Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Extrem Project 100 för japanpuder?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1081708" data-attributes="member: 12152"><p>Enligt mig är det en helt felaktig slutsats. Riktigt bananspann ala gamla K2 Clownshoes ger tydliga nackdelar på hårt underlag, men inte fullrocker som görs rätt. Spann vs camber är en trätefråga och de olika konstruktionerna ger olika egenskaper, men jag håller inte med om att fullrocker endast är för puder. Jag tycker snarare att fullrocker ger tydliga fördelar även på hårt och varierat underlag så länge det handlar om väldigt lite rocker. Spann ger en lite tryggare känsla när man åker på platta skidor, en mindre grad av överstyrning/självrotation i pucklar och lite mer rebound i slutet på svängen. Fullrocker ger en känsla av servostyrning, speciellt i svår snö och ökar såklart flytet i puder. Men det också en känsla av att på hård underlag kunna avvakta i mitten av svängen och att balansera mellan skär och sladd på ett sätt som inte en spannad skida klarar av. När det gäller isgrepp går det att bygga in riktigt bra bett i båda varianterna. De allra bästa pistskidorna jag har testat genom alla tider har fullrocker (Hendryx 917 i första årsmodellen). </p><p></p><p>Jag håller som sagt med om att QST 116 fungerar kanon i alla typer av underlag, men det hade den gjort även om den hade haft en lätt fullrocker. För egen del är jag övertygad om att jag hade upplevt skidan som bättre om den hade haft det, även i pist. Den största anledningen att lägga spann i skidor är för att folk TROR att det är som du säger och därmed köper skidor med den förutfattade meningen. Därmed vågar man inte köra med lätt, lätt fullrocker som egentligen är bäst. Se bara på när det plockas skidor i servicemännen i racingsammanhang. Det är knappast de par med mest spann som går först och där ska det ju sällan åkas puder...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1081708, member: 12152"] Enligt mig är det en helt felaktig slutsats. Riktigt bananspann ala gamla K2 Clownshoes ger tydliga nackdelar på hårt underlag, men inte fullrocker som görs rätt. Spann vs camber är en trätefråga och de olika konstruktionerna ger olika egenskaper, men jag håller inte med om att fullrocker endast är för puder. Jag tycker snarare att fullrocker ger tydliga fördelar även på hårt och varierat underlag så länge det handlar om väldigt lite rocker. Spann ger en lite tryggare känsla när man åker på platta skidor, en mindre grad av överstyrning/självrotation i pucklar och lite mer rebound i slutet på svängen. Fullrocker ger en känsla av servostyrning, speciellt i svår snö och ökar såklart flytet i puder. Men det också en känsla av att på hård underlag kunna avvakta i mitten av svängen och att balansera mellan skär och sladd på ett sätt som inte en spannad skida klarar av. När det gäller isgrepp går det att bygga in riktigt bra bett i båda varianterna. De allra bästa pistskidorna jag har testat genom alla tider har fullrocker (Hendryx 917 i första årsmodellen). Jag håller som sagt med om att QST 116 fungerar kanon i alla typer av underlag, men det hade den gjort även om den hade haft en lätt fullrocker. För egen del är jag övertygad om att jag hade upplevt skidan som bättre om den hade haft det, även i pist. Den största anledningen att lägga spann i skidor är för att folk TROR att det är som du säger och därmed köper skidor med den förutfattade meningen. Därmed vågar man inte köra med lätt, lätt fullrocker som egentligen är bäst. Se bara på när det plockas skidor i servicemännen i racingsammanhang. Det är knappast de par med mest spann som går först och där ska det ju sällan åkas puder... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Extrem Project 100 för japanpuder?
Tillbaka
Topp