Extrem Frontier 80 och 85

Cool-Hinken

Medlem
Läste på Skistores instagram om Frontier 80 och 85. Låter spännande. Någon som vet något mer?

MnO

Aktiv medlem
Jag har testat tillsammans med MarkusO och xJonx förra vintern. Det var en proto dock med vitt topsheet så jag är så här i sensommaryran osäker på om det var 80:an eller 85:an (vilket stör mig en aning...). Den kördes i Gästrappet enbart och runt 5 åk per man. För mig är det en absolut fullträff och en av mina favoritpistskidor genom tiderna. Det var fullständigt jubel från oss alla tre efter test och då var det ett test där ingen sa något till de andra innan alla hade åkt klart. Vi var helt överens om att det är Extrems bästa skida för hård piståkning någonsin, vilket iofs är just det man förväntar sig också. Vår enda kommentar rörande proton och eventuella justeringar inför produktion var: "Ändra absolut ingenting på den här. Den är klar."

Vissa skidor genom åren har verkligen satt sig i minnet för mig. Det kan vara skidor som jag bara har testat några åk på ett skidtest och hittat total symbios med eller skidor som har varit följeslagare under flera säsonger. Skidor med karaktär och prestanda eller bara egenheter som supermjuka och lekfulla Völkl Sanouk, årsmodell 1 av Hendryx 917 i 186cm som jag bara har åkt en timme, men som gjorde mig till superhjälte för en stund, den första Soul Black med sin perfekta flexbalans. Original Salomon AK Rocket är en annan för att den förändrade min puderåkning för alltid. Vissa skidor får en hedersplats helt enkelt. De teståk jag gjorde med Frontier ligger i den kategorin. Det här är en sådan skida som verkligen satte sig i minnet och som fick mig att åka på ett sätt i Gästrappet som jag inte förmådde med något annat under de dagarna. Just då, just där lyfte den min åkning till hur jag ville åka, men inte kunde innan.

Den både påminner och konkurrerar med den första årsmodellen av Hendryx 917 186 i min bok och det innebär stora ord eftersom det var en helt magiskt bra skida. Frontier har en liknande grundkaraktär som 917, i aspekten att den har en hel del freeridegener i sig med rejält med stuns, men utan att bli brytig och tung som jag tyckte att en del Hendryxlagg blev/blir för mig med min teknik och min vikt. Frontier har ett väldigt, väldigt bra bett och är trygg på kant, men det som sticker ut är hur enkel den är att pressa ut ur skäret när det rullar på lite för bra eller om det stökar till sig. Och sen sätter man skäret igen och bettet är perfekt. Inte överbiffigt stel, utan med mycket skidkänsla och precis lagom med retur. Kul, men inte sprallig och med tryck utan att bli trög. Många pistskidor känns alldeles för aggressiva i spåret och är lite väl mycket on-off i skär/sladd, speciellt om man som jag spenderar nästan all tid på berget på bredare friåkningsskidor. Eftersom jag gillar den så skarpt kan det innebära att riktigt, riktigt avancerade och drivna åkare med stor kroppshydda och racebakgrund kan tycka att den är lite snäll jämfört med rena tävlingsskidor. Men för de allra flesta som är avancerade åkare i normalstorlek och därikring finns det enligt mig få skidor som passar lika bra som pistalternativ för friåkare.

Extrems dubbeltitanalkonstruktion har hängt med ganska många år nu och de börjar bli seriöst jädra bra på att bygga metallstinna skidor. Ett test rekommenderas varmt.

Senast ändrad:

Cool-Hinken

Medlem
Tack för ett välskrivet svar. Det du skriver var väl ungefär precis det jag hoppades på när jag såg att Extrem skulle göra en "pistigare" skidar. Har mailat lite med Åreskidan angående Frontier 80 och den kommer i följande utföranden:

Radie
168 cm: 14 m
175 cm: 15 m
182 cm: 16 m

Fick tipset att ha något kortare skidor än vad man brukar om man prioriterar en snabb och rapp skida före stabilitet, vilket jag gjort i det här fallet. Har beställa ett par 175 cm (180 cm/75 kg), ska bli vansinnigt spännande, inte minst utifrån recensionen ovan!

Senast ändrad:

Pork

Medlem
Hej och ursäkta en liten trådkapning men kan inte låta bli då MnO lämnat en sån formidabel beskrivning av Frontier att jag nu blivit villrådig. Jag upplevde förra säsongen samma wow-känsla och även känsla av total kontroll när jag testade Head Kore 93 180cm och tänkte att denna skida ska jag till varje pris ha nästa säsong som pistskida. Ställer då frågan direkt till
@MnO: Har du testat Kore 93 och hur upplevde du i så fall den i förhållande till Frontier? Måste jag rentav tänka om... Upplevde ju Kore 93 bra precis som du beskriver Frontier, givetvis ur mitt perspektiv varandes 185cm/83kg/erfaren åkare. Jag har själv genom åren tappat intresset lite av både Head och Extrem av lite skilda anledning märkena mellan men blev glatt överaskad av Kore 93 om jag håller igen ovationerna lite :)

Nåväl, ber om ursäkt för trådkapningen och tackar för en bra recension av Frontier så länge!

