Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Extrem Frontier 80 och 85
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1090243" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har testat tillsammans med MarkusO och xJonx förra vintern. Det var en proto dock med vitt topsheet så jag är så här i sensommaryran osäker på om det var 80:an eller 85:an (vilket stör mig en aning...). Den kördes i Gästrappet enbart och runt 5 åk per man. För mig är det en absolut fullträff och en av mina favoritpistskidor genom tiderna. Det var fullständigt jubel från oss alla tre efter test och då var det ett test där ingen sa något till de andra innan alla hade åkt klart. Vi var helt överens om att det är Extrems bästa skida för hård piståkning någonsin, vilket iofs är just det man förväntar sig också. Vår enda kommentar rörande proton och eventuella justeringar inför produktion var: "Ändra absolut ingenting på den här. Den är klar." </p><p></p><p>Vissa skidor genom åren har verkligen satt sig i minnet för mig. Det kan vara skidor som jag bara har testat några åk på ett skidtest och hittat total symbios med eller skidor som har varit följeslagare under flera säsonger. Skidor med karaktär och prestanda eller bara egenheter som supermjuka och lekfulla Völkl Sanouk, årsmodell 1 av Hendryx 917 i 186cm som jag bara har åkt en timme, men som gjorde mig till superhjälte för en stund, den första Soul Black med sin perfekta flexbalans. Original Salomon AK Rocket är en annan för att den förändrade min puderåkning för alltid. Vissa skidor får en hedersplats helt enkelt. De teståk jag gjorde med Frontier ligger i den kategorin. Det här är en sådan skida som verkligen satte sig i minnet och som fick mig att åka på ett sätt i Gästrappet som jag inte förmådde med något annat under de dagarna. Just då, just där lyfte den min åkning till hur jag ville åka, men inte kunde innan. </p><p></p><p>Den både påminner och konkurrerar med den första årsmodellen av Hendryx 917 186 i min bok och det innebär stora ord eftersom det var en helt magiskt bra skida. Frontier har en liknande grundkaraktär som 917, i aspekten att den har en hel del freeridegener i sig med rejält med stuns, men utan att bli brytig och tung som jag tyckte att en del Hendryxlagg blev/blir för mig med min teknik och min vikt. Frontier har ett väldigt, väldigt bra bett och är trygg på kant, men det som sticker ut är hur enkel den är att pressa ut ur skäret när det rullar på lite för bra eller om det stökar till sig. Och sen sätter man skäret igen och bettet är perfekt. Inte överbiffigt stel, utan med mycket skidkänsla och precis lagom med retur. Kul, men inte sprallig och med tryck utan att bli trög. Många pistskidor känns alldeles för aggressiva i spåret och är lite väl mycket on-off i skär/sladd, speciellt om man som jag spenderar nästan all tid på berget på bredare friåkningsskidor. Eftersom jag gillar den så skarpt kan det innebära att riktigt, riktigt avancerade och drivna åkare med stor kroppshydda och racebakgrund kan tycka att den är lite snäll jämfört med rena tävlingsskidor. Men för de allra flesta som är avancerade åkare i normalstorlek och därikring finns det enligt mig få skidor som passar lika bra som pistalternativ för friåkare. </p><p></p><p>Extrems dubbeltitanalkonstruktion har hängt med ganska många år nu och de börjar bli seriöst jädra bra på att bygga metallstinna skidor. Ett test rekommenderas varmt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1090243, member: 12152"] Jag har testat tillsammans med MarkusO och xJonx förra vintern. Det var en proto dock med vitt topsheet så jag är så här i sensommaryran osäker på om det var 80:an eller 85:an (vilket stör mig en aning...). Den kördes i Gästrappet enbart och runt 5 åk per man. För mig är det en absolut fullträff och en av mina favoritpistskidor genom tiderna. Det var fullständigt jubel från oss alla tre efter test och då var det ett test där ingen sa något till de andra innan alla hade åkt klart. Vi var helt överens om att det är Extrems bästa skida för hård piståkning någonsin, vilket iofs är just det man förväntar sig också. Vår enda kommentar rörande proton och eventuella justeringar inför produktion var: "Ändra absolut ingenting på den här. Den är klar." Vissa skidor genom åren har verkligen satt sig i minnet för mig. Det kan vara skidor som jag bara har testat några åk på ett skidtest och hittat total symbios med eller skidor som har varit följeslagare under flera säsonger. Skidor med karaktär och prestanda eller bara egenheter som supermjuka och lekfulla Völkl Sanouk, årsmodell 1 av Hendryx 917 i 186cm som jag bara har åkt en timme, men som gjorde mig till superhjälte för en stund, den första Soul Black med sin perfekta flexbalans. Original Salomon AK Rocket är en annan för att den förändrade min puderåkning för alltid. Vissa skidor får en hedersplats helt enkelt. De teståk jag gjorde med Frontier ligger i den kategorin. Det här är en sådan skida som verkligen satte sig i minnet och som fick mig att åka på ett sätt i Gästrappet som jag inte förmådde med något annat under de dagarna. Just då, just där lyfte den min åkning till hur jag ville åka, men inte kunde innan. Den både påminner och konkurrerar med den första årsmodellen av Hendryx 917 186 i min bok och det innebär stora ord eftersom det var en helt magiskt bra skida. Frontier har en liknande grundkaraktär som 917, i aspekten att den har en hel del freeridegener i sig med rejält med stuns, men utan att bli brytig och tung som jag tyckte att en del Hendryxlagg blev/blir för mig med min teknik och min vikt. Frontier har ett väldigt, väldigt bra bett och är trygg på kant, men det som sticker ut är hur enkel den är att pressa ut ur skäret när det rullar på lite för bra eller om det stökar till sig. Och sen sätter man skäret igen och bettet är perfekt. Inte överbiffigt stel, utan med mycket skidkänsla och precis lagom med retur. Kul, men inte sprallig och med tryck utan att bli trög. Många pistskidor känns alldeles för aggressiva i spåret och är lite väl mycket on-off i skär/sladd, speciellt om man som jag spenderar nästan all tid på berget på bredare friåkningsskidor. Eftersom jag gillar den så skarpt kan det innebära att riktigt, riktigt avancerade och drivna åkare med stor kroppshydda och racebakgrund kan tycka att den är lite snäll jämfört med rena tävlingsskidor. Men för de allra flesta som är avancerade åkare i normalstorlek och därikring finns det enligt mig få skidor som passar lika bra som pistalternativ för friåkare. Extrems dubbeltitanalkonstruktion har hängt med ganska många år nu och de börjar bli seriöst jädra bra på att bygga metallstinna skidor. Ett test rekommenderas varmt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Extrem Frontier 80 och 85
Tillbaka
Topp