Extrem-brädor går sönder?

Gunne

Ny medlem
Jag tjackade en Extrem promission 163 förra året och efter en veckas åkning i Chamonix var den knäckt. Precis bakom bakbindningen hade "capen" släppt och träflisor syntes.

Fick en ny bräda från Extrem (2002 års modell, mkt fulare) och åkte till Val Thorens nu v 14. Efter en vecka där är det nu en vit bristning i brädan på precis samma ställe som förra ggn. Misstänker att den är knäckt inuti.

Jag har inte åkt speciellt extremt (max typ 4-5 meter drop och nån 720 eller så) så brädorna borde inte gå sönder.

Ska jag reklamera den här oxå och köpa nån annan? Någon annan som haft problem med Extrem-brädor?

Finns det några brädor som håller? Jag reklamerade min fjolårs burton custom i sommras för den börjat spricka i topsheeten utan spår av någon yttre påverkan. En kompis reklamerade sin fjolårs burton bmc när topsheeten helt lossnade från tailen, inte heller där syntes den någon yttre påverkan i övrigt. Som tur är gick båda reklamationerna genom

Det enda jag kan säga är att ProMission ju inte är den vassaste av brädor. Om du frekvent lassar på med dropp på 5 meter och stora spintrick må du ju vara en åkare som tarvar bättre utrustning.
Jag har kört hårt i nästan 20 dar på min XMC 159 och den är i toppskick. Men 20 dar är ju iofs ingenting....

Min erfarenhet är dock att snowboards över lag verkar ha kass kvalitét, inte att extrem skulle vara sämra än några andra. Själv skulle jag vilja höja ett varningens finger för Scott: både jag och min bror har haft brädor därifrån (en Surface och en Alturis) som pajjat alltför lätt. Också K2:s Elektra verkar ha en tendens att släppa stålkant (den är dock syndigt skön att åka på).

De enda brädor jag haft som inte gått sönder var en Gnu (!) och en Nitro, men på den tiden åkte man som en Stockholmsfjortis, och då pajjar inga brädor.

Håller helt med ovanstående inlägg. Varför kan brädmakarna inte konstruera hållbara brädor???. Min egen krashlista:

Santa Cruz 155? XXX 1998
Scott Alturis 160 2000
M3 160 2001

Det kommer mera....

Jag kör en Extrem Direct 156 som har några år på nacken.
Jag måste säga att jag är mycket nöjd med kvaliten, den har hållt väldigt bra. Jag kanske inte är det värsta extrem-åkaren men jag åker allt annat än mesigt och den har klarat ett antal dropp och feta big-jumps med där tillhörande krasher som följd ibland...

Min personliga erfarenhet är att det är budget brädor som går sönder... eller mja, jag har lyckas kvadda 2 billiga bindningar men dom satt på en billig bräda :) Var en nidecker och den andra minns jag inte, var en hyr-bräda...
Har hört att scotts brädor ska vara sköra men burton och m3 är ju i det bättre skicktet och dom borde ju inte kvaddas så lätt...

Chrashlista i år:
runt månadskiftet Jan-Feb: Burton Custom 160 -02:a, reklamera och fick ny (Gick av bakom bakbindningen).

8:e Mars: Burton Custom 164 -02:a, gick av på samma sätt, fast bakom frambindningen. (Blir ju en naturlig brytpunkt på de ställena.

Sen drog jag en spricka i en lånad Oxygenbräda när jag knäckt den andra, men tror att den, på grund av lagning, hade börjat ruttna i kärnan (fukt kommit in...).

Faller man olyckligt, så går grejjerna av, men Burton har jag fått ut på garantin båda gångerna, så ajg får en sprillans custom till hösten (-03:a då vill säga...)
Puss och slick/Mongobengt

Nä jag har inte haft några som hellst problem med extream brädor(kanske för att jag ej haft någon), Men däremot så har jag heft problem med Burton. Burton är bara skit köp Forum i stället min nya har iaf hållt en sesong med extrem åkning!
//=)//andreas

kör inte snowboard, man jag har hört mågna som har probs med sina extemebrädor. konstigt egentligen, deras skidor är de ju ingen som klagar på...

Ärligt talat så har aldrig någon av mina brädor pajjat.. Har en bart kört på några nitro,sims och salomon. Dom brädorna har haft sjukt bra kvalite tycker jag.

Fast jag knäckte en Burton custom bräda på ett brädtest en gång. Den pajja bakom bindningen den med.

Har även haft ett par burton custom bindningar en gång. Dom pajja jämt.

Jag drar slutsatsen av att det inte är nån vidare kvalite på burton.

Ha det bra

Även min promission släppte i kanten - dessa nämnda fadäser sammfattar nackdelen med extrems stealth technology som förstås är känsligare än vanliga capkonstruktioner.

Någon som vet om hur pass väsentlig tekniken egentligen är för kurvtagningen?

Min kompis har en extrem metal-mission. Han påstår att typ översta lagret eller något liknande har "öppnat" sig i tailen. Någon som har samma problem ?

var i bad gastain vecka 12 och snackade då med ett par killar där som alla hade fått sina extrem brädor knäckta, dom sa även att extrem har haft jävligt stora problem med just att dom knäcks. dom suger helt enkelt.....

Mina Emry bindningar har konstant gått sönder.. Riktigt tragisk kvalité på dom grejjorna..
Dom ser ut som nåt sorts popnitstest nu.. ;)
har införskaffat nya prylar nu, Atlantis bindn. och Type A bräda.. Hoppas det håller bättre iaf!

Scotts brädor har tidigare varit dåligt konstruerade. Jag har lyckats reklamera 3 st Scott Eclipse (roligaste brädan som finns - svr=6m :) ). Nu verkar de dock fått ordning på material och konstruktion. Min 2003:a håller bra. Dock har det blivit lite tyngre men det är svårt att få allt.... eller?

Min Extrem WPC sprack efter två dar i Engelberg.
Har kört hårdare på mina Simsbrädor 100ggr om utan några problem.

Har årets enlight 165 som det gått rätt hårt till på, men jag har inte märkt något än. Skall till Hermagor på sportis, får väll se om det händer något där. Annars så har både min far! och min bror extrem och de har inte haft några som helst problem.

Är hel nöjd med mina extrem brädor.. har både en promisson och enlight. Har inte haft några problem med kvaliten.. Visst har brädorna pajat, bara genom övervåld. DEn första knäckte jag sida på när jag missa railen.. Fick ny stålkant och den fixad för 200 kr. Enlighten slet jag ut stålkanten och en bit av sidan när jag droppade 4 m och landade på en sten förra veckan. Men det finns inga bräder i världen som håller för sånt :) Enlight har jag åkt över 140-150 skiddagar på, har inte haft några problem alls med den.. DEn hade hållt en hel säsong till om jag inte pajat den..

Men det bästa med extrem är att fabriken ligger i sverige.. Bara skicka in den å få den fixad för nästan igenting.. servicen finns det igenannan som slår.. Synd att dom inte har extrem i kanada..

mer carving och vinkel åt folket..
Åk stort åk fort..

Tillbaka
Topp