Extern blixt

tajp

Ny medlem
Extern blixt
Tjena! Jag undrar om någon har bra förslag på fungerande utlösare+sändare till min blixt och kamera. Har en Eos digital rebel XT och en Omega ef 600 dg blixt. Jag undrar vad det finns för olika kitt för att få den att fungera externt.

Länka gärna!

Mvh Anton

Extern blixt
Elinchrom har billig trådlös synk. Vet inget ytterligare, GOOGLA !!!
Den jag har blir nog för dyr...8000kr/kit, PocketWizard.

Jörgen(Erics pappa)

Extern blixt
Okej, tack. Jag har googlat järnet, men när man är ny inom foto så vet man ju inte vad som funkar, vad som e skit osv....

Extern blixt
Finns 5st radiosändare på marknaden som är relativt kända.

Sämsta först -> bästa

Ebay Sändare från Kaffebrus. 10-20m räckvidd.

FlashWaves ; vet inte var man får tag i de. Slår 30-40m längre än ebay sändarna.

Elinchrom Skyports !!Universal!!<-- måste vara universal om du ska kunna trigga. 100-120m

CyberSync. Köper man från http://www.alienbees.com. 150m

Pocket Wizard. Dyrast och bäst krävs 2st för att trigga en blixt. 200-400m

Om du ska fotta Events så kan jag redan nu säga att Pocket Wizard inte kommer fungera så bra då ALLA och jag menar verkligen alla har de. 4 Kanaler blir knökade direkt.
Ebay sändarna kommer troligen också har problem med att folk öppnar sina bilar och då triggar blixtarna.
Elinchrom är inte det nästan inga sportfotografer som har så de kan du leka med på events. Samma sak med cybersync.

Senast ändrad:
Extern blixt
cybersync ligger vääldigt okänt i jämförelse med quantums. så vetefan hur du funderade där.

events och pocketwizards är inga problem.

1: us och euro frekvenser. dom flesta kör på US.
2: multimax, 32kanaler
3: Multimax+specialfrekvens vilket gör att du har 32kanaler på en heeelt annan frekvens än någon annan. ngt som lpa kan fixa åt dig

Skyports är dock det ekonomiska valet.

Extern blixt
Citat: Om du ska fotta Events så kan jag redan nu säga att Pocket Wizard inte kommer fungera så bra då ALLA och jag menar verkligen alla har de. 4 Kanaler blir knökade direkt.
Bullshit: Välj Multimax så är det inga större problem med frekvenser. Jag har varit på både VM, OS och andra ställen där man kör många kameror och blixtar på Multimax. Man kan inte gardera sig för att det sitter en idiot på läktaren och kör ens blixtar. (Såna ska kölhalas) Seriösa arrangörer har en frekvenslista som man får boka på, mindre risk att man krockar med andra då ! Hoppas bara att man använder det på nästa JOSS så slipper man en massa tjafs, jag tipsade Jons agent om det så förhoppningsvis så gör de så nästa gång. Själv körde jag Multimax på en udda kanal och dessutom på en specifik Subkanal, och det funkade klockrent.

Citat: Elinchrom är inte det nästan inga sportfotografer som har så de kan du leka med på events.
Också BS, Elinchroms sändare är ganska vanliga bland proffs också, det finns många som har både PW och dem beroende på situation. Elinchroms är mycket smidigare att ha med sig och billigare. Att de är ovanligare än PW beror nog på att Elinchrom är nyare.

Om du vill vara riktigt udda kan Du få köpa min gamla IR utrustning för några hundringar, säkert inget proffs som kör sånt skit idag ;-)

Lycka till
/Jörgen

Extern blixt
www.scandinavianphoto.se

dom säljer elinchrome skyport universal kit som passar de flästa kameror och blixtar. prislappen ligger runt 1000.

Extern blixt
IR sändare :o

De triggar ju på varje jäkla blixt i publiken :(

Visst det är folk som har multimax men då måste man lägga ut 4k på varje mottagare och en normal dödlig person har inte råd med det..

För 4000kr får man en feet 1000ws blixt som inte kommer från kina.

