna till innan ni klämmer dit seth pistol som en bra parkskida för att ta ett exempel.

Sluta upp med att rekomendera skidor ni aldrig åkt på! hur ska ni kunna veta hur en skida känns att åka på genom att bara ha läst om den på internet?

Skaffa lite mer kött på benen innan ni yttrar er tack.

Jo men ingen jävel har ju åkt alla skidor. Inte ens snackaren som du köper dina skidor av. Men genom att veta hårdheten, måtten och konstruktionen så kan man få en bra föraning om hur en skida uppför sig. Om man därpå vet åkarens åkstil, mått och vikt samt dennes förväntningar på hur skidan ska uppföra sig kan man få ganska bra riktlinjer, t.ex. ungefär hur bred ska skidan vara, hur lång ska den ungefär vara, är det en lätt/tungviktare och i vilka snöförhållanden kommer denne person att röra sig mest i?

Detta är ju kanske inget som alla är stensäkra på. Själv är jag skiduthyrare och jag både hyr ut och säljer en hel del lagg varje vinter och får chans att prova en del. När man väl jobbar med skidåkning som jag gör så lär man sig oerhört snabt grunderna hur olika sätt att bygga en skida påverkar skidan. (Påstår dock inte att jag själv är någon expert direkt)

En 90 kilos herre med mycket muskler som tycker om att stå på och har välutvecklad teknik samt tillbringar majoriteten av sina skiddagar i alperna bör ju inte fundera på ett par MadTrix Mojo till exempel...

Man får ju utgå från vilken typ av skida skidåkaren söker, därefter tittar man på vilka dimensioner han har. Därefter kan man titta på vilka lagg som finns tillgängliga och utifrån det kan man ju rekommendera en 2-3 par olika lagg.

Det ska ju tilläggas att den skida som är en underbar puderskida för dig kan vara totalt värdelös i puder för mig.

Dock har du en poäng med att många småkids och superghettojibbers som instinktikt slänger ur sig namnet på idolens lagg och tycker att det är jääättebra bara för att han är jättetuff. Å andra sidan så har alla ni hänsynslösa kritiker och gamla rävar själva varit fjorton år och drömt lite?

Nej det finns ALDRIG någon människa som vet vilken som är bäst för dig. Det skulle vara som att någon annan skulle bestämma din favoritfärg... Vad man däremot kan göra på ett forum är att diskutera olika möjligheter och ideer samt dela med sig av sina erfarenheter.

Så fortsätt att diskutera, men skriv inte mer än ni vet.

På en lapp i vårat fikarum har vi citatet:

"Om folk bara pratade om saker som dom kan något om, skulle tystnaden bli olidlig"

/jonny

Nojlas: Fan för dig, nu finns det absolut ingenting mer att tillägga ang. gamblerskis fråga. Ge fan i att ge så där uttömmande och bra svar. Vi andra vill också vara med och skriva på forumet :)

// Finnudin

Ratt, ingen har akt alla skidor. Men det finns manga som inte har akt mer an en sorts skidor och ska da inte uttrycka sig om en helt annan sorts skidor, las junior twintip gentemot offpistskidor.

Saken med de flesta snackare i butiken, observera de flesta, absolut inte alla, ar att 1: de sjalva inte kan aka skidor speciellt bra, 2: de kanske star och pratar om en twintipskida som de kanske provat, men bara i isig pist, inte dar personen som ska inforskaffa skidorna vill anvanda dem. Med detta i atanke, hur ska man da kunna lite pa vad de tycker?

Jag personligen skulle aldrig lyssna pa nagon som rekomenderar bara en skida till mig. Och beroende pa vem det ar ibland heller inte ens lita pa att nagon av de 2-3 skidorna han/hon ger som alternativ ar bra for mig.

Av nagon konstig anledning verkar manga stirra sig blind pa en skidas vikt och styvhet, ohhh shit vilken mjuk skida det har var ar en valdigt vanligt forekommande kommentar om framforallt twintipskidor och offpistskidor. Det finns en andledning till att de ar mjuka, en mjuk skida ar mycket mera lattakt och forlatande an en styvare skida.

Mahanda att alla varit 14 ar, men nar jag var liten hade jag lite respekt for de aldre och slangde inte ur mig vad som helst, den respekten verkar en stor del av dagens ungdom sakna.

Varfor upplevs da en skida underbar for en del och totalt vardelos for en del? Kanske for att vi alla ar olika bra skidakare? Om man provar en skida och inte aker speciellt bra pa den ar det ganska latt att saga att den ar helt kass. Men istallet borde man kanske ga till sig sjalv och fundera over om det ar jag sjalv som kanske inte ar tillrackligt bra for att fa ut det jag vill av skidan?

Nojlas: Jag har inte akt Head Mad trix Mojo men jag undrar vad din forklaring ar till att den inte skulle passa den akaren du beskrev, jag sager inte att du har fel, jag vill bara hora din forklaring, varfor?

ja kan nog svara på vad Nojlas menade med Mojo grejen!
OBS. Jag är ju en liten skit unge på 15 år!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mojo, som jag har för mig är rätt mjuka. och om man väger 90 kg så känns det dom skulle vara lite för mjuka och så! hahahha

Jag vet ocksa att Mojo ar en ganska mjuk skida. Men varfor ar sa manga radda for en mjuk skida? Skulle ett par stenharda Head Monster 103 vara ett battre alternativ for den har 90 kilos herren, varfor, varfor inte? Jag tror personligen att denna herren skulle fa ut bra mycket mer av ett par Mojo, darfor att de ar mer foljsamma och lattakta.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp