Explosivitet

zaeta

Ny medlem
Explosivitet
Kanske finns en tråd om det här redan men jag hitta inget.
Vill ha tips på hur man kan träna upp sin explosivitet,
Men inte på gymet utan saker man kan göra hemma

Explosivitet
lägg dig på magen me hhuvudet ner på marken och så ber du dina föräldraklappa i händerna då rullar du ett varv på golvet så håller man på så ett antal gånger

Explosivitet
Petten sa:
lägg dig på magen me hhuvudet ner på marken och så ber du dina föräldraklappa i händerna då rullar du ett varv på golvet så håller man på så ett antal gånger
haha fyfan, skulle inte jag vilja göra hemma iallafall :D sånt som ens idrottslärare tvingar en till ibland .. sjukt tråkigt

Explosivitet
hejs sa:
skidnarkoman sa:
testat att göra det i skolans kemisal? ;)
han syftar nog inte på "saker som detonerar!!! han syftar nog på fysisk aktivitet om man säger så.
Jag tror att skidnarkoman följer fjolårets trend med IRONI.
Med tanke på att det framgår rätt tydligt att det är fysisk aktivitet han undrar över.
Och med en ";)" gör skidnarkoman ju bara saken tydligare.

Explosivitet
I vilka muskler vill du ha explosivitet??? om det är i lårmusklerna så skulle jag rekomendera att hoppa med hantlar.
Du ställer dig med knäna böjda 90 grader sen så hoppar du, görs med tunga vikter vilandes på axlar eller skuldra

Explosivitet
jadu, du kan ju stå med ett ben på en stol och ha det andra benet i luften och göra "benböj" upp till 90 grader. sen byter du så att du kör med både vänster och höger. gör många och gör det inte bara nåra gånger.. gör det flera gånger. då får du "bättre" muskler, som är uthålligare och starka och kvicka(explosiva), det är ju om du nu vill vara kvick med att röra dej från en plasts till en annan:P benen asså .D:D:D:D:D:D

Explosivitet
Knäböj, backträning är två tips för lår.

För backträning så leta upp en brant backe och sprint 5x2 per rep á 12 sekunder per "rush".

Gör det ett par repetitioner, dock med vila mellan.

Explosivitet
Stuns i muskelfibrerna eh? Vad du bör göra är många olika sorters hopp. Försök att landa med så kort markkontakt som möjligt och gärna med hela foten, då lär du muskelfibrerna i låren att arbeta snabbt i vändningarna och du får bättre explosivitet.

Här har du en rejält bra övning du kan utföra:
http://ronjeremy.se/images/FreakOfTraining.wmv

Som sagt, många sorters hopp ska du göra. På tå för vaderna, med hela foten för lår, baksida och rumpa. Vanliga, konventionella upphopp där du går hela vägen ner i marken bygger inte den sorts explosivitet du vill ha tror jag, utan gör hellre med mindre böj i benen (dock fortfarande med böj, inte raka ben) och ha så kort markkontakt som möjligt. Ryck gärna upp låren till hakan när du är i luften och skjut ner dem när du träffar marken.

Lycka till.

Senast ändrad:
Explosivitet
tänk en rail på golvet, träna spins på marken.

Har gjort det en jävla massa. Sätter nu nästan 900 på marken om jag tar fart.

720 klarar jag ganska lätt

Explosivitet
Jespr, bra video! Gillade verkligen den där övningen! "Low Sqaut Vertical Jump" Provade den lite bredvid datorn och det är både balans, explosivitet och mjölksyra!

Explosivitet
Carled, får du plats att göra den bredvid datorn? Efter 6 hopp kände jag av utmattningen och lyckades riva ner min bokhylla. ;)

Explosivitet
Haha... Jag gjorde 3 "set" (småhopp och sen en hög med djup landning) så det blev inte så mycket. Men jag har mycket utrymme här där jag sitter så det är lugnt, du får komma hit och hoppa helt enkelt... Funtar på att köra seriöst imorgon efter den ev. fotbollen med grabbarna.

Tillbaka
Topp