Det som är på gång nu är radiopoppers.
www.radiopopper.com

De håller på göra en Modell som ska konkurrera med PW och Ebay sändare i pris och prestanda. Bara en prototyp hittils men de siktar på 25$ pris(!)!! för 1500-2000ft sändare och då ser det mörkt ut för PW.

Bara att vänta tills sommar/höst och under tiden kan du införskaffa dig Vivitar 285HV och några billiga ebaysändare.

--

Varför jag inte ens tog upp quantumsändarna kan du lista ut själv troligen...

"cybersync ligger vääldigt okänt i jämförelse med quantums. så vetefan hur du funderade där. "
Visst de är rätt okända i sverige... Men vi är ju jävligt insnöade...
Om du tänker så här.. Du köper CyberSync och då behöver du inte vara orolig för att nån stjäl din kanal för att INGEN i sverige har hört talas om de.

CyberSync är ett bättre val än Elinchrom SkyPorts.

--

Ska tillägga att mycket kommer hända i höst.. Det är de jag skrivit om nu =)

Använda US PW är olagligt i sverige.

Senast ändrad:
Extern blixt
Okej, den här tråden var dryg redan efter första kommentaren... Och då menar jag det verkligen! Drygt sagt "EricNorrlander".... bättring i forumet!

Elinchrome Skyport Universial. En sändare, en mottagare. 1295:-
Använd inget annat än Elinchrome eftersom dom är överlägset mest prisvärda
i klassen radio synkar. Undvik IR-sändare då dessa har många tekniska
nackdelar vilket gör dom till att annat än prisvärda.

Kaffebrus köret fungerar i studio. INTE utomhus då tillförlitligheten är sämst.
PocketWizard Multimax är dyra, primärt bygga för kreativ ljussättning på
avstånd.

595:- / 695:- för Kaffebrus pryttlar.
2100:- st för PocketWizard Plus II
3995:- för Pocket WizardMultiMax.

Det du ska tänka på är att om du inte har en PC-synk kontakt i din blixt så
behöver du en hamapryl. Ring scandinavian photo (8:30-18:00) så hjälper de
dig så du får precis rätt grejer. Fråga gärna efter Erik på sthlmbutiken så
hjälper jag dig!

MvH /Erik W

Senast ändrad:
Extern blixt
ring scandinavian och bli bemött på äkta stockholmsvis.
skulle köpa grejjer för ca 20k, gick därifrån utan att bränna ngnting pga bemötandet.
så om du inte nu får tag i erik som verkar vilja hjälpa så är det bara att du böjjer dig framåt och tar emot...

Kaffebrus ÄR helt värdelöst. har testat båda modellerna med och utan mod. låg tillförlitlighet I och utanför studion

rätt grymt att du propsar för radiopoppers som fortfarande är rätt oprövade och inte ens går att få tag i ännu.

skyports ska funka helt okej. 32kanaler, måånga som använder dom. han jag känner som använder är sjukt besviken och ska plocka hem ett par pocketwizards. dom har missat några gånger för mkt /1ds mk2, acute600B och skyport univ setup) då han har rockat ljusättning i skog.

bjorn, "Finns 5st radiosändare på marknaden som är relativt kända." läs vad du skriver innan du säger något. quantum är fucking mer känt än cybersync. fungerar desto bättre också.
så kan du delge mig hur jag ska förstå att du tänker?
"det är dom här som är mest kända. men jag nämner inte quantum för att cybersync är lite mer udda" eller?

sen tycker jag att det är rätt chef att en 16årig kille och en säljare försöker totalburna en kille som faktiskt lever på att fota professionellt och har gjort det ett antal år och har praktiska yrkeserfarenheter av det.
skulle nog kunda dra en chansning och säga att han jobbat med det längre än du har funnits.
eller är jag helt fel ute nu?

pocketwizard multimax är rätt mkt byggda för dom större arenorna. därav att man kan byta "grundfrekvens" på dom också. det enda "kreativa" man får ut av multimaxarna eg är väl delay, strobemode och second curtain sync.

