Extrem PT eller Kästle MX83?

SebGH

Medlem
Hej!

Är på jakt efter ett par allmountainskidor som klarar åkande utanför pisten lite bättre än mina nuvarande Atomic Metron 11 b5c och har fastnat lite för Extrem PT (178 cm)och Kästle MX83 (173 cm) och kan verkligen inte bestämma mig.

Jag är 173 cm lång, väger 70 kg och lär inte växa mer på längden, och antagligen inte öka mycket i vikt heller. (Fyller 17 år i april).

Min teknik är bra, jag har åkt skidor varje år sen barnsben och brukar ta en privatlektion per säsong för att utvecklas ännu mer.

Åkstilen är 50% pistracing med ordentlig kantning, 20% kortsväng och lattjande och 30% utanför där det går (skog, pucklar, fri lössnö).

Så, det jag fått fram om dessa skidor är att de båda ska vara väldigt bra pistskidor med grymt kantgrepp, men ändå fungera okej utanför pisten. Rent spontant känner jag att PT:n borde vara lite bättre utanför, på grund av den bredare midjan, rockern och att den inte slutar tvärt där bak som Kästlen.
Å andra sidan känns det som om Kästlen kanske är ännu vassare i pisten, och jag har sett många ösa lovord över den över på epicski.

Så nu söker jag mig till er för hjälp, det kanske är någon som har provat dem och kan ge sin synpunkt på saken.

(Ska tilläggas att jag ska till alperna om 2 veckor och där har möjlighet att hyra/prova MX83:orna, men det känns som för mycket att hoppas att Extremskidorna finns nere i österrike.)

Senast ändrad:
Jag har åkt PT några åk under de senaste två årens skidtester i Åre, så min erfarenhet av skidan är begränsad. Jag finner det ändå osannolikt på gränsen till omöjligt att du skulle bli besviken över dess pistegenskaper.

Det låter ju lovande! Är också lite tveksam till att Kästlen inte har någon form av rocker, känns som om det kommer finnas på nästa års modell.

Testa BMX 88 och BMX 98 om du får møjlighet! Inte lika utpräglade pistskidor som MX83 men pistprestandan är verkligen inte dålig för det. Och de är mycket bättre när det blir uppkört, slask eller offpist. Har några olika Kästle skidor och kör allra mest på bmx 98, tycker den är en perfekt allroundskida i norden där det ofta blir några åk i stenhård pist varvat med div offpist under dagen. Har du mer pist-fokus så är nog bmx 88 att föredra. Vill du ha max prestanda i pist så går du på mx83.

För övrigt så är extrem pt en mycket trevlig skida det med, så det blir nog bra hur du än väljer :)

Har ju kört PTn i pisten och den gar ju som ett lok. Det jag kan tycka är trist är att det inte är helt lätt att variera akstil. Sladdsväng är till exempel inte direkt nagon höjdare. Sa länge man är sugen pa att sta pa kant och kötta sa är dom fantastiska. Riktigt fint isgrepp.
Offpist har jag ingen aning men kan verkligen inte tänka mej att dom är kassa.

Håller till viss del med kallejolle, men jag tänker mig att det har att göra med hur de är preparerade. När jag körde dem vid lucia var de helt nyslipade, och då fick man bryta och bända för att få ur dem ur skäret.

Jag tar som tur är isgrepp över sladdvänlighet alla dagar i veckan!
Återkommer med rapport om tre veckor när jag provat dem ordentligt!

Tja, det finns ju lagg där du kan variera åkandet mellan de båda.... Släppa skidorna i slutet av svängen etc etc. Jag kan uppskatta den lekfullheten och hittar den till exempel i mina gamla pistraketer.(som också har ett fläskigt isgrepp)

Det är absolut sant, men jag har ju kvar mina metron som är väldigt lekfulla (om än lite slitna och misshandlade).

Tillbaka
Topp