Extrem-SM SVT24

Rasmus

Aktiv medlem
Extrem-SM SVT24
Dan Edström i Expressen lyckades racka ner på oss i går i SPORT när han hävdade att det som var det som man skulle "Zappa In" var matchen i Superettan Norrköping-Häcken på just SVT24 och det man skulle "Stänga Av" var Extremskidåkningen. Motivationen var:

"Alla onödiga minisporter är det absolut sämsta med SVT24."

Här kan man tillägg att Cafe Opera-Västra Frölunda i just SUperettan hade 403 betalande åskådare igår.

Borde inte sådana uttalanden resultera i lite uppror och mail? Skriv till dan.edstrom@expressen.se

Förslg på argument för att Freeride inte är en miniatyrsport:

-"Freeridehelgen uppe på Åreskutan har blivit en av de mer säkra skidtraditionerna i Sverige. I år fanns närmare 1000 registrerade åkare på plats."

-"Tävlingen pågår torsdag till lördag och har mer än 130 deltagare i klasserna Herr Alpint, Dam Alpint, Herr Snowboard och Herr Telemark." NM Riksgränsen

-Hur många är vi inte här på Freeride.nu som är intresserade av storabergsåkning och aldrig får se några inslag i TV?

/R

Extrem-SM SVT24
Nu har jag mailat Dan....

---------------------------
Hej Dan

Tänkte bara meddela mitt missnöje med ditt uttalande i SPORT igår.

Jag tycker det visar på en otrolig trångsynthet och en ovilja att se sportsverige utvecklas.
"alla minisporter" behövs för att driva utvecklingen framåt.

Med tanke på den TV-bevakning som fotboll och ishockey får tycker jag det är otroligt att du ens har mage att gnälla när det visas ETT program EN gång som vänder sig till en publik som i stort sett aldrig får se sin favoritsport på TV.

Hade du inte kunnat unna oss den glädjen?

MvH Göran
------------------------------

Ska bli kul att se om/vad han svarar!?!

Extrem-SM SVT24
jag älskar skidåkning och tycker ded är skitkul att svt visar lite extremåkning på tv.

dan har tyvärr lite rätt i det han säger.
extremskidåkning som sport är ungefär lika stort som kanotpolo, livräddning eller curling. jag undrar om det inte finns fler licensierade culingsplelare än extremskidåkare...
efter vad jag förstår var extrem nm jon ollsons första tävling i extremskidåkning och den går han och vinner. detta skulle aldrig hända i någon större och mer etablerad sport.

att storleksmässigt försöka jämföra extremskidåkning som med fotboll eller hockey blir bara löjligt.

det är väl inte så konstigt att Dan i en sportbilaga som nästan enbart handlar om hockey, fotboll, friidrott och trav klankar ner på andra sporter.
låt honom hållas. han har ju ingen koll på vad det verkligen handlar om.

Extrem-SM SVT24
Nu har jag visserligen ingen koll på rally, men kommer ändå dra en parallell.

Hur många licensierade proffsrallyförare finns det? Förmodligen några fler än skidåkare som kan leva på sin sport, men ändå i storleksordning jämförelsebart.

Hur många finns det som kör rally, folkrace osv på amatörnivå? Antagligen ungefär så många som tävlar i skidåkning på hyfsad seriös nivå.

Sen har vi den stora blaffan människor. Dom som kör bil och dom som över huvud taget åker skidor.

Då funkar det givetvis så att alla som åker skidor kan ha intresse av att se på evenemang där dom som är bättre gör det dom är bäst på, likaså bilförarna.

När vi då jämför med kanotpolo eller curling. Det är nog få som tittar på curling för att dom har ett genuint intresse, utan mer för att det kanske finns chans till ett OS-guld eller liknande. Däremot kan jag tänka mig att barnfamiljen från Gnesta, som åker till Sälen varje påsklov kan bli fascinerade av att se på extrem-SM.

Innan jag lägger handen från detta inlägg ska jag även försvara det faktum att Jon Olsson klev in och vann. Till att börja med var det inte hans första extremtävling. Det finns material på det i Swedish Posse. Han åker ju för helvete runt på berg året runt och droppar klippor. Kanske inte på blankis, men ni tror väl inte allvarligt att under de 238 skiddagar han har per år så tillbringas alla i parken?

För att avsluta med en parentes, när vi ändå är inne på "kliva in och vinna"-ämnet. Nån som minns första säsongen av Superstar på TV3? Ingemar Stenmark var överlägset äldst av alla. Ändå vann han i stort sett varenda gren och stod till sist överst på prispallen i finalen. Toppatleter mitt i karriären - som Patrik Sjöberg, Henrik Dagård och Mattias Sunneborn - fick se sig slagna av en 45-åring.

Extrem-SM SVT24
Stenis visade var skåpet ska stå. Stark kille!!! Men toppatleter som Patrik Sjöberg??? Nog för att karln hoppade högt, men att kalla honom toppatlet är väl lite att ta i?
Han var väl bara på träningsläger i baren med Matti Nykänen? Uthållighet är väl inte dessa borstbindares starkaste sida.
Däremot är jag stark förespråkare för minisporter eftersom släktet kälkåkare inte är mycket större i Sverige än antalet dagar på en vecka. Och för minisporter är det jäkligt svårt att få plats i SVT om det inte är OS så där är alla "Minikanaler" som SVT24 väldigt viktiga.

Extrem-SM SVT24
Precis som korkek säger var Jon Olsson med i förra NMet och då gick det inte särskilt bra. Jag tror att det fanns flera som var väldigt nöjda med att ha slagit JO i en tävling. Sen har han ju faktiskt en gedigen bakgrund som portåkare.

Om man förresten räknar efter så finns det 14 lag i herrallsvenskan och 12 i damallsvenskan. Hur många är det i ett allsvenskt lag? 20-25 tippar jag på. 26 lag x 25 spelare = 650 spelare. Låt oss kalla dom extrem-fotbollsspelare. 130 startande i extrem NM i skidåkning. Aha, då borde det ju vara 5 gånger så mycket svensk fotboll som extremskidåkning i svensk TV. :)

Extrem-SM SVT24
om man nu vill se extremskidåkning och extremsporter finns det ju kanaler för det, viasat hade ju 2plank, svt har ju haft richter, och sen har vi ju även discovery som en eller annan gång visar det, även explorer visar extremsporter, och sist men inte minst EX, extreme. vet inte om kanalen heter så, men den visar då bara extremsporter. så egentligen kanske man inte kan gnälla på att det visas för mycket fotboll, gäller ju bara att grejja rätt kanaler, men man får ju betala priset också. Men visst är det korkat av en stor person från expressen att säga att dom ska visa superettan istället för ett så pass ovanligt event som NM i riksgränsen.

Extrem-SM SVT24
säger det bara igen.. det enda man behöver för info och nöje er EX channel, freeride o DC (för nya filmer =))

Extrem-SM SVT24
Hej!
Tack för ditt mejl!
Det jag har sett av extremskidåkning har inte lockat mig till att titta
mer på sporten när den sänds i tv. Det kanske beror på att sändningarna
varit för dåliga, så att jag helt enkelt inte fattat tjusningen med det.
Och, det är min personliga åsikt, inte Expressens.

Mitt missnöje är dock främst riktat mot att SVT dock satsar så mycket
pengar på en digital kanal som SVT24 och sedan bara har råd att sända det
jag väljer att kalla minisporter, alltså sådana som kanske har en mycket
intresserad utövarskara, men som inte lockar tittare från de breda
grupperna. De som finansierar kanalen, med sina licenspengar.
En komplementkanal som SVT24 får mycket gärna ha bredden och visa många
olika idrotter, inte bara fotboll och hockey. Men - den måste ha en bas
med publikdragande program. Därefter kan man börja bredda. SVT24 har ett
motsatt upplägg idag. Därför har kanalen i dag nästan inga tittare och SVT
kommer i framtiden att få svårt att motivera för de politiker som tyvärr
styr över bolagets inriktning, varför man ska satsa på kanalen.

Med vänlig hälsning
/Dan Edström, Expressen

Extrem-SM SVT24
Varför försöka övertyga. Det vet väl alla att sportjournalister alltid är "flockmentala" dvs inriktade på lagsporter som den breda massan gillar. Att begära förståelse för annat är nog för mycket begärt. Man får nog förlita sig på program typ "Äventyr" m.m.
Tråkigt men sant. Se bara deras klädsel i TV, de ser ju ut som kanariefåglar oftast.

Extrem-SM SVT24
Detta skrev jag till DAn:

Att säga att sporten är stor är ju fel att göra den stor är dock tanken. Synd att en sån som du inte puschar för det....

Jag arrangerar extrem Sm i funäsdalen och för det fick vi priset "Årets arr i Funäsdalsfjällen 2003" Det betyder att det är en grymt bra publiksport med ytterst grymma skidatleter.

Hur gör vi? Kommer ni upp vecka 15 nästa år och uppdaterar er på nått som ni nu inte har nån koll på? Lovar att repet skulle läsas av fotbollspelarna oxå!

Mvh
Jon Wagenius
Strapatser AB
Svegsvägen 16
840 95 Funäsdalen

Fick samma svar som ni.....

Tillbaka
Topp