Extern blixt
LucasNilsson sa:
sen tycker jag att det är rätt chef att en 16årig kille och en säljare försöker totalburna en kille som faktiskt lever på att fota professionellt och har gjort det ett antal år och har praktiska yrkeserfarenheter av det.
skulle nog kunda dra en chansning och säga att han jobbat med det längre än du har funnits.
eller är jag helt fel ute nu?.
Ha ha ha.
Lucas har en poäng, jag har tjänat pengar på mina bilder i närmare trettio år. Jag hade plåtat både världscuptävlingar i alpint och XC åt tidningar innan jag fyllde 16, men det var ju lite annan teknik då ;-) Typ nån ljuskänslig plast inrullad i små plåtkassetter. Eric som är född efter den digitala revolutionen hittade några 5pack VHC (finkorning färgfilm) och frågade om det var
För att plåta en tävling för en dagstidning då behövde man typ "50" kilo grejor, nu är det sååå himla lätt....

Att jag handlar mina grejor från Göteborgsbutiken säger väl en del om vad jag tycker om Stockholmsbutikerna i stort... (omdömet gäller inte Scandinavian Photo, Sthlm, eftersom jag inte haft anledning att handla där ;-) )
/Jörgen

Extern blixt
Hmm...

Skulle varit roligt om vi slänger ideérna med trådlös synk då alla har sin egna uppfattning om vad som är bra och är dåligt.

Köp PCkablar och slipp trådlös födröjning på 1/2000s.

Lucas.. Berätta.. Varför är RadioPoppers dåliga?
Deras P1a är det mest innovativa som hänt inom blixtmarknaden.
i-TTL så du kan styra alla dina digitala blixtar från kameran eller köra full automatik.

Quantum är bättre än CyberSync?
Har du testat båda två eller är du en mytoman :(

CyberSync har snabbare synktid än PW Multimax. 1/4000 vs 1/3000 vilket främjar CCD slutare som typ D70. Du förlorar mindre ljus om du synkar med 1/2000. Visst inte lika lång räckvidd men räcker för en vanlig svensson som vill fotta kompisar som vill få stora kontraster på objektet.

Du har inte tänkt på att det finns fotografer i USA som kör andra produkter än vad vi ser i sverige?

Att man får sålt bilder betyder inte att man är bättre än andra.

Och tänk lite ekonomiskt också.. Alla är inte rika och har föräldrar som köper saker åt en.

Kan tillägga att det finns proffs som använder Ebay/Kaffebrus sändarna vilket är lite ironiskt då de "falska" proffsen rekommenderar dyrare saker.

Senast ändrad:
Extern blixt
Bjorn.

läs vad jag skriver innan du försöker argumentera mot ord som du har hittat på att jag har sagt.
har inte sagt att radiopoppers är dåliga någonstans.
det är ett bra system som egentligen bara förlänger det trådlösa TTLsystemet som tidigare har gått via IR.

oncameraflash är sjukt sexigt.
dock är det fortfarande oprövat och det enda vi pratar om nu är JR versionen. inte "stora" modellen.

har rockat quantums sändare ett tag. fungerar perfekt har hört lite blandade reviews om cybersync. ska fungera rätt dåligt där i miljöer där det ifnns mycket vatten bundet. t.ex snökullar eller mkt träd.

jag säger inte att man är bättre än andra för att man får sålt bilder. men att om man har jobbat som professionell fotograf i mer än dubbla din livstid så bör man ha snappat upp ett och annat...

sen att det faktiskt finns människor som har jobb och lägger pengar på kameragrejjer. det kommer faktiskt då man blir äldre, då pappa inte behöver betala allting ;)

Kan tillägga att jag har testat totalt 4stycken uppsättningar radiosändare modell Ebay/kaffebrus och dom har varit totalt värdelösa. jag talar av egen erfarenhet. gör du?

Extern blixt
Jag har haft bra resultat med ebaysändarna.. Dock med pålödd antenn för ökad pålitlighet och räckvidd.. 70m med 80% pålitlighet.

Ebaysändare är mer av en sak man har för att lära sig fotta med externblixt.

Extern blixt
Är det bara jag som får bra tillförlitlighet med "Ebay"-sändare? Byt batteri och se till att dom sitter fast bra på blixten så funkar det kanon. Även utan antennmod. Förutsatt att man håller sig inom den ganska begränsade räckviden då. Sen att man alltid tror att blixten ska ramla av stativet är ju en helt annan sak...

Tillbaka
Topp