MnO

Aktiv medlem
Pork sa:
Hej och ursäkta en liten trådkapning men kan inte låta bli då MnO lämnat en sån formidabel beskrivning av Frontier att jag nu blivit villrådig. Jag upplevde förra säsongen samma wow-känsla och även känsla av total kontroll när jag testade Head Kore 93 180cm och tänkte att denna skida ska jag till varje pris ha nästa säsong som pistskida. Ställer då frågan direkt till
@MnO: Har du testat Kore 93 och hur upplevde du i så fall den i förhållande till Frontier? Måste jag rentav tänka om... Upplevde ju Kore 93 bra precis som du beskriver Frontier, givetvis ur mitt perspektiv varandes 185cm/83kg/erfaren åkare. Jag har själv genom åren tappat intresset lite av både Head och Extrem av lite skilda anledning märkena mellan men blev glatt överaskad av Kore 93 om jag håller igen ovationerna lite :)

Nåväl, ber om ursäkt för trådkapningen och tackar för en bra recension av Frontier så länge!
Nej, jag har tyvärr inte testat Kore 93, eller någon annan i den serien heller. Men jag har svårt att tro att den kan kännas liknande i känslan i alla fall, även om användningsområdet är snarlikt. Kore 93 marknadsförs som en all-in-one-skida med pistfokus och Frontier som en pistskida med en viss allroundådra. Konstruktionsmässigt skiljer det sig rejält dock och med största sannolikhet även i snökontakt och allmänt beteende. Kore 93 är en av få pistprestandaskidor som är riktigt lätta (ligger väl runt 1550 gram eller nåt sånt?) och det ger ofrånkomligt vissa fördelar, men även en hel del nackdelar i pist. Frontier har inga som helst ambitioner om att vara lätt, utan här har det tryckts i både en kompakt träkärna, rejält med glasfiber, dubbla titanallager och gummidämpning. Förmodligen också ABS-plattor i tip och tail gissar jag. Helt enkelt en klassisk racekonstruktion i freepistformat som istället görs smidig genom att jobba med skärning, flexbalans och spann/rockerprofil. Nu vet jag inte vad som finns innanför skalet och det är möjligt att något har justerats för att tex göra swingvikten lite lägre, men känslan är ändå en typisk pistskida från Åre Skidfabrik med lite extra krydda. Kore-serien har istället en lätt träkärna, koroyd (motsvarande Extrems TubeComb som finns i tip och tail i Opinionserien) och kolfiber. Närmast i konstruktion av vad jag har testat är nog Völkl Katana V-Werks och det är faktiskt den bästa lättviktsskidan jag har testat i pist så potentialen finns.

Det är alltså två skidor med någorlunda samma mål, men med helt sätt att ta sig dit. Gillar du Kore 93 är ju den såklart det bästa valet. Gillar du klassisk pistprestanda i ett modernt tiprockat format och med en finess i konstruktionen som iaf fick mig helt lyrisk, då tycker jag att du ska testa Frontier. Båda alternativen är några av de mest intressanta skidorna i sitt breddsegment i år så det är inget enkelt val om du ska handla innan du testar båda. Jag tror att det är stor risk att båda de modellerna tar slut framåt nyår eller strax därefter. Extrem vågar nog inte göra någon stor upplaga så här första året av en ny modell och Head brukar ju inte ösa ut skidor utanför stormarknadssegmentet heller.

Senast ändrad:

Pork

Medlem
Tack för input! Får nog testa Frontier vid tillfälle tror jag bestämt. Jag har ju absolut inget emot titan och gummidämpning snarare tvärtom men jag gillar även skidor som är, eller känns, lätta på foten utan att de för den skull har risiga prestanda och där kvalar ju Kore 93 in utan tvekan in. Nu har jag inte åkt Kore i stökig terräng eller riktigt isig pist så det kan ju ta slut på glädjen där med tanke på konstruktion och material...kanske. Din beskrivning av Frontier kändes ju då helt enkelt intressant. I synnerhet "Kul, men inte sprallig..." tilltalar mig även om det såklart är subjektivt vad som är kul men inte spralligt. Som referens tycker jag att ex Armada TST, Ross Soul 7 (HD) etc är spralliga och lätta på foten i motsats till exempelvis valfri Invictus Ti och jag själv åkte ifjol mest på Super 7 HD 188 och BC Atris 184 samt när tillfälle gavs Fischer RC4 WC GS 183. Letar nu nåt att klämma in mellan RC4 och Super 7 så det får kanske helt enkelt bli ett par Kore 93 och ett par Frontier 80 :)

