Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Extrem Frontier 80 och 85
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1090248" data-attributes="member: 12152"><p>Nej, jag har tyvärr inte testat Kore 93, eller någon annan i den serien heller. Men jag har svårt att tro att den kan kännas liknande i känslan i alla fall, även om användningsområdet är snarlikt. Kore 93 marknadsförs som en all-in-one-skida med pistfokus och Frontier som en pistskida med en viss allroundådra. Konstruktionsmässigt skiljer det sig rejält dock och med största sannolikhet även i snökontakt och allmänt beteende. Kore 93 är en av få pistprestandaskidor som är riktigt lätta (ligger väl runt 1550 gram eller nåt sånt?) och det ger ofrånkomligt vissa fördelar, men även en hel del nackdelar i pist. Frontier har inga som helst ambitioner om att vara lätt, utan här har det tryckts i både en kompakt träkärna, rejält med glasfiber, dubbla titanallager och gummidämpning. Förmodligen också ABS-plattor i tip och tail gissar jag. Helt enkelt en klassisk racekonstruktion i freepistformat som istället görs smidig genom att jobba med skärning, flexbalans och spann/rockerprofil. Nu vet jag inte vad som finns innanför skalet och det är möjligt att något har justerats för att tex göra swingvikten lite lägre, men känslan är ändå en typisk pistskida från Åre Skidfabrik med lite extra krydda. Kore-serien har istället en lätt träkärna, koroyd (motsvarande Extrems TubeComb som finns i tip och tail i Opinionserien) och kolfiber. Närmast i konstruktion av vad jag har testat är nog Völkl Katana V-Werks och det är faktiskt den bästa lättviktsskidan jag har testat i pist så potentialen finns. </p><p></p><p>Det är alltså två skidor med någorlunda samma mål, men med helt sätt att ta sig dit. Gillar du Kore 93 är ju den såklart det bästa valet. Gillar du klassisk pistprestanda i ett modernt tiprockat format och med en finess i konstruktionen som iaf fick mig helt lyrisk, då tycker jag att du ska testa Frontier. Båda alternativen är några av de mest intressanta skidorna i sitt breddsegment i år så det är inget enkelt val om du ska handla innan du testar båda. Jag tror att det är stor risk att båda de modellerna tar slut framåt nyår eller strax därefter. Extrem vågar nog inte göra någon stor upplaga så här första året av en ny modell och Head brukar ju inte ösa ut skidor utanför stormarknadssegmentet heller.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1090248, member: 12152"] Nej, jag har tyvärr inte testat Kore 93, eller någon annan i den serien heller. Men jag har svårt att tro att den kan kännas liknande i känslan i alla fall, även om användningsområdet är snarlikt. Kore 93 marknadsförs som en all-in-one-skida med pistfokus och Frontier som en pistskida med en viss allroundådra. Konstruktionsmässigt skiljer det sig rejält dock och med största sannolikhet även i snökontakt och allmänt beteende. Kore 93 är en av få pistprestandaskidor som är riktigt lätta (ligger väl runt 1550 gram eller nåt sånt?) och det ger ofrånkomligt vissa fördelar, men även en hel del nackdelar i pist. Frontier har inga som helst ambitioner om att vara lätt, utan här har det tryckts i både en kompakt träkärna, rejält med glasfiber, dubbla titanallager och gummidämpning. Förmodligen också ABS-plattor i tip och tail gissar jag. Helt enkelt en klassisk racekonstruktion i freepistformat som istället görs smidig genom att jobba med skärning, flexbalans och spann/rockerprofil. Nu vet jag inte vad som finns innanför skalet och det är möjligt att något har justerats för att tex göra swingvikten lite lägre, men känslan är ändå en typisk pistskida från Åre Skidfabrik med lite extra krydda. Kore-serien har istället en lätt träkärna, koroyd (motsvarande Extrems TubeComb som finns i tip och tail i Opinionserien) och kolfiber. Närmast i konstruktion av vad jag har testat är nog Völkl Katana V-Werks och det är faktiskt den bästa lättviktsskidan jag har testat i pist så potentialen finns. Det är alltså två skidor med någorlunda samma mål, men med helt sätt att ta sig dit. Gillar du Kore 93 är ju den såklart det bästa valet. Gillar du klassisk pistprestanda i ett modernt tiprockat format och med en finess i konstruktionen som iaf fick mig helt lyrisk, då tycker jag att du ska testa Frontier. Båda alternativen är några av de mest intressanta skidorna i sitt breddsegment i år så det är inget enkelt val om du ska handla innan du testar båda. Jag tror att det är stor risk att båda de modellerna tar slut framåt nyår eller strax därefter. Extrem vågar nog inte göra någon stor upplaga så här första året av en ny modell och Head brukar ju inte ösa ut skidor utanför stormarknadssegmentet heller. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Extrem Frontier 80 och 85
Tillbaka
Topp