Ska försöka sluta kapa denna tråden mer men uppskattar alltid ett trevligt "skidsnack"!

rabbit

Aktiv medlem
Vissa skidor genom åren har verkligen satt sig i minnet för mig. Det kan vara skidor som jag bara har testat några åk på ett skidtest och hittat total symbios med eller skidor som har varit följeslagare under flera säsonger. Skidor med karaktär och prestanda eller bara egenheter som supermjuka och lekfulla Völkl Sanouk, årsmodell 1 av Hendryx 917 i 186cm som jag bara har åkt en timme, men som gjorde mig till superhjälte för en stund, den första Soul Black med sin perfekta flexbalans. Original Salomon AK Rocket är en annan för att den förändrade min puderåkning för alltid. Vissa skidor får en hedersplats helt enkelt. De teståk jag gjorde med Frontier ligger i den kategorin.
Jösses! :)

Senast ändrad:

PhatFred

Aktiv medlem
Även jag tänkte be
@MnO om en jämförelse, med Extrems PT-modeller.
Jag provade dem två åk var vid försäsongsskidtesthelg 2014, alltså inte mycket alls, och tyckte de var väldigt på/av i betydelsen åk hårt eller åk hem. Är Frontier mer... eh... användbar?

drH

Medlem
Jag har funderat på en ersättare till mina gamla Völkl racetigers. RTM84 har jag testat och mer eller mindre bestämt mig för. Hendryx Kobra GLH gillade jag skarpt, 917 kom jag inte överens med. Får man vara fräck nog att be
@MnO om en jämförelse av Frontier med RTM84?

/drH

MnO

Aktiv medlem
PhatFred sa:
Även jag tänkte be
Jag provade dem två åk var vid försäsongsskidtesthelg 2014, alltså inte mycket alls, och tyckte de var väldigt på/av i betydelsen åk hårt eller åk hem. Är Frontier mer... eh... användbar?
Båda PT, speciellt 84:an är väldigt närbesläktade i aspekten grundkänsla och karaktär. Jag har själv bara testat 92:an några gånger, men jag har åkt ganska mycket på PT84 de senaste åren. Jag skulle inte säga att Frontier är mer lättåkt, men däremot har den en annan finess i skärhanteringen. Frontier har ett bättre isgrepp jämfört med PT, även om PT i relation till mycket annat har ett bra bett, men Frontier känns ändå klart mindre on-off mellan skär och sladd. Jag rotade lite i mailkorgen sen förra vintern och hittade uppgifter på att PT har 90/90-glasväv och Frontier har någon form av mer avancerad triax/flerriktningsväv, vilket kan förklara det tydligare bettet. Det är helt enkelt en utveckling både av geometri, flex och konstruktion från PT-generationen.

Om du tycker att PT kräver för mycket insats kommer du med största sannolikhet inte tycka att Frontier är speciellt annorlunda när det gäller den biten dock. Visst blir det lite enklare när skidan inte är lika rälssökande, men Frontier är fortfarande en skida som är tänkt för att stå på hårt i pist och inget annat. Jag gillade Frontier för att de gav mig ett direkt stärkt självförtroende och en helt fantastisk avkastning på investerad insats när jag åkte på max. Inte för att de var bekväma att åka. Jag testade aldrig att hålla igen, eftersom det endast handlade om runt en timmes provtur. Vi har nog en lite annorlunda syn i det här ärendet dock, eftersom jag inte tycker att PT84 är direkt krävande. Jag gillar den dock ska sägas, men saknar just den där sista spetsen i bettet, kraftfördelningen och skär/sladd-balans.

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
drH sa:
Jag har funderat på en ersättare till mina gamla Völkl racetigers. RTM84 har jag testat och mer eller mindre bestämt mig för. Hendryx Kobra GLH gillade jag skarpt, 917 kom jag inte överens med. Får man vara fräck nog att be
@MnO om en jämförelse av Frontier med RTM84?

/drH
Eftersom Hendryx har haft så många olika varianter av 917 varav jag själv fullkomligt älskar en del och inte kommer överens med andra kan jag inte göra någon jämförelse där utan att veta mer exakt vilken variant du har testat. GLH är hårdare än Frontier under foten och känns mer klubbig för mig som väger 75-80kg. Där är det verkligen all in som gäller på ett sätt som ligger över min förmåga. Det gäller de flesta Hendryxlagg med några få undantag för min del. Jag kan uppleva prestandan i Luthmans Lagg, men det är nästan alltid med ett visst mått av oro i själen över att jag kanske har tagit mig vatten över huvudet. Några av hans skidor längs vägen har dock varit riktiga fullträffar, även för en åkare av min kaliber.

RTM84 har jag inte åkt i de senaste årsmodellerna så där kan jag dessvärre inte uttala mig med någon precision. 2014 körde jag den en del och jämför man dessa är känns RTM:en lite mindre och direktare med sin typiska butiksracersnökontakt och keramiska botten i kommunikationen till foten. Det är inte riktigt full-on Völkl-kruka, men det är ändå klart mer keramik än någon av Åre Skidfabriks titanalalternativ. Frontier (och PT också för den delen) har en mer klassisk racestock-GS-aktig karaktär med dov kontakt och en högre grad av filtrering av den högfrekventa delen av responsspektrat. De senare årsmodellerna av RTM har jag som sagt inte testat, men jag vet att de har gått mot mer dämpning och rört sig mer mot racestockton i känslan. Det innebär att de förmodligen numera ligger ganska nära Extrem Frontier i år. Båda är extremt kompetenta skidor och det är omöjligt att säga vilken av dessa som en viss åkare föredrar. För egen del är sannolikheten låg på att jag skulle trivas bättre på RTM, eftersom Frontier verkligen kändes som en förlängning av mig själv, men för en annan åkare kan det vara precis tvärtom. Det är detaljer och personlighet vi diskuterar då och inte vilken skida som är bättre än den andra.

Senast ändrad:

drH

Medlem
Tack och bock! Håller planen blir det skidtestarhelg i år, hoppas möjligheten bjuds så jag själv kan testa Frontier mot RTM.

/drH

PhatFred

Aktiv medlem
MnO sa:
PhatFred sa:
Även jag tänkte be
Båda PT, speciellt 84:an är väldigt närbesläktade i aspekten grundkänsla och karaktär. Jag har själv bara testat 92:an några gånger, men jag har åkt ganska mycket på PT84 de senaste åren. Jag skulle inte säga att Frontier är mer lättåkt, men däremot har den en annan finess i skärhanteringen. Frontier har ett bättre isgrepp jämfört med PT, även om PT i relation till mycket annat har ett bra bett, men Frontier känns ändå klart mindre on-off mellan skär och sladd. Jag rotade lite i mailkorgen sen förra vintern och hittade uppgifter på att PT har 90/90-glasväv och Frontier har någon form av mer avancerad triax/flerriktningsväv, vilket kan förklara det tydligare bettet. Det är helt enkelt en utveckling både av geometri, flex och konstruktion från PT-generationen.

Om du tycker att PT kräver för mycket insats kommer du med största sannolikhet inte tycka att Frontier är speciellt annorlunda när det gäller den biten dock. Visst blir det lite enklare när skidan inte är lika rälssökande, men Frontier är fortfarande en skida som är tänkt för att stå på hårt i pist och inget annat. Jag gillade Frontier för att de gav mig ett direkt stärkt självförtroende och en helt fantastisk avkastning på investerad insats när jag åkte på max. Inte för att de var bekväma att åka. Jag testade aldrig att hålla igen, eftersom det endast handlade om runt en timmes provtur. Vi har nog en lite annorlunda syn i det här ärendet dock, eftersom jag inte tycker att PT84 är direkt krävande. Jag gillar den dock ska sägas, men saknar just den där sista spetsen i bettet, kraftfördelningen och skär/sladd-balans.
Alltför krävande vill jag nog inte säga, snarare ensidig. Så pass att de nästan blev tråkiga. Samma testhelg trivdes jag mycket bättre på Hendryx 917, bäst av de 29 skidpar jag testade.

AdamMednickson

Ny medlem
Håller på att testköra Extrem Frontier 80, vilken fantastisk skida ! Jag upplever den som otroligt snabb, lättsvängd och stabil.
Förmodar dock att 85:an passar min åkstil ännu bättre. Får testa den senare.
Hur eller hur, vilken åkglädje ??
Åre Skidfabrik, ett Svenskt Hantverk att vara stolt över. Heja ! ⭐⭐⭐⭐⭐

Senast ändrad:

TopiNieminen

Aktiv medlem
Oinevoine! 🤔 Nu har man insnöat sig på Frontier 85:an.
Vilka bindningar föreslår man?
Jag är 178cm kort och 90+kg tjock. Längden på skidan känns 177cm bra.
Har själv tänkt på Marker Race Xcell 16. Varför inte den, eller vilken då istället?
Vad är skilnaden mellan årsmodellerna